Inte förbjuda, men kräva test och godkännande för att få använda i trafiken! Kanske med en max ljusstyrka och max antal extraljus? Nu säljas allt möjligt skräp.
Lite förvånad då jag ser inte problemet med bländande led ljus, åker själv mycket kväll och nattetid Dalarna , Småland och norr om Dalarna.
möter många som har 2- 10 extraljus och kan inte se problemet med det, i stort sett alla bländar av i tid. Möter dock en del som har spänningsfall till sina lampor (halvljus) väldigt dåligt ljus att dom upplever problem när dom möter bilar med led lampor 5000-6000 kelvin kan jag förstå.
men att led ljus är problem kan jag inte instämma med. Jag har väl själv ganska bra ljus på mina fordon men är ingen ungdom och är medveten om att mina ögon är långsamma att ställa om. Har man problem så kanske man skall åka mer på dagtid eller uppsöka ögonläkare och kolla synen, hjälpmedel finns form av körglasögon. Underbart med bra ljus så man kan se djur och andra hinder som kan dyka upp på vägen.
Låt besiktningen sköta kontroller och Polisen brottsligheten tycker jag ( en personlig uppfattning)