• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Optimera Fiat 130hk

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har varit i valet och kvalet att optimera min något klena 130hk husbil.
Har sett effektökningar på upp mot 50hk och 100nm extra.
Men jag vet att tunga fordon får lida om man ökar vridet för mycket och man låter sig köra sakta på låga varv, men...

Efter att nästan blivit påkörd av en lastbil (bakifrån) i en uppförsbacke vid en påfart så beslutade jag mig för att köra en bsr optimering.
Den gav moderata 32hk och 80nm extra.

Eftersom jag tidigare kört bsr i andra bilar så hade jag en basenhet hemma så det laddades bara ner ny programvara från nätet och överfördes till bilen.

Passade på i förra veckan då vi i fredags styrde kosan mot fjällen.

Och hur bilen går?
Jo vid acceleration ut på påfarter så hänger den med normal trafikrytm utan problem.
På motorvägen går det att ligga i 110 på högsta växeln hela tiden.
Den sackar inte som förut i uppförsbackar.

På ett ställe (2 till 1 väg) så gjorde jag det man inte får göra :cool:
I flera mil låg en bil före och varje gång det blev 2 filigt och jag försökte köra om så ökade hon farten till 120 (100 väg) och när det blev en fil så sänkte hon till 70.
Jag blev mer och mer ilsken (förmodligen resten av kön också).
Då kom det en uppförsbacke så jag växlade ner och bytte fil och påbörjade omkörning (det låg ingen framför henne) och jag såg att hennes bil inte orkade medan min husbil började sega om.
Helt plötsligt kastar hon sig in framför mig och börjar bromsa (det var inte många mm ifrån att hon tog med sig färgen från min stötfångare) varpå jag får slänga mig tillbaka in i högerfilen för att inte köra på henne.
Så jag ligger kvar och väntar på att hon ska gå tillbaka till högerfilen, vilket hon inte gör (ser bakom att det går upp bilar bakom henne och helljusblinkar).
Nu ser jag krönet på backen och skylten som visar att filerna går ihop så jag växlar ner på 4:an och trycker plattan i mattan.
När jag passerar henne ser jag hur hon frenetiskt sliter med växelspaken samtidigt som hon gungar framåt/tillbaka så bilen ska gå snabbare....
Resterande del av vägen (som efter detta blev enfilig) ligger hon tätt bakom trots att jag ligger konstant på 110.
Hon kanske bara behövde en bil att ta rygg på för att kunna hålla farten, eller.....
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.815
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har varit i valet och kvalet att optimera min något klena 130hk husbil.
Har sett effektökningar på upp mot 50hk och 100nm extra.
Men jag vet att tunga fordon får lida om man ökar vridet för mycket och man låter sig köra sakta på låga varv, men...

Efter att nästan blivit påkörd av en lastbil (bakifrån) i en uppförsbacke vid en påfart så beslutade jag mig för att köra en bsr optimering.
Den gav moderata 32hk och 80nm extra.

Eftersom jag tidigare kört bsr i andra bilar så hade jag en basenhet hemma så det laddades bara ner ny programvara från nätet och överfördes till bilen.

Passade på i förra veckan då vi i fredags styrde kosan mot fjällen.

Och hur bilen går?
Jo vid acceleration ut på påfarter så hänger den med normal trafikrytm utan problem.
På motorvägen går det att ligga i 110 på högsta växeln hela tiden.
Den sackar inte som förut i uppförsbackar.

På ett ställe (2 till 1 väg) så gjorde jag det man inte får göra :cool:
I flera mil låg en bil före och varje gång det blev 2 filigt och jag försökte köra om så ökade hon farten till 120 (100 väg) och när det blev en fil så sänkte hon till 70.
Jag blev mer och mer ilsken (förmodligen resten av kön också).
Då kom det en uppförsbacke så jag växlade ner och bytte fil och påbörjade omkörning (det låg ingen framför henne) och jag såg att hennes bil inte orkade medan min husbil började sega om.
Helt plötsligt kastar hon sig in framför mig och börjar bromsa (det var inte många mm ifrån att hon tog med sig färgen från min stötfångare) varpå jag får slänga mig tillbaka in i högerfilen för att inte köra på henne.
Så jag ligger kvar och väntar på att hon ska gå tillbaka till högerfilen, vilket hon inte gör (ser bakom att det går upp bilar bakom henne och helljusblinkar).
Nu ser jag krönet på backen och skylten som visar att filerna går ihop så jag växlar ner på 4:an och trycker plattan i mattan.
När jag passerar henne ser jag hur hon frenetiskt sliter med växelspaken samtidigt som hon gungar framåt/tillbaka så bilen ska gå snabbare....
Resterande del av vägen (som efter detta blev enfilig) ligger hon tätt bakom trots att jag ligger konstant på 110.
Hon kanske bara behövde en bil att ta rygg på för att kunna hålla farten, eller.....
Bekräftar bara en sak. Det finns galna människor därute i trafiken....
 
Toppen