• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös husbilsförsäljare

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.959
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Ska bli intressant att se om de kommer ändra milantal

Du menar en gång till :)

Det är inte olagligt (tyvärr) i Sverige att ändra mätarställning.
Är det en import av dem från Tyskland så är det troligt att de själva ändrat den.
I Tyskland medför manipulering av mätarställning stränga straff.

Saknas dokumentation på fordonet så gäller kraftigt prisavdrag.
Då menar jag inte en servicebok, en sådan kan "bilhandlare" lätt fixa fram efter kundens önskemål.

Var extremt noggrann när ni studerar dokumentationen på er framtida husbil, har själv sett flera exempel på felaktiga dok.
Det rör sej ju ofta om stora summor vid HB.köp.

Lycka till :)
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

När jag för några år sedan importerade en husbil från tyskland, läste jag lite om fejkade mätarställningar som personbilsköpare skrev om. Att importera beg personbilar från tyskland är ju mer vanligare än husbilar. Varjefall, fick då info från "insatta" att det är nog inte många som sysslar med mätarfejk i tyskland då myndigheterna har en helt annan inställning till sådana brott än här hemma. Straffen lär vara höga och inte minst, polisen utreder sådana brott. Köper man bil från tyskland från en seriös handlare är felaktig mätarstälning nästan försumbar. Hur det är med bakgårdshandlare och privata är ju förståss en annan sak. Därför tror jag att firman vi talar om här har själva justerat miltalen och hoppas att ingen kollar detta via tyskland. Kanske har de tidigare erfarenhet och vet att polisen inte utreder mätarfejk med diffus bevisläge. Det är på det viset polisens/åklagarens eget beteende ger ökad brottslighet.
 

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

En seriös bilhandlare i Tyskland skriver alltid antal kilometer i köpekontrakt
Om du tar kontakt med transportstyrelsen så får du veta va det är skriven i kontraktet .
 
F

F.d. 53295

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Du menar en gång till :)

Det är inte olagligt (tyvärr) i Sverige att ändra mätarställning.
Är det en import av dem från Tyskland så är det troligt att de själva ändrat den.
I Tyskland medför manipulering av mätarställning stränga straff.

Saknas dokumentation på fordonet så gäller kraftigt prisavdrag.
Då menar jag inte en servicebok, en sådan kan "bilhandlare" lätt fixa fram efter kundens önskemål.

Var extremt noggrann när ni studerar dokumentationen på er framtida husbil, har själv sett flera exempel på felaktiga dok.
Det rör sej ju ofta om stora summor vid HB.köp.

Lycka till :)

Tack lär väl bli ett köp på en annan firma så det är bara att börja leta igen
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Finns inte en bil med rätt nummer på den affären. De kör medvetet fel på förstabokstaven! Stackars jäklar som handlar där.
 
F

F.d. 53295

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Jag vet inte vilka reg nr ni pratar om men vi tog nr på dem när vi var där och dessa är rätt gentemot de bilar vi kollade på men det är inte till någon hjälp eftersom de inte visar milantal när man kollar upp dessa reg nr
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.959
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

det är kanske inte så konstigt att svensksålda skall vara lite dyrare

Det finns det inget fog för.
Dessa handlare kan även manipulera svensksålda fordon.

Att det "skruvas mätare" beror i första hand på att skicket är så mycket bättre på fordonen i t.ex. Tyskland, och att man med lätthet kan lura svenska köpare.

Vintersäsongen i Sverige sätter verkligen sina spår på våra fordon med salt och grus, vilket de Tyska fordonen oftast är befriade från.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Att skruva mätare i Tyskland är straffbart. Men blev själv erbjuden hjälp med en P-bil med 20.000 mil att justera mätaren för c:a en tusenlapp. Det blev inget skruvande då jag själv skulle ha bilen. Men när jag sålde bilen efter c:a 35.000 mil såg jag att bilen helt plötsligt endast hade 21.000 mil på mätaren hos "återförsäljaren". :confused:
Att han inte hade ett godkänd legg vid första kontakten försenade affären men sen kom det fram ett körkort!
Det finns fordon där, i alla fall, generalagenten kan gå in i bilens "historik" för att få fram den verkliga körsträckan, kanske något som alla tillverkare borde ta efter.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Åke.
Kan du skriva vad du menar med detta, då jag har en kompis som kanske skall köpa en husbil av Mobilen i Borås.
Han vore nog tacksam om du ville precisera vad du vet om den firman.
Arne.
 

Abben

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Var mycket noga med "Mobilen" i Borås! Dom platsar på den listan.
Jag är också intresserad av vad du har för erfarenhet av Mobilen. Vi har köpt vår senaste bil av dom, och vi känner oss inte lurade. Tvärt om väldigt bra bemötande och hjälp med allt.

MVH Abben
 
Toppen