• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
164
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Hej, jag fundera på att köpa in en omvandlare 12V till 230 V ren sinus har jag fått till mig att det är bra, men vad för effekt i W bör man ha, vad är lagom?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Lagom är säkerligen för lite. Inverter (omvandlare) finns i väldigt många olika modeller och effektuttag. Du bör fundera på vad du ska använda den till och vilka förbrukare du ska koppla till. En kapselbryggare kräver minst 120A (1200-1600W) vilket innebär en inverter om ca 2kVA. Att ladda upp en PC kräver ju en betydligt mindre (och billigare) apparat.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Du måste kolla hur mycket kontinuerlig ström batteriet kan ge. 80A kontinuerligt fungerar för nyare dammsugare men inte för hårtork eller kapselmaskin (vi har en 1600W). Kolla effekten på de apparater du ska koppla in. Dela det med 12 så får du en uppskattning om hur mycket ström batteriet behöver avge.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.274
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Som ovan samt.
Det finns garanterat en max ström som inte kan överskridas, BMS stänger av spänningen.
Kolla vad BMSen tillåter, jämför detta med vad du tänkt driva.

Resultatet kan bli:
-Det går inte driva det jag tänkt: Köp större batteri.
-Det går inte driva det jag tänkt: Ändra dina krav.

-Max A räcker för att driva det jag tänkt: Köp en något kraftigare inverter än den max effekt du tänkt ta ut.
 
Toppen