• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Orm vråk på flykt

F

F.d. 52945

Guest
Sv: Orm vråk på flykt

Fin bild Susanne, jag tycker mig oftare nu se fler mer el. mindre helvita ormvråkar än vad jag sett tidigare..och det är inte fjällvråkar. I Tyskalnd är dessa "vita" vråkar ganska vanliga, jag vet dock inte om de är en speciell art av den bruna ormvråken, kanske Ludde vet?

Pilot
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Orm vråk på flykt

Fin bild Susanne, jag tycker mig oftare nu se fler mer el. mindre helvita ormvråkar än vad jag sett tidigare..och det är inte fjällvråkar. I Tyskalnd är dessa "vita" vråkar ganska vanliga, jag vet dock inte om de är en speciell art av den bruna ormvråken, kanske Ludde vet?

Pilot

Ormvråken har störst variation i sin teckning av alla rovfåglar, från nästan helvita till gulvita till ganska mörka exemplar. De kan vara väldigt lika en fjällvråk i teckningen. Det finns visst ingen rovfågel som kan anpassa fjäderteckningen till livsmiljön som Ormvråken. Vi har ett par på Ekerö som häckat i samma område under flera år. De är nästan mörkbruna.

/Bosse
 
Toppen