• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otäckt värre...

F

F.d. 13113

Guest
Hade först inte tänkt dela med mig av den här upplevelsen.
Men i förebyggande syfte kan det nog vara bra att berätta i alla fall.

Jag och frun brukar "fricampa" emellanåt även på våra utlandsresor. Oftast ställer vi upp oss vid dygnetruntöppna McDonalds restauranger. Det känns tryggt. Eller vid centralt belägna bensinstationer där man inte är ensam.

Men så hände sig i somras i södra Frankrike att jag blev jättetrött att köra.
Vi hade inte riktigt bestämt dagsettappens längd och hade inte planerat in någon plats för övernattning...

Och då gör jag det, något som vi alltså aldrig normalt brukar göra.
Jag svänger in på en stor parkeringsficka vid vägen i närheten av staden Peyruis.

Parkeringen låg inte direkt vid vägen utan den hade en infart och en utfartsväg.

Jag var dödstrött och ville bara sova.

Men innan jag somnar så kommer det en bil och parkerar strax bakom vår husbil.

Efter en stund så ser jag en man som står och röker cigarett precis vid passagerardörren till vår husbil och han glor rakt in i bilen.

Jag sitter på förarplats men eftersom vi inte har tänt belysningen inne i bilen så ser han mig inte. Snart går han runt bilen och ställer sig att glo rakt in på min sida av bilen.

Jag slänger upp dörren. Han reagerar inte med en blinkning och verkar inte alls överraskad. Han säger bara på engelska att han tycker att bilen är vacker.
Jag säger ett kort God Night till honom och stänger dörren.

Efter en stund åker han iväg.

Och sedan börjar det... Bilar kommer, står en stund, åker iväg och kommer tillbaka.
Min fru börjar notera regnumren på bilarna för att bekräfta att vi inte inbillar oss...

Och det är sant. Flera bilar med dom regnummer hon antecknat kommer och åker gång på gång.

Till sist har vi tre - fyra bilar parkerade bakom oss.

En bil kör fram förbi oss och gör en u-sväng längre bort på parkeringen och ställer sig alltså med fronten riktad mot oss.

Efter en stund gör nästa bil likadant.... Och sedan nästa bil....

När till sist alla fyra bilarna gjort den här konstiga manövern,
då stoppar jag in nyckeln i tändningslåset och drar iväg!!

Vi åker några mil till staden Sisterone, där vi ställer oss på en gratis ställplats tillsammans med flera andra husbilar...

Vi har inga bevis... men vi är ganska sansade människor...
och det var definitivt något konstigt med den här händelsen

Om vi inte antecknat bilnumren och kunnat konstatera att det verkligen var samma bilar som kom och for och verkade kolla oss...så har vi kanske kunnat avfärda det som fantasier....

Som sagt vi brukar inte stå på parkeringsplatser efter vägen...
och det är nog lika bra att vi fortsätter med att vara försiktiga...
.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Otäckt. Tycker ni gjorde rätt som inte trottsade situationen. Verkar onekligen skumt med alla bilarna.
Vi brukar planera våra stopp men tyvärr så blir det som för er ibland. Bättre då att försöka dra sig in i något villaområde där man kan stå nära någon bostad.

Skönt att ni kom därifrån och fick sova lungt på ett annat ställe.
 
F

F.d. 3

Guest
Sv: Otäckt värre...

Hej alla där ute,
En liknande händelse i Örebro. Vi har bott 15 år i Örebro och känner till många fina platser bl.a. parkeringen vid 'dammen' i Karlslund. Vid ett tillfälle (maj månad .. ganska mörkt) beslöt vi oss att övernatta på platsen. Vid 2-tiden vaknade vi av att en bil körde upp vid sidan av oss. Den gjorde en kraftig (med sprut) sväng och åkte därifrån. Bilen hade ett 'trimmat' avgas ljud som dog bort mer och mer. Vi försökte somna om men efter ca. 15 min hörde jag det 'trimmade' ljudet komma närmare platsen. Jag gjorde mig klar att åka därifrån om de skulle återkomma ... mycket riktigt kom de och var tre personer. Två steg ur bilen och spanade in oss, den tredje satt kvar i bilen färdig att dra ..... men det var vi som drog iväg varpå de blev överraskade och blev stående en stund. Vi körde småvägar upp till gamla sanatoriet där vi fortsatte vår avbrytna natt. Vad grabbarna hade i kikaren kan man bara ana ....
//kaj
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Otäckt värre...

