• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På lingon röda tuvor eller svarta !

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Detta hände oss när Vi var ute och åkte i Småland förra helgen.
Vi kom till ett vägarbete där man lagat vägbanan fläckvis på en sträcka av ca. 1,5 mil.
Eftersom det var lagt på ett lager med stenflis på den fläckvis lagade vägen kunde hastigheten inte vara hög då det var risk för stenskott.
När vi kom fram till resmålet såg vi till vår förskräckelse hur husbilen såg ut. Fullt med tjära på hela bilen. Även på baksidan, ända upp mot taket. Fast värst var det på passagerarsidans dörr. Tjäran hade även trängt in i dörrarna och de utvändiga luckorna.
Tog kontakt med Trafikverket som uppmanade mig att skriva en Skadeståndsanmälan vilket vi nu gjort.

Bilen iordninggjord. Rekonditionering, tvätt och vaxning på Biltvätten i Varberg där vi i HBK har rabatt. Efter denna behandling blev vi helnöjda med resultatet.

Nu undra vi om det är någon inom klubben som råkat ut för något liknande eller haft med Trafikverket att göra när det gäller Skadestånd så man kan få lite tips. Tack på förhand.
 

Bilagor

  • P1020061.JPG
    P1020061.JPG
    3,8 MB · Visningar: 14
  • P1020062.JPG
    P1020062.JPG
    3,4 MB · Visningar: 4
  • P1020040.JPG
    P1020040.JPG
    3,4 MB · Visningar: 5

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På lingon röda tuvor eller svarta !

Jag råkade ut för något liknande nyligen. Fixade det relativt enkelt hos en kompis med hjälp av någon sorts miljövänlig naturavfettning (OK) och kallt vatten.

Det fanns varningsskyltar på det aktuella vägavsnittet men tydligen inte tydliga nog. Jag tror de såg ut såhär.

100px-Sweden_road_sign_A11.svg.png


Skyltarna föreställde någon sorts "vägsprut" men jag trodde det gällde småsten.

Jappe
 

LarsGN

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2024
Sv: På lingon röda tuvor eller svarta !

Hej
Jag har råkat ut för samma vid körning från Halmstad till Fegen.
Körde till macken i Ullared och fick låna tvätthallen.
Har försökt kontakta Falkenbergs kommun men utan resultat.
 
F

F.d. 21911

Guest
Sv: På lingon röda tuvor eller svarta !

Erfarenheten säger att det är svårt till mycket svårt att få ut ersättning från trafikverket men en anmälan ska man ju absolut skicka in.
 

gertolof

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Varberg
HBK-Nr
10305
Medlemskap
2024
Sv: På lingon röda tuvor eller svarta !

Detta hände oss när Vi var ute och åkte i Småland förra helgen.
Vi kom till ett vägarbete där man lagat vägbanan fläckvis på en sträcka av ca. 1,5 mil.
Eftersom det var lagt på ett lager med stenflis på den fläckvis lagade vägen kunde hastigheten inte vara hög då det var risk för stenskott.
När vi kom fram till resmålet såg vi till vår förskräckelse hur husbilen såg ut. Fullt med tjära på hela bilen. Även på baksidan, ända upp mot taket. Fast värst var det på passagerarsidans dörr. Tjäran hade även trängt in i dörrarna och de utvändiga luckorna.
Tog kontakt med Trafikverket som uppmanade mig att skriva en Skadeståndsanmälan vilket vi nu gjort.

Bilen iordninggjord. Rekonditionering, tvätt och vaxning på Biltvätten i Varberg där vi i HBK har rabatt. Efter denna behandling blev vi helnöjda med resultatet.

Nu undra vi om det är någon inom klubben som råkat ut för något liknande eller haft med Trafikverket att göra när det gäller Skadestånd så man kan få lite tips. Tack på förhand.

Följande har hänt i detta ärende. Vi fick ett mail från Trafikverket i början av december -14 där de granskat anmälan och varit kontakt med entreprenören för vägarbetet och lämnar nu ärendet vidare till den juridiska avdelningen på Trafikverket.
Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken att det tar så lång tid att utreda detta ärende då det är beräknat att en anmälan skall ta ca. 45dagar att utreda! Nu har det gått en bit över 100 dagar. Tänker inte jäkta på dom utan låta tiden har sin gång, det är dom som har bollen.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: På lingon röda tuvor eller svarta !

Min erfarenhet av myndigheter. De betalar aldrig aldrig ut en enda krona. Glöm det och lev vidare, man retar sig bara.
 
Toppen