• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OV2 synliga i mydrive?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag har bestämt mig för att köpa en TomTom GO CAMPER MAX nu snart på BF rea (förhoppningsvis). Har provat tomtom på mobilen och den synkar bra med mydrive.tomtom.com. Så, nu skulle jag tanka upp husbilsplatser från denna eminenta webbsida till mydrive, vilket fungerade smärtfritt, filen syns under My Items/POI files, men inte som POIs på själva kartan(?), inte heller kommer de över till appen (kanske till GPS enheten, men jag har ju ingen är)

Fråga,
# hur fungerar det när man tankar upp husbilsplatser_xxxx.ov2 till mydrive.tomtom.com?
# syns POIs på själva kartan?
# kommer POIs över till appen?

Tack på förhand

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Om de inte ändrat så går det inte att lägga in egna POI:s i den. Titta igenom bruksanvisningarna, tror inte det finns något om detta där.
Läs igenom länk nedan; den är en av flera som behandlar problemet.
Nyhet Tomtom GO camper max

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej, från mig får du inte svar på dina frågor... för jag vet inte.... och dessutom.
.. varför vill du ha över dessa ( POI )? ? ?
Jag har tomtom camper... lite äldre o lite mindre än denna... och jag är mycket nöjd... ( man får ju vad man betalar för).
Jag ser att den " dyraste" Garmin har ytterligare några möjligheter.... men kostar mer.
Kommer att köpa denna senast version..med tiden...
Jag betvivlar att du kommer att kunna se...på kartan ! Men vet inte.
Redan när du köper en Tomtom camper gps är den full med vad en genomsnittlig användare behöver... den har en bra sökfunktion.... denna kräver dock att man stavar exakt rätt.... skriv Café...McDonalds.... välj .. i närheten ..och du får fram en lista... tryck... kör dit... Du kan söka på vad som helst uppfattar jag det som.. men det syns inte på skärmen förrän du valt.... jag har vant mig vid Wandering Bird..o gillar hennes filmer... men hon pratar om att ansluta över mobil? ? Det är inget jag behövt göra... att uppdatera t ex kartor...jo då..över wi fi från mobil..men funkar utmärkt.. så jag rekommenderar verkligen... camper versionen... men om man har husbil så är det.. Camper man ska ha.
Jag har använt i första hand i Tyskland. Ljudinstruktionerna... är mycket bra...om man kör i områden man inte känner så väl..eller vid stark trafik... tydliga instruktioner på skärmen om vilken fil man ska välja... det är också bra när trafiken är tät....( och det är den ju).
Så, alldeles utmärkt till sitt pris!
....
Jag förmodar att det är 7 tums versionen du vill köpa? Rea på den?
Däremot rear tomtom ut 6 tums versionen ganska ofta.... för lite över 2000 kronor drygt...

Ps Håkansson hann emellan... lita på honom.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Hmm, trodde det var en självklarhet (Assumption is the mother of all fuckups) då man kunde ladda upp egna POIs på deras websida. Har nog sett alla youtube filmer men ingen verkar ladda upp många POI (göra rutter som förs över finns) Lägger men dit en egen POI på websidan så syns den på kartan och den kommer över till appen (säkert enheten också). Så man kan göra egna POI, de syns på kartan och de överförs. Blir lite jobbigt att göra en-och-en för 10000+ :(. Då det finn en funktion att tanka upp ov2 filer, och accepteras, så borde det ju gå att även se dem? Ska prova med andra publika ov2 filer för att kolla.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja, det finns ...mina platser... där kan man spara vad man vill..o ge ett eget namn....
Fast varför ska du ladda upp 10000 platset? Man besöker ju ändå inte så många... o de som redan är inlagda från början är ju ...många! ! !

Ps... för det blir ju inte..ytterligare 10000 helt unika platser....... !

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
bra poäng, varför? behöver förstås inte 10000 POIs, mest intresserad av tömningsplatser/ställplatser och lägga upp egna fricampingsplatser. Jag forskar vidare vad tomtoms ekosystem klarar av.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag kollade lite på min tomtom. De redan inlagda platserna... dyker upp i lista... beroende på vad de heter.... om något heter ställplats och du söker på ordet ställplats... så finns de.... och om någonting heter ... camping.... så kommer de fram om du söker på ordet.. camping.. men man måste söka på exakt rätt ord... det är inte som Google... att programmet själv listar ut vad du egentligen vill hitta...
Men! Då blir det problem med att söka på ordet " tömningsplats"... hittar du bara om det heter så, är inlagt på det namnet... jag fick fram en plats ... i Sverige så klart. ( jag är medveten om detta sedan tidigare) Namn resp funktion...