Hej alla,
Ja det är trist med tjyvar och banditer och mopedister.
Vi brukar göra som "Håkan J" och ställa oss om det finns möjlighet i ett villaområde.
Det brukar fungera fint faktiskt.
Såg i något inlägg att några brukar uppsöka en kyrka för övernattning , har själv aldrig provat detta , hur tycker ni som gör det att det funkar ?
 
M

mikkis

Guest
Sv: Otäckt värre...

hej Janotto..
Grymt otäck historia ni varit med om i Frankrike!

Jag och min fru har ju oxå åkt väldigt mycket i både Frankrike och Tyskland och har varit skonade från alla skumma händelser!
men vi ligger ständigt på alla såkallade "truckstop" mellan de parkerade lastbilarna på nättera , för det är ju liv och rörelse hela tiden från alla lastbilschaufförer och vi upplever det väldigt tryggt att övernatta på det sättet!

Visst händer det att någon sur lastbils chaufför tutar då dom ser våran husbil på "deras" parkeringar men det struntar faktiskt vi i .
utav alla nätter vi legat på dessa "truckstop" har vi haft max 4st chaufförer som blivit irriterad med det bjuder faktiskt vi på!
/
Mikkis
 
Senast redigerad av en moderator:

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Hej Janotto!
Kan det vara så att du råkade parkera på den plats där lättfotade damer brukar ha sin arbetsplats. Brukar ligga på Ställplatz eller på Supermark parkeringar. Snittet på dessa övernattningar (103st) i år ligger på 59,65sek per natt. Det är billigt, då brukar WC & dusch ingå.
/
:DLeif
 
Senast ändrad:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

palle50
Skrev inte det om kyrkor men det är faktiskt ett ställe vi brukar utnyttja. Men om dom ligger lite avsides så blir nog villaområdet ett bättre alternativ.

Fast det optimala är en stellplatz som det står flera bilar på.
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Otäckt värre...

Svar till Leif.

Det var bara män i bilarna ....och jag är inte intresserad....;-)

Men pga ditt svar:
Har sett denna typ av kvinnor vänta på kunder i skogarna i Polen.

Dom stod i skogspartier...och eftersom vi har kontakt med Polska bärplockare så hade jag mina funderingar när det gällde dom här flickornas klädsel...Tyckte att dom hade lite för korta kjolar...och inga gummistövlar som skydd mot huggorm...

Så frun förklarade situationen för mig....
Och då jag är en trogen äkta man med en underbar fru...
så körde vi bara förbi och lät dom lifta med nån annan....;-)
 
Senast redigerad av en moderator:

Country

HBK Medlem
Inlägg
190
Kommun
Avesta
HBK-Nr
286
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Usch det lät väldigt otäckt!
Tur att ni åkte iväg!

country
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Vi hadde en lignende opplevelse i nord i Frankrike i 2006.

Vi var tre bobiler i følge og hadde kjørt hele dagen og målet for dagen var en stor "truckstop" med campingplass som en av oss kjente til og hadde overnattet på flere ganger på vei til Spania. Nå viste det seg at denne plassen bare var tilgjengelig for sydgående trafikk, så vi måtte kjøre videre og siden vi var slitne ble det en vanlig "liten" truckstop. Vi satt ute og pratet og tok en øl da en politibil stoppet og en politimann steg ut og med alvorlig mine advarte oss mot tjuver og anbefalte oss å flytte oss. Men vi hadde tatt et par øl og bestemte oss for å bli. Det var vel ikke så farlig...

