• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandling mellan GPS format

F

F.d. 839

Guest
Hej pa Er,

Efter att ha sett pa andra forum dar jag ar medlem visar det sig att aven har verkar de vara svart med omvandling mellan olika GPS system, ibland hamnar man flera km ifran den verkliga positioner vilket kan vara omvandlingen inte ar riktigt utford.

Jag vet att det finns sma program som klarar det hela automatisk men dom exampel ar gjorde for dom som vill fordjupa sig i hur omvandlingen ar gjort.

Har tagit fram nagra exempel av det mest vanlig formaterna namligen DMS - MinDec - DegDec.

I det flesta GPS anvander man sig utav ett Chart Datum (CD) vilket har att gora med platheten av jorden vilket ar olika varlden runt, darfor har det bestamd att anvanda sig utav WGS84 chart-datum format for att forenkla saker.

1. Fran DMS -> MinDec : DMS N51°12'24" blir N51°12.4' i MinDec format.

Sa har gor vi :

Grader och minuter forbli oforandrad, det enda som vi omvandlar ar sekunderna, i varat sampl ar det 24. Sekunderna delas med 60 och ger 0.4 saledes blir svaret 51°12.4'

2. Fran DMS -> MinDec : DMS N51°12'24" blir N51.206666° i DegDec format.

Sa har gor vi :

Graderna (51) forbli oforandrad, minutorna (12) delas med 60 och ger 0,2. Sekunder (24) delas med 3600 och ger 0,0066666. Addera det hela ihop och vi far 0,2 + 0,006666 = 0,206666. Svaret blir alltsa N51.20666°

3. Fran MinDec N51°12.4' -> DegDec N51.206666°

Sa har gor vi :

Graderna blir oforandrade. Decimalen (12,4) delas med 60 och ger 0,20666. Svaret blir alltsa N51.206666°

4. Fran DegDec N51.206666° -> DMS N51°12'24"

Sa har gor vi :

Gradorna (51) forbli densamma, decimalen (0,206666) multipliceras med 60 och ger 12,3996, heltalet blir alltsa 12 och forbli minut format. Det overblivna decimalen fan heltalet (0,3996) multipliceras med 60 och ger 23,976 (normalt maste svaret bli 24 men jag anvander mig inte utav tillrackliga decimalen) vi rundar av till 24 och forbli vara sekunder. Svaret blir alltsa N51°12'24".

5. Fran DegDec N51.206666° -> MinDec N51°12.4'

Sa har gor vi :

Gradorna (51) forbli densamma, decimaler (0,206666) multipliceras med 60 och ger 12,3996, avrundad 12,4. Svaret bliralltsa N51°12.4'.

Hoppas att dom exempel har givit mer klarhet hur omvandlingen fungerar i den GPS varlden som verkar vara complex men ar egentligen inge svart alls.

P.S Tusan det blir dags for mig att investera i en tagentbord med dom Svenska teckenskulle forenkla lasbarheten oerhord .. so please accept my apologies :eek:
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Omvandling mellan GPS format

Hej rolly!
Inte behöver du investera i ett svenskt tgnentbord, upptäckte att jag läste ditt inlägg med å,ä och ö fast det var a,a och o. märkligt! märkte det när jag läste ditt P.S
mvh
kastanj
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Anders,
Tack jag kanner till POIConverter mycket val ;)
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Omvandling mellan GPS format

jag använder ganska ofta Poiedit som kan laddas ned kostnadsfritt från PoiEdit - Main
programmet kan konvertera mellan många olika navigeringsformat och visar platserna på en karta vilket jag tycker är en mycket bra grej
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Jag har en liten datorfråga som kanske kan passa in här. När jag råkar peka på länkarna med en liten fyrkant som ni skriver in ibland, så stängs Internet Explorer ner direkt så att jag måste start om programet igen. Är det någon som vet varför detta händer, om det är någon inställning?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Svenne,

Nar du trycker pa ett fyrkant innenbar det att Explorer oppnar en ny sida, detta innebar inte att husbilskluben (vilket var den site du kom ifran) blir stangd. Titta ner pa scrollbaren sa ser du att husbilsklubben fortfanrande ar actief.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Nej, tyvärr är det inte så enkelt. Jag behöver inte ens trycka på fyrkanten utan bara lägga pekaren på den så kommer som du säger en ny sida som försvinner efter några sekunder och samtidigt stängs Explorer.
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Svenne,

Mycket underligt !!! Ifall det endast intraffar pa min sida vilket jag betvivlar ar detta ett fragetecken for mig, jag tror narmast att det ar pa alla sidor du har detta fenomen i sa fall sa beror det pa installningen i Explorer eller annan browser du anvander.
 
F

F.d. 8506

Guest
Sv: Omvandling mellan GPS format

Ja det är lika på alla sidor, jag får väl försöka få hjälp med inställningarna
 
Toppen