Relax
HBK Medlem
Sv: OT Värmepumpsfråga
Samtliga tester jag tagit del av stämmer utmärkt med mina egna praktiska erfarenheter av dessa "tingestar".
Något som däremot inte alls nämns i samband med tester är hur länge/och hur effektivt dessa pumpar fungerar, utan mer eller mindre "spektakulära reparationer! Det kan dock försäkringsbolagen (ex, Folksam), upplysa om. Reparationskostnader kan eliminera energivinsterna om man har otur och "allt är inte guld som glimmar i den hära branscen" vilket många fått och får erfara!
Hej här är ännu en test; Jämförelse av COP vid olika utetemperaturer enligt kosumentverkets test på SP SVERIGES PROVNINGS- OCH FORSKNINGSINSTITUT
PROVNING AV LUFT/LUFT-VÄRMEPUMPAR, ref; http://www.flaktwoods.com/c7e04e67-f18e-4285-8257-88b327f176ad. Vid utetemp på -7 till -15 grader tycks inte finnas spec mkt "gratisenergi" att hämta här heller, i testet ovan jämförs 9 st olika luft-/luftvärmepumpar som även rangordnas klart och entydigt (obs ex Daikin, mfl)!Samtliga tester jag tagit del av stämmer utmärkt med mina egna praktiska erfarenheter av dessa "tingestar".
Något som däremot inte alls nämns i samband med tester är hur länge/och hur effektivt dessa pumpar fungerar, utan mer eller mindre "spektakulära reparationer! Det kan dock försäkringsbolagen (ex, Folksam), upplysa om. Reparationskostnader kan eliminera energivinsterna om man har otur och "allt är inte guld som glimmar i den hära branscen" vilket många fått och får erfara!