• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Osram Night Breaker

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Jag har kinaled i min arbetsbil, var på besiktningen och ljuset stod perfekt. Var tvungen att byta till mina gamla halogen för det inte var Osram. Tur att jag hade dom med så jag kunde byta på besiktningen så jag slapp ombesiktning.
Frågan är varför inte alla andra är godkända om dom står rätt?
Har frågat besiktningen och även en polis och ingen kunde ge mig ett bra svar, så nu sitter dom i igen.
Dock har jag kollat att dom står bra.
Det handlar om att bilen är typgodkänd med vissa lampor i strålkastarna.

Johan Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Finström
HBK-Nr
40970
Medlemskap
2025
Ja, och nu har dessa strålkastare (som bilen var typgodkänd med) fått ett godkännande de inte hade tidigare. Därför krävs detta intyg.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025

Dåligt att larma utan att undersöka (eventuella) skillnader mellan godkända och icke godkända lampor. Men Storbritannien är ju inte med i EU längre så de kanske inte intresserar sig för att skilja på de lampor som har EU-godkännande och andra lamptyper...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Man undrar hur många olyckor bättre ljus har förhindrat. Det vore kanske bättre om alla hade LED-ljus
Förmodligen om alla hade lämpliga, men man möter många där ljuset sprids åt alla håll, och som inte har vett på att blända av trots
att extraljusen bländar på en kilometers avstånd.

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Förmodligen om alla hade lämpliga, men man möter många där ljuset sprids åt alla håll, och som inte har vett på att blända av trots
att extraljusen bländar på en kilometers avstånd.
Sant. Men att förbjuda alla LED-ljus för att några kör med icke godkända LED-lampor är ju inte en vettig lösning. Många som dessutom kör med annan belysning än bara halvljuset vilket bländar. Tror polisen skulle kunna ta hur många som helst som kör med fel ljus vid halvljus.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sant. Men att förbjuda alla LED-ljus för att några kör med icke godkända LED-lampor är ju inte en vettig lösning. Många som dessutom kör med annan belysning än bara halvljuset vilket bländar. Tror polisen skulle kunna ta hur många som helst som kör med fel ljus vid halvljus.
Inte förbjuda, men kräva test och godkännande för att få använda i trafiken! Kanske med en max ljusstyrka och max antal extraljus? Nu säljs allt möjligt skräp.

Senast ändrad:

Per o Anne

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Inte förbjuda, men kräva test och godkännande för att få använda i trafiken! Kanske med en max ljusstyrka och max antal extraljus? Nu säljas alltmöjligt skräp.
Ska absolut vara godkända. På helljus spelar det ingen roll då man inte ska ha det på vid möte. Man blir bländad utan extraljus. Vid halvljus är det enbart halvljuset som får vara tänt idag. Alla andra konstiga ljus folk har är inte tillåtna men jag har aldrig hört att någon blivit stoppad för det.

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Inte förbjuda, men kräva test och godkännande för att få använda i trafiken! Kanske med en max ljusstyrka och max antal extraljus? Nu säljas allt möjligt skräp.
Lite förvånad då jag ser inte problemet med bländande led ljus, åker själv mycket kväll och nattetid Dalarna , Småland och norr om Dalarna.
möter många som har 2- 10 extraljus och kan inte se problemet med det, i stort sett alla bländar av i tid. Möter dock en del som har spänningsfall till sina lampor (halvljus) väldigt dåligt ljus att dom upplever problem när dom möter bilar med led lampor 5000-6000 kelvin kan jag förstå.
men att led ljus är problem kan jag inte instämma med. Jag har väl själv ganska bra ljus på mina fordon men är ingen ungdom och är medveten om att mina ögon är långsamma att ställa om. Har man problem så kanske man skall åka mer på dagtid eller uppsöka ögonläkare och kolla synen, hjälpmedel finns form av körglasögon. Underbart med bra ljus så man kan se djur och andra hinder som kan dyka upp på vägen.
Låt besiktningen sköta kontroller och Polisen brottsligheten tycker jag ( en personlig uppfattning)

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Sedan har vi ju att besiktning kanske sker med lite last i och sedan fylls det på vikt där bak vilket gör att ljusbilden höjs om man inte justerar om med knappen inne. Dessutom är det nog en hel del som kör med sk piratlampor med mycket ströljus vilket gör att de bländar.
Tommy