Etter at vi hadde gått inn i bilene ble kona og jeg urolige. At politiet kom for å advare folk var skremmende, og vi bestemte oss for å sove på skift. Jeg justerte inn speilene slik at begge bilsidene var synlige når man satt i to-setern. I tillegg stod ryggekameraet på, så vi hadde kontroll på alle 4 sider av bilen. Vi trakk heller ikke for noen gardiner.

Kona tok første vakt og ved ett-tiden observerte hun i speilene og ryggekameraet en bil som kjørte rundt på parkeringplassen. Den kom igjen for andre gang og forsvant. Så kom den for tredje gang og parkerte rett bak oss. To, selvsagt skummelt utseende, personer kom ut og gikk rundt våre tre biler og kikket interessert før de satte seg i sin bil igjen. Da satte kona på lyset i bilen og gikk ut og strakk på beina for å markere at her var folk våkne! Da startet bilen opp og forsvant. Mer hendte ikke den natten, men vi er rimelig sikre på at disse folkene ikke hadde gode hensikter.

Og våre venner? Jo, de ristet på hodet når vi sa at vi hadde holdt "nattevakt" for de hadde sovet godt hele natta. Men de ble mer betenkte når vi fortalte historien... Da takket de oss, for jeg er rimelig sikker på at en eller flere av oss hadde blitt robbet den natten hvis ikke noen hadde vært våkne.

Så vi er definitivt mer forsiktige i hvor vi tar natta etter dette. Men ingen regel uten unntak :) I sommer stod vi ei natt på parkeringsplassen til slalåmbakken i Kranjska Gora i Slovenia... Men dette har noe med følelsen å gjøre. Man kjenner liksom på kroppen om det er trygt eller ikke, og det følte vi den kvelden.

mvh magne
 
Senast ändrad:

Leif.

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1371
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Svar till Janotto.

Jag förstår att det var män! Dom väntade väl på att butiken skulle öppna.
Att dom flyttade på sig, var väl att markera att dom stod på tur. När dom kom tillbaka var det nog för att kolla om affären var öppen . Många "love girls" använder numera Husbilar,
så man får vara försiktig med var man parkerar över natten. Där brukar det fara ikring personbilar med män. Jag har sett dom i Tyskland & Italien på mina resor med Husbil.
Är själv inte intresserad av dessa kvinnor, då jag är lyckligt gift sedan 43 år tillbaka.

mvh Leif
 
F

F.d. 7998

Guest
Sv: Otäckt värre...

Vi har selv opplevd å bli "spanet inn" av kjøpelystne menn sent på nattestid ved en døgnåpen bensinstasjon ved Limoges i Frankrike.
Tror nok at episoden utspant seg fordi jeg som fruen i huset ble sittende litt alene oppe for å studere kjøreruten videre.
Flere biler med enslige menn kjørte frem og tilbake foran bilen, og nesten stanset. Til slutt ropte jeg bak til min bedre halvdel at han fikk stå opp, og da forsvant bilene med de enslige menn.

Vi var på vei til gode franske venner, og de lo da de hørte om denne episoden, det var nemlig blitt vanlig bussines i Frankrike med rullerende bordeller.

Opplevde en annen ting i Holland for et par år side, på en stor truckstop ved Schiphol, flyplassen utenfor Amsterdam. Det var tidlig søndag morgen, og utenom vår husbil, så var det omtrent 70 -80 långtradare som sto parkert.
Vi skulle reise tidlig videre, så da klokken var omtrent halv åtte satt min bedre halvdel seg foran i førersetet med morgenkaffen, mens jeg gikk i badet for siste finish.

Da jeg kom ut av badet så jeg en skikkelse med en stor rød trutmunn og leopardbukser på vei mot min intetanende kjære som hadde fordypet seg i en avis.
Hun snudde brått da det gikk opp for henne at han ikke var alene i bilen.
En kort stund senere så vi en hel buss full av lettkledde og sterkt sminkede jenter kjøre videre. Antagligvis til neste truckstop.

