• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

On the road again II...

F

F.d. 25023

Guest
Just nu rullar bilen lugnt mot Rödbyhavn efter en lugn natt på Farö. Anita kör, det regnar lite men är mycket varmare redan än i Stockholm.

Jag uttnyttjar 3's Danmarkspriser och surfar & skriver med Samsungen. Freddiehunden sover på soffan.

Rutten går denna gång via småvägar Wismar, Schwerin, Dannenberg osv, 150 till 200 km per dag och en vecka till Munchen att träffa barnbarnen, sedan vet vi inte, kanske Italien, Bologna och Toscana, färja till Sardinien och Barcelona från Civitavecchia

Men friheten känns i hela kroppen, Portugal är slutmålet efter Solkusten och andra barnbarnsbesök i Fuengirola.

Hälsan är mycket bättre än förra året, Zytiga håller cancern stången, metastaserna har inte växt. Livet är jätteskönt.

Hälsning
anita o jyrki
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: On the road again II...

Låter härligt!

Jag har en fråga. Jag har också 3:s abonnemang men har inte lyckats använda det i Danmark. Nätoperatören ska vara 3 DK men jag har inte hittat den! Hur gör ni för att använda 3:s nät i Danmark?

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: On the road again II...

Så funkar det inte i min Samsung, teddi! Jag får bara upp 3G och en massa andra operatörer att välja mellan. Nästa gång jag åker förbi så tittar jag in hos dig så får du visa mig hur man gör! :confused:

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: On the road again II...

vadå nästa gång??:D:D:D

gå in på skype,,

ja sökte dej på skype,,de fanns över 200 jappe,,ock ändå finns det bara en #riktig# jappe:D:D ja vet inte hur ja ska göra,,
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.900
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: On the road again II...

Fortsatt god resa Jyrki! Både genom Europa och genom livet! Det goda humöret har stor kraft.., behåll det! :)

:-/<rister

PS! Teddi.., menar du att det kan finnas 200 Jappe? ...puh!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: On the road again II...

Skönt att det bara finns en krinil! :D Var fanns du förresten när jag behövde lite support ang. Rieslingarna i Moseldalen nyligen?

teddi! Min Skypeadress finns i "min profil" på HBK!

Jappe
 

Pricken

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
2746
Medlemskap
2024
Sv: On the road again II...

Kul att ni har kommit iväg, vi blir naturligtvis sugna på att "komma till skott" och skapa möjlighet för en längre vistelse "därnere".
Det blir väl först när vi sålt villan och skaffat tillsyn till katten.

Vi önskar er en trevlig vistelse och god hälsa.
Pricken hälsar till Freddie.
Kram till er båda från Kerstin & Göran
 

Bilagor

  • IMAG0953.jpg
    IMAG0953.jpg
    1,3 MB · Visningar: 11
F

F.d. 2763

Guest
Sv: On the road again II...

Sälj villan och skjut katten.I morron kan allt va för sent.
 
F

F.d. 29870

Guest
Sv: On the road again II...

ønsker dere en fin tur videre .vi står her i bennidorm herlige dager varmt å fint vær
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: On the road again II...

Låter härligt!

Jag har en fråga. Jag har också 3:s abonnemang men har inte lyckats använda det i Danmark. Nätoperatören ska vara 3 DK men jag har inte hittat den! Hur gör ni för att använda 3:s nät i Danmark?

Jappe

Hej Jappe, äntligen en bra uppkoppling utan att sitta på en tysk McDonalds....

I Danmark tar jag bort den automatiska operatörsfunktionen både på androiden o iPhonen, söker operatörerna manuellt och väljer 3 (DK) Så har det alltid funkat utan problem. Detta med DK syns inte men är man inne i Danmark finns det bara en 3 där, den danska!

hälsning jyrki
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: On the road again II...

Nu sitter vi hos barnbarnen i Munchen igen efter sju dagars resa genom tysk landsbygd på alla möjliga småvägar.

Från Lubeck till Wismar via kusten, jättefint och vackert. Slottet i Schwerin och hela stan kan tävla med vad som helst i trivsamhet och storslagenhet. Att dricka en kopp kaffe i slottscafeet på ön en solig morgon kommer man långt på!

Goslar visade sig vara ännu finare än förra gången, ny ställplats och marknad på söndag i stan. Vägen därifrån över Harzbergen via Hertzberg och Muhlhausen till Eisenach klassar jag till de jättefina!

Wartburg-bilarnas hemstad bjöd på ställplats hos en husbilshandlare med utsikt över slottet Wartburg och dalen, fin solnedgång och fin promenad på ängarna med Freddie.