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sedan har vi ju att besiktning kanske sker med lite last i och sedan fylls det på vikt där bak vilket gör att ljusbilden höjs om man inte justerar om med knappen inne. Dessutom är det nog en hel del som kör med sk piratlampor med mycket ströljus vilket gör att de bländar.
Tommy
Det är just där skon klämmer.
På min gamla Hymer med original Xenonljus på hel o halv så justeras ljushöjden automatisk utifrån vilken last jag för tillfället har, även husbil med original ledljus har ju denna funktion.
Sen kom piratlampor till strålkastarinsatser utan automatik, och ordningen är ur led ;)

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
LED och Xenon lyser så bra att lagstiftaren kräver att bilar har automatisk ljusbildsjustering.

Detta kan uppnås genom att strålkastarna justerar om sig vid olika lastfall, eller att bilen har automatisk nivåreglering.
Bägge lösningarna uppnår det att korrekt ljusbild bibehålls oavsett last.

Som nämnts ovan, problemen kommer när automatiken inte är på plats, trots LED/Xenon lampor.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Dåligt att larma utan att undersöka (eventuella) skillnader mellan godkända och icke godkända lampor. Men Storbritannien är ju inte med i EU längre så de kanske inte intresserar sig för att skilja på de lampor som har EU-godkännande och andra lamptyper...
Bättre att larma innan dödsfallen är bekräftade, tycker jag. Det finns väl inte någon som kör mörkerkörning, som inte blivit bländad av felaktigt ljus från mötande bilar. Bländningen förstärks definitivt av starkare ljus. Man kan och ska, ifrågasätta hur många olyckor vi förhindrat med bra belysning. Men vi ska också ifrågasätta hur många olyckor vi skapat med bländande belysning. Led belysning är definitivt en förbättring av ljusstyrka, men ska kanske också kunna avbländas betydligt kraftigare än idag vid möte. Den tekniken finns inte, eller utnyttjas inte. De s k adaptiva teknikerna fungerar ofta mindre bra för mötande trafik. Sedan bör annan forskning kring vår syn och våra ögon, få vara med på resan när vi tar fram fordonsbelysning.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Har man som äldre fått gråstarr så blir det svårt att köra i mörker, blir man tvungen att göra det blir det svårt och i vårt land är det svårt att undvika på vintern.
Jag själv tog tag i det hela eftersom jag insåg att det skulle bli svårt att köra söderut med husbilen utan att vid ett antal tillfällen vara tvungen att köra i mörker. Det är alltid en risk med operationer oavsett vad det handlar om men när det gäller gråstarr ska man nog inte vänta för länge eftersom förutsättningarna att det ska bli bra kan minska med tilltagande ålder.
Det gjorde absolut inte ont lite otrevligt kanske men det går fort, när man tror de ska börja så säjer dom att nu är det klart. man ser ju inte så bra först eftersom de vidgar pupillen medicinskt så blir det väldigt ljust och samtidigt suddigt. Sen kan det göra lite ont men bara att ta droppar så går det över nästan direkt. Dagen efter ser man ganska bra sen blir det bara bättre. Problemet är ju att om man haft glasögon så stämmer de inte alls på det opererade ögat men å andra sidan ser man så bra på det att man knappt behöver glasögon.
Blir ju mycket lättare att köra i mörker och en massa andra saker också.
Tidigare hade man en komfortzon ganska nära omkring en man upplevde inte omgivningen ordentligt. Jag kom lite utan för ämnet men slutsatsen blev att två osram led byta bägge linserna i ögat har gjort en enorm skillnad vad gäller mörkerkörning.
Sällan jag blir bländad numera och jag kan lätt följa vägkanten alltid.

goranjoh

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2025
Jag funderar att byta till Led på min hb,Fiat Ducato 2017.
Vad jag kan se finns det några varianter på Osram night breaker
H7 led SP Led speed
H7 led SM Led smart
H7 led ST Led start
H7 led G2 Led gen 2

Vad är skillnaden?
Vilka har ni valt?
Varför?

Med vänlig hälsning,
Göran

Toppen