• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oskick eller okunskap?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Jag kan observera att oavsett var i Sverige man befinner sig, så är parkering på gångbanor/trottoarer ett utbrett förfarande i många bostadsområde/förorter. Det är mest utbrett i villaområden i förorterna.
är detta oskick beroende på okunskap eller ingår det inte längre i körkortsutbildningen att man inte skall parkera bilen på gångbanor, inte ens halva bilens bredd eller ett hjul. När jag tog mitt körkort så blev man tillrättavisad och underkänd om man med ett eller flera ellerhjul var uppe på kantstenen.
Man kan undra hur folk tänker när dom parkerar på trottoaren och på så vis tvingar gångtrafikanter att gå ut i gatan för att passera fordonet?
Varför ser man det som viktigare att inte ta plats från körbanan vid parkering av fordon och istället förhindra framkomligheten för gångtrafikanter?
Jag tycker att skärpning behövs!
:mad::mad:

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Oskick eller okunskap?

Instämmer och det motsvarar danska situation.
Man är frestad att kalla parkering kontroller som är kommunala affär och kassakistor.
Kommuner (inklusive du) behöver pengar - så varför vänta.
Men det är inte danska mentaliteten att ställa in andra.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Detta är ett veritabelt oskick som breder ut sig mer och mer. Vintern är den värsta tiden för fotgängarna som ofta tvingas ut i gatan på grund av snöskottarna som lägger upp stora snöhögar på trottoarerna.

"Skit i fotgängarna bara den heliga biltrafiken kan komma fram så snabbt och obehindrat som möjligt" tycks vara den allmänt rådande uppfattningen nuförtiden!

Trottoarerna är till för fotgängarna, inte för bilarna!

Jappe

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Är väl samma sak med alla uteserveringar som ploppar upp sommartid, blir inte mycket trottoar att gå på där inte, det blir gatan där oxå.
Om man nu inte tar sig en fikapaus på alla ställen.:D

//pelle

F

F.d. 55451

Guest

En liten berätning:
På promenad med hunden gick vi till Aldi att köpa lite och en glas strut.
Strax innan jag gick till Aldi, såg jag en man i min ålder kasta denna bil här, så jag var tvungen att gå omkring.

27052012627.jpg

Det fanns gott att parkera - det var en söndag.
Jag märkte mannen flera små inköp i god tid.
Jag lämnade butiken - parkeringsplats syndaren fortfarande handlar.
Tyvärr det var liten besvär använda papperskorgen utanför butiken - så vad tror du jag gjorde med is pappret när jag var kring den öppna bilen? :D
- nej, naturligtvis måste jag inte - men kunde inte motstå frestelsen.:oops:

Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men det är trevligt med uteserveringar, jag tycker nog att det är värt besväret?! :)
Dessutom ger ju kommunen tillstånd till uteserveringar, då brukar de ta hänsyn till framkomligheten?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Apropå Bredomobils inlägg här ovan:

Sportbilar föga ädla tankar föder.

Jag hade en MGA en gång i världen men det var samma elände nästan varje gång vid rödljusstoppen. De bredvidstående askade i min bil och ibland slängde de kolapapper i den! Kolossalt tröttsamt! Dessutom drog alla iväg som "Schuhmachrar" när det blev grönt ljus! MGA var ingen sportbil i den bemärkelsen att den var särskilt snabb. Varför den kallades sportbil vet jag inte riktigt men jag antar att det berodde på att det blåste friskt kring öronen när man körde och att fjädring och annat på bilen krävde en "engelskt sportslig" inställning till bilkörandet. På Rivieran på 60-talet passade den dock utmärkt!

Här sitter vi utanför (!) en camping i Basel och funderar på hur vi ska få plats i tältet! :D

Med Barbro i Basel hbk.jpg

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Jappe
Jag har aldrig gjort det här förut - men den antisociala frågade allt om det själv.

Så om man parkerar associalt, utsättar man sitt fordon för mot provokationer - särskilt en backspegel.

PS: Jag undrar hur denna micro Autobiancina i bakgrunden kunde ha det stora tältet och husvagn med.
Jag tror också besökte campingen på 1980-talet.
F.. ta kyrkklockorna 4 x timma.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53086

Guest

Jag lägger till att samma gäller cykelbanor. Det är inte trafiksäkert att tvingas ut i trafiken pga hinder på cykelbanan.

Trots faran är det ändå många cyklister som hellre cyklar på vägen istället för cykel/gångbanan. En del föredrar dessutom att cykla två tre st i bredd också!

Jag gillar också att cykla men alltid på cykelbana om det finns.

Hälsningar
Janne

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

I Ödeshög har man bara dimmiga begrepp om trafikregler. Massor av parkeringar med halva bilen på trottoaren. Det är förbjudet och utgör också en stor fara för blinda. Parkering i vändplatser hur vanligt som helst Högerregeln tillämpas inte alls. Man har på något sätt kommit överens om att vissa gator skall ha företräde. Flyttade hit för fyra år sedan och har nu börjat lära mig systemet. I början då jag lämnade företräde åt högerkommande blev jag ivrigt framvinkad.

:mcride:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Herregud, vad det gnälls om allt.Orkar snart inte läsa några inlägg. Jag blir så trött/ Ulla:mad:

Vad menar du?? Var det ett felaktigt beslut av mig att starta denna tråd, om så är fallet så ber jag tusen gånger om ursäkt och lovar att inte göra om samma misstag!
:confused::confused::confused::confused:

D

Deleted member 11118

Guest

Frivilligt att läsa, tråden är intressant och vi lever i ett fritt land där vi kan skriva nästan vad vi vill.

Det värsta jag sett i parkeringsväg är i Frankrike, där man ifs parkera lite hur som helst. Innerkanten i en rondell blev parkering vid en marknad, hela rondellen som var ganska stor var full med bilar. I en rondell djäkligt stor i södra Frankrike, hade zigenare slagit läger med sina husvagnar och tvätten hängde på tork. De stod mitt i rondellen inte bara en dag utan flera dagar eftersom jag kom körande förbi varje dag på väg till havet.

F

F.d. 55328

Guest

Jag kör taxi och ofta har man inget val annat än att parkera på trottoarer eller gångvägar, då många äldre vill att man ska hämta dem inne (en kvarleva från förgående vintrar).
Trots att parkeringsvakter borde kunna trafikkungörelsen händer det att man får referera till den vad det gäller färdtjänst/sjukresor, en taxibil kan stå nästan var som helst, med undantag av Kenths exempel ovan (åkaren blev nog förbannad då).
Tråkigt nog händer det ofta att bilar blockerar gångvägar i bostadsområden, vilket jag anser borde rendera om inte dödsstraff så i alla fall långvarigt fängelse minst lika länge som parkeringen varat.

Toppen