Så det er mye og mangt som foregår rundt i Europa, så vi tror det viktigste er å kjenne på magefølelsen. Føler man seg ikke trygg, så kjør videre!!!! Vi er også veldig forsiktige med å innta alokohol om vi er det minste i tvil om stedet vi har parkert, slik at vi alltid har mulighet til å flytte oss om nødvendig.

Men fricamping, det gir vi oss ikke med, det trives vi best med.
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Otäckt värre...

Jag har också varit med om en liten otrevlig grej redan första året som husbilägare. Detta hände tisdagen 24/7 i år vid Rådasjön utanför Göteborg. Äldste grabben och jag hade fiskat gös på kvällen. Vi skulle sedan sova över på parkeringen vi sjön. Vid 2-tiden på natten hör frugan och jag en bil komma och parkera en bit bort. Några personer pratar lite och sedan blir det tyst. Efter en kvart (?) startar narkoslarmet !!! Alltså inte gasollarmet ! Jag lyckas stänga av densamma ganska snabbt. Vi ligger länge vakna efter detta men inget hörs utanför. Nu i efterhand så tror jag inte att personerna hade något med larmet att göra. Jag vet dock inte idag vad det var som utlöste det. Varken förr eller senare har larmet lösts ut. Kanske någon HBK:are som har ett narkoslarm från Claes Ohlsson också fått sitt larm utlöst utan anledning (?). Det skulle faktiskt kännas lite lugnare om så var fallet.
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Otäckt värre...

"Rullande bordell teorin"

Jag har svårt att hålla med om den teorin.
Finns nu två här på forumet som är inne på det spåret.

Men då jag (mannen i huset) var den enda person som dom överhuvudtaget såg så vill jag nog släppa den teorin. Det fanns ingenting som överhuvudtaget visade på att det fanns en kvinna i bilen...

Men å andra sidan kan det ju vara så att jag inte ens tänkt tanken på att det skulle förekomma den typen av "affärsversamhet" i husbilar och helt enkelt finner tanken för motbjudande för att vara trolig...

Tja, jag får väl "rest my case" ...(eller vad det nu är dom säger i am. deckare)
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Otäckt värre...

Att rullande bordeller finns vet jag, nej inte på det viset utan bara observerat.
Det var på den tiden när amerikanarna hade en flygbas i Frankfurt och jag ofta flög dit. Platsen jag besökte låg en bit utanför och på vägen dit passerade man då förläggningen. Jag ljuger inte men det var aldrig mindre än 10 husbilar/vagnar utanför som väntade på sina soldater.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Otäckt värre...

Under en av våra resor i Portugal stannade vi till för att rasta och äta lunch i husbilen. Vi hittade en plats med fin utsikt över havet och en liten bit bort stod det redan en husbil.

Några personbilar körde också in på platsen, men de stannade inte.

Maten var precis klar och vi skulle just börja äta då någon knackade på dörren. När jag tittade ut stod där en väldigt kraftigt sminkad äldre dam eller möjligen en man i åtsittande trikåer med superkort kjol. Detta något bad oss med hotfull stämma att genast lämna platsen, han/hon påstod att vi blockerat dennes husbilsplats och att flera "kunder" redan hade vänt och kört därifrån.

Sedan den gången var vi väldigt noga med att kolla vilken typ av "husbil" som står på platser vi tänker ställa oss på. :eek:
 
F

F.d. 15219

Guest
Sv: Otäckt värre...

Under vår på första tur med husbil i Europa hände följande..........

