Sv: På spåret
När jag såg bilden så tänkte jag: det är ju Finse, men var är järnvägen och inte minns jag någon sjö från den gången jag var där för c:a 50 år sedan. Och var är Hardangervidda som jag har för mig låg i närheten. Men efter Ludde Kuddsons ledtråd så kom jag att tänka på att jag var ju där på vintern och då ser det helt annorlunda ut. Jag skulle tro att bilden är tagen från järnvägsstationen eller i närheten av den.
Den gången jag var där, så hade jag åkt tåg från Göteborg iklädd klubblazer, trenchcoat och lågskor, alltså inte alls anpassad för det hårda vinterlivet i fjällen. Oförvägen som jag var på den tiden, så lyckades jag emellertid smila in mig hos en tjej som bodde i annexet (till vänster på bilden) och efter det bodde jag där också en vecka gratis tillsammans med hennes 27 tjejkompisar. Kvällarna tillbringade vi i restaurangen och baren. På något vis lyckades jag dessutom få låna en skidutrustning, så den gången i Finse lärde jag mig slalomåkningens sköna konst. Det var härliga tider då. Jag antar att ”brottet” är preskriberat nu.
Nåväl, det är lätt att förlora sig i minnena, tillbaka till den hårda verkligheten! Jag är rätt säker på att bilden föreställer Finse, så, så fort Ludde Kuddson hör av sig, så lägger jag in en bild. Det kan ju vara fel också, det kanske inte är Finse!
Jappe Oförvägen.