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
tack för kollen :) Jag har kollat på POI Filer – Fartkameraforum och laddat upp POI filer härifrån, samma sak, systemet sväljer filen, den syns som fil men inget mer. Väntar nu på black-friday rea....
Blir osäker på det som skrivits. Betyder detta att 7 tums gps går att ladda in husbilsklubbens poi. Är inte så noga om att ikoner ska synas på kartan mfn finnas i GPS'en

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Man besöker ju ändå inte så många... o de som redan är inlagda från början är ju ...många! ! !
Urvalet i deras förslag är något begränsat. Om jag håller mig till min lilla värld så kan jag tänka mig att Hanatorps camping finns med, troligen Holsljunga och kanske Seglora.

Övernattningsplatser som Holsljunga väg 154, Brokvarn i Öxabäck finns inte med, inte heller Kinna station med färskvatten och tömning av grå- och svartvatten.

Med detta som exempel vill jag bara visa på vad man missar om man inte kan lägga in Husbilsklubbens POI:s.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Jag kollade lite på min tomtom. De redan inlagda platserna... dyker upp i lista... beroende på vad de heter.... om något heter ställplats och du söker på ordet ställplats... så finns de.... och om någonting heter ... camping.... så kommer de fram om du söker på ordet.. camping.. men man måste söka på exakt rätt ord... det är inte som Google... att programmet själv listar ut vad du egentligen vill hitta...
Men! Då blir det problem med att söka på ordet " tömningsplats"... hittar du bara om det heter så, är inlagt på det namnet... jag fick fram en plats ... i Sverige så klart. ( jag är medveten om detta sedan tidigare) Namn resp funktion...
Du har väl, om jag inte fattat fel, en äldre version av TomTom, inte den nyaste modellen som frågan här handlar om. Jag hade en TomTom för en evighet sedan och där var det inte några problem att lägga in egna POI:s men i den nya modellen går det inte. Åtminstonde inte rakt av att lägga in filen.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Blir osäker på det som skrivits. Betyder detta att 7 tums gps går att ladda in husbilsklubbens poi. Är inte så noga om att ikoner ska synas på kartan mfn finnas i GPS'en
Denna GPS:en tar inte emot över huvud taget. TomTom tycker tydligen de har gjort den optimala GPS:en och något mer behövs inte. Skulle nog tro att de försökt men att något kolliderade i systemet och för att inte tappa i hastighet valde man att göra som man gjorde. Men det är mitt antagande bara.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Du har väl, om jag inte fattat fel, en äldre version av TomTom, inte den nyaste modellen som frågan här handlar om. Jag hade en TomTom för en evighet sedan och där var det inte några problem att lägga in egna POI:s men i den nya modellen går det inte. Åtminstonde inte rakt av att lägga in filen.

Äldre och äldre...inte jämfört med mig... jo jag har 6 tums versionen... men jag tror inte att själva programvaran är jätteolika.... jag har också som backup tomtoms app...o jag ser inte några större skillnader...
Sen har jag aldrig haft ens tanken att lägga in egna POI s.... jag har några saker sparade under...Mina platser..o det räcker.. där bör man ge namn med lite eftertanke...för efterhand kan det ju bli svårt att hitta...
Egentligen tycker jag att du ( håkansson) är inne på något mycket väsentligt... när du visar på några platser som förmodligen är ..unika...den här aspekten faller alltid bort...för mig är det ju totalt ointressant om en lista från HBK eller Adac har 500--1000--eller 5000 platser i Norrland...inget fel på Norrland..men jag ska ändå inte dit... man måste se mera till... var brukar jag åka ? Vad är det som jag kommer att leta efter.... o för mig blir då möjligheten att kunna filtrera.. viktig..
Jag vill kunna se...jag vill ha el.... och det måste va åretrunt öppet. Det är det enda som är viktigt för mig... men säkert säkert inte för de flesta andra.
Så du tar upp en intressant poäng....Hur hittar man..småplatser.... men sen gäller motsatsen.... vem har bäst täckning över t ex Tyskland.... där jag kör mest?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Äldre och äldre...inte jämfört med mig... jo jag har 6 tums versionen... men jag tror inte att själva programvaran är jätteolika.... jag har också som backup tomtoms app...o jag ser inte några större skillnader...
Sen har jag aldrig haft ens tanken att lägga in egna POI s.... jag har några saker sparade under...Mina platser..o det räcker.. där bör man ge namn med lite eftertanke...för efterhand kan det ju bli svårt att hitta...
Egentligen tycker jag att du ( håkansson) är inne på något mycket väsentligt... när du visar på några platser som förmodligen är ..unika...den här aspekten faller alltid bort...för mig är det ju totalt ointressant om en lista från HBK eller Adac har 500--1000--eller 5000 platser i Norrland...inget fel på Norrland..men jag ska ändå inte dit... man måste se mera till... var brukar jag åka ? Vad är det som jag kommer att leta efter.... o för mig blir då möjligheten att kunna filtrera.. viktig..
Jag vill kunna se...jag vill ha el.... och det måste va åretrunt öppet. Det är det enda som är viktigt för mig... men säkert säkert inte för de flesta andra.
Så du tar upp en intressant poäng....Hur hittar man..småplatser.... men sen gäller motsatsen.... vem har bäst täckning över t ex Tyskland.... där jag kör mest?
Känner samma men omvänt. Bryr mig inte om 5000 platser i söder.. men gärna mysiga platser i Norrland....