Trötta parkerade vi sent på kvällen utanför Grenobel (FR. på väg till Schweiz)
på en bensinstation vid lastbilarna - dock längst ut på kanten.
Barnen sov i övervåningssäng, gubben i alkoven och jag i matgruppen.
Plötsligt vaknar jag till lite och säger till min man - Stängde du aldrig fönstret?
Noterade att min man svarade: Klart jag gjorde, sov nu!
Kände en "vindpust" i ansiktet som låg nära stegen upp till alkoven.
Försvann direkt ner i en djup sömn.
På mogonen vid kl.8 gick min man upp och såg då att fönstret i förarhytten
på passagerar sidan var borta!!!!!
Våra kläder som låg på sätena fram och allt av värde i fack m.m. var borta.
Men de hade inte lyckats ta sig in i bodelen innan de hörde mig - antagligen....
Dessutom var stegen fastkilad i golvet och svår att ta bort.
Jag var mycket sjuk i nästan fem dagar och fick uppsöka sjukhus....
Endast jag drabbades. Det är nu två år sedan och vi har tänkt mycket på det som hände.
Denna sommar - med ny husbil - TOPPLARMAD - visa av erfarenhet skall vi prova igen och det känns jättekul.

Trevlig sommar önskar

Carina och Tomas
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Otäckt värre...

Tyvärr så har jag fått ändra inställning till "fricamping". Förra året så så kommenterade jag en del inlägg ang. fricamping/vägpirater. Jag var "tuff" och berättade att under alla de år som både yrkeschaufför och Mc-biker legat på de mest konstiga ställen i hela europa och alldrig varit i närheten av att bli utsatt för obehagliheter. Dessutom påstod jag att "gasrånen" bara var förmodliga historier.
I Maj månad-07 blev vi med "husbil". Vi gjorde en fin resa i mellersta Sverige (vi är skåningar) som provresa. Den funkade fint och vi trivdes kanon med husbilen. Vi planerade över vintern in en långsemester på 2-3 månader i Spanien och Portugal. Ovana vid att köra husbil i Europa borde vi ha planerat bättre, har vi upptäckt nu i efterhand. Vi borde haft bättre kartor, vi skulle haft tagit bättre reda på öppna campingar, vi skulle inte ha övernattat planlöst osv.
Vi höll på att bli rånade två gånger. Första gången gången var i Torreveija/Spanien. Hade hittat en fin ställplats "trodde vi". När mörkret innfann sig blev vi alldeles ensamma på ställplatsen. Bilar började komma körande med släckta lampor. Efter ett tag förstod vi att det nog var bäst att få igång bilen och dra fort som attan! Dagen efter fick vi reda på att vi ställt oss i det mest "brottslägna" området i Torreveija! Nästa ställplats vi fann var i Callahonda/Spanien. Där stod redan 6-7 husbilar när vi kom dit. Fler kom under kvällen,så totalt var vi 12 bilar som skulle sova över. Ca. 3-4 på natten var det några som förde liv utanför husbilarna. Senare fick vi reda på att de var fyra stycken. En gick omkring och slog med ett järnrör på saker och ting vid sidan om husbilara. Förmodligen för att locka ut oss ur bilarna. En tysk hade under tiden ringt polisen, som otroligt nog kom. Tillsammans med polisen fick tysken fatt i två av banditerna (det var en tuff tysk) där en av banditerna var beväpnad med pistol! Kunde gått illa!
Att vi sedan inte kunde hitta öppna campingar. Att vi råkade övernatta på en ställplats (glömt namnet) som var mötesplats för "stjärtgossar" och att vi tog in på en öppen (vi blev så glada för att hittat en ) camping där alla var "naturister" och en del annat gjorde att vår husbilsresa i Europa inte blev vad vi tänkt oss.
Det är så illa att nu är vår "husbil" till salu !

Till er som inte gett upp önskar vi en trevlig sommar:

Cibyl & Conny
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Otäckt värre...

Nu har jag konverterat min Heki-lucka.
Så här ser det ut när vi fricampar. Jag på vakt och familjen tryggt i bodelen.

Självklart skojar jag. Otäcka historier här ovan!

Anders :):):):):):)

heki.jpg
 
Toppen