Bambergs klass som en av Tysklands vackraste städer var rätt, därifrån tog vi faktiskt första gången en bit autobahn till nedanför Nurnberg, sedan genom tjusiga små byar på vägar man inte kan köra på 10 meters fordon till Tysklands husbilsmecka Sulzemoos, tre mill norr om Munchen.

Gratis ställplats med el, massor med husbilar och höstmässa på bilar och tillbehör. Det blev till en TV
till husbilen (har inte haft en på två år). En Alphatronics 19", skall installera den i morgon i Carthagos TV-hiss själv, bara jag nu hittar elen någonstans...

På söndag morgon startar bilen mot Bodensee och Schwartzwald (inte Italien), vi bestämde oss att köra till Pau i Frankrike och därifrån över till Zaragoza och inlandet mot Murcia. Fast med husbilen är det så lätt att ändra sig. Speciellt om inte vädret verkar att bli bra åt det hållet.

Annars får det bli medelhavskust neråt igen...

Vi hörs, och bilder blir det när jag får datorn igång igen efter denna iPad, lättare och snabbare med bildhantering och bifogande.

hälsning:)
jaf (jyrki, anita o freddie)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: On the road again II...

Spanska Yoigo ville inte ha oss som kund tidigare i dag, Vår förra årets modell av kontrakt fanns inte, 10gb internet med lite telefon... I dag bara 10 gb internet (och det utan skype) utan möjlighet att ringa... Hade tänkt att använda Anitas iPhone och dela internettet....

Så om ni vet en bättre möjlighet, tar vi tacksamt emot alla tips!

Nu sitter vi i värmen på ställplats LaVolta i Peniscola, varmt och skönt utan så mycket flugor. Anita har förberett en surdegsbröd i stekpannan för att bakas i samma panna i morgon bitti, jäser övernatten! Det blir jättegott med minimal disk, inga bunkar behövs, bara stekpannan! Och alla ingredienserna är ekologiska, ingen jäst, ingen socker.

Här på LaVolta är alltid fint, pool, cafe, restaurank, duschar, varmvatten, en bra plats att stanna och vila ett par dagar.

Men Vinaros tidigare i dag, med sin trevliga och äkta landsortsmarknad, är nog en av de trevligaste ställen här på kusten. Liten stad med allt! Och stanna över natten kan man överallt utom på den gamla platsen på hamnpiren.

Försökte övernatta förra natten i Tortosa på den relativs nyöppnade ställplatsen vid Ebro i centrum. Bra plats med mörk och under en stor bro, halvskumma typer smög omkring, den fina betalautomaten vad bortrövad och vi ville inte stanna där ensam - det fick bli Vinaros, en stad vi alltid återkommer.

Nu väntas det på regn, Portugal har fått sin del enligt rapporter därifrån, Spansk TV's La Una (1) utmärkta och detaljerade väderprognos vid 10-tiden lovade i kväll mycket regn på lördag, så det får bli en kördag söderut. Inte roligt att stanna i regnet.

Så här såg det ut på ställplatsen vid Freistaat i Sulzemoos (där vi köpte TV till bilen) i Tyskland, inte visste vi att alzheimer kan drabba bilar med:

Alzhymer.jpg

Hälsning
anita&jyrki&freddie
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: On the road again II...

Det mobila Internetklimatet hårdnar! Kommunikationsivrarna stängs in av pengaivrarna! "Nätet" börjar tappa glansen i den moderna pengadekadansen! Girigheten firar triumfer! Kanske dags att kommunicera på indianvis med röksignaler! EU som också påstår sig ivra, kanske ivrar för mycket för kapitalet och för lite för människorna!

Jappe
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: On the road again II...

Spanska Yoigo ville inte ha oss som kund tidigare i dag, Vår förra årets modell av kontrakt fanns inte, 10gb internet med lite telefon... I dag bara 10 gb internet (och det utan skype) utan möjlighet att ringa... Hade tänkt att använda Anitas iPhone och dela internettet....

Så om ni vet en bättre möjlighet, tar vi tacksamt emot alla tips!

Jag kör på Carrefour 3GB för 29 Euro/mån

http://www.husbilsklubben.se/forums/t63817-2/#post488406
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: On the road again II...

Vi skaffade Yoigo kontrakt 10GB + Skype i dag, 42E/M.

Affären påstod att vi inte kan dela internet från iPhone, men det verkar vara inget problem!

Vackert väder, sol och ännu bättre skall det bli resten av veckan. Sen blir det Portugal och Algarve för att rejält koppla av!

hälsning
jyrki
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: On the road again II...

Måste få göra ett inlägg, läste att ni varit i Goslar. En ny ställplats! Låg den centralt?
Goslar är en favoritstad, brukar köra dit en gång på sommaren och åker på julresa nästan varje år.// Helen
 
Toppen