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Urvalet i deras förslag är något begränsat. Om jag håller mig till min lilla värld så kan jag tänka mig att Hanatorps camping finns med, troligen Holsljunga och kanske Seglora.

Övernattningsplatser som Holsljunga väg 154, Brokvarn i Öxabäck finns inte med, inte heller Kinna station med färskvatten och tömning av grå- och svartvatten.

Med detta som exempel vill jag bara visa på vad man missar om man inte kan lägga in Husbilsklubbens POI:s.

Även om du håller dig till din värld..så är den rätt stor... jag kollade på de platser som du nämnde... jo faktiskt...alla hittar jag förutom Seglora camping . Så de bör finnas i en camper Tomtom.
Det finns ingen skillnad mellan t ex HBK och Campercontact.... båda är beroende av att någon rapporterar in platser.
Så platsutbudet kommer ju att förändras över tid.

Ps, sen är det ju fullt möjligt att leta på HBK karta och sedan söka på en Gps... då kommer ju också Seglora camping fram. men det kräver att man manuellt skriver in namnet.

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Det jag kommenterat står i relation till de frågor som ställdes i första inlägget. Inget annat! Att sedan andra husbilsresenärer har andra behov har jag full förståelse för, så skall det vara.

Att det finns andra vägar att få fram de uppgifter som efterfrågas är jag medveten om men det var inte frågan.

Har endast svarat utifrån det jag lärde mig då jag köpt den aktuella GPS:en som jag returnerade eftersom den inte kunde ta emot andra POI:s än de som var inlagda från fabrik.

Nog om detta. Ingemar.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tror att det är precis så som du skriver.... Nej det går inte att lägga in och få fram egna POI s...
Jag har inte provat men googlat alltid runt lite..så i detta har du helt rätt.
Sen tycker jag inte att det är så där väldigt farligt att prata kring en fråga! Det kan väl egentligen va rätt kul och leder ibland vidare till nya tankar o uppslag.
Vi får förmodligen mer info från trådskaparen när han har hittat sin gps på rea.
Jag tror så här....tomtom camper är i första hand för ägare av husbilar och husvagnar.
Och tomtom tycker ganska säkert att de gjort en gps som är väldigt bra. Och de vänder sig i första hand till köpare som vill ha en färdig produkt...o det är inte tänkt att köparen ska behöva hålla på o greja..utan den är användbar direkt " ur boxen".
..........
Så långt ... men! Ändå två saker!
Att du enbart svarat på trådskaparens ursprungliga frågor är bara delvis rätt.
I t ex # 11 så handlar det om att " tomtoms urval är begränsat ".
Fast där håller jag inte alls med. Jag tycker att det som erbjuds i Tomtom Camper är väldigt omfattande.
När jag tittar i min ( 6 tum)
så finns inte mindre än 6 olika listor att söka i.
Är detta verkligen ett begränsat urval.?

* ACSI EuroCamping
* ADAC Camper Camping
* ADAC Camping
* ANWB Camper Campings
* ANWB Campings
* Campercontact Camping

Jag rekommenderar starkt Tomtom Gps i camper version. Fungerar utmärkt som gps och med många redan inlagda POI speciellt för campingliv.

Men detta behöver absolut inte va sista ordet i frågan! Det är väl en intressant fråga ... vilka gps och appar används o vad tycker användarna om dem?
Jag hoppas trådskaparen återkommer med feedback.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Absolut återkommer jag så fort jag har en. Vill dock bara meddela att jag just nu har lagt in en POI från mydrive (webben), givet den ett namn och vips så finns den min app på telefonen. Så det visar ju att man kan lägga in egna POI som i alla fall hamnar i appen, återstår att se om de även kommer med i GPS enheten vilket jag inte betvivlar. Återkommer snarast när jag har en i handen :)

Toppen