• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 1 2007/08

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: På spåret

Inte riksgränsen, Spiterstulen eller Björkliden.
Jag måste väl lämna lite ledtrådar.
Tåget går här förbi, det är snöstaket man ser i förgrunden. Mången fot trampar här förbi varje sommar, men dock utan att få skoskav...
Platsen ligger på 1222 m ö h.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Håller med Dig om Ditt alternativ, Jappe.
Har för mig att Finse är högsta punkt på Bergenbanan, så detta torde vara det rätta svaret.

Väntar på "facit".

Ha det gott!

//Kjell

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När jag såg bilden så tänkte jag: det är ju Finse, men var är järnvägen och inte minns jag någon sjö från den gången jag var där för c:a 50 år sedan. Och var är Hardangervidda som jag har för mig låg i närheten. Men efter Ludde Kuddsons ledtråd så kom jag att tänka på att jag var ju där på vintern och då ser det helt annorlunda ut. Jag skulle tro att bilden är tagen från järnvägsstationen eller i närheten av den.

Den gången jag var där, så hade jag åkt tåg från Göteborg iklädd klubblazer, trenchcoat och lågskor, alltså inte alls anpassad för det hårda vinterlivet i fjällen. Oförvägen som jag var på den tiden, så lyckades jag emellertid smila in mig hos en tjej som bodde i annexet (till vänster på bilden) och efter det bodde jag där också en vecka gratis tillsammans med hennes 27 tjejkompisar. Kvällarna tillbringade vi i restaurangen och baren. På något vis lyckades jag dessutom få låna en skidutrustning, så den gången i Finse lärde jag mig slalomåkningens sköna konst. Det var härliga tider då. Jag antar att ”brottet” är preskriberat nu.

Nåväl, det är lätt att förlora sig i minnena, tillbaka till den hårda verkligheten! Jag är rätt säker på att bilden föreställer Finse, så, så fort Ludde Kuddson hör av sig, så lägger jag in en bild. Det kan ju vara fel också, det kanske inte är Finse!

Jappe Oförvägen.

Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hej och förlåt för att ni fått vänta...Jag har haft problem med nätverksanslutningen, och nu äntligen fungerar det igen!
Jajamensan, Finse är helt rätt! Bilden är tagen från tågfönstret, på väg från Bergen till Oslo. Den välkända cykelleden Rallarvegen passerar ju förbi här, och den cyklas varje sommar av ca 20 000 cyklister, en tur jag varmt rekomenderar! Den börjar i Haugastöl och går ända ner till Flåm.

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Någonstans i Strömstads kommun, ev på väg ut mot Seläter???
Vild gissning av en norrbottning, ha, ha...

//Kjell

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hundvakten har rätt med Kyrkesund! Grattis!

hbk 121.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen