• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omtätning av utvändiga lister

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: omtätning av utvändiga lister

Har för mig att rostfritt och aluminium inte är bra (galvaniska strömmar) Men aluminium och mässing går bra. Det var någon kemist på forumet som sa så

Ha det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: omtätning av utvändiga lister

Nej, aluminium och rostfritt fungerar o.k. men vill du ha gröna fläckar på plåten så är mässing bra! :)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: omtätning av utvändiga lister

Har inte kunskapen men har läst här på forumet om galvaniska strömmar.

Förzinkad eller kadmium behandlad stål skruv ligger nära aluminium i spänningskedjan.
Rostfritt ligger långt ifrån = inge bra eftersom aluminiumen offrar sig och blir pulver.


Så här stod det i Husbilen Test nr 1. 09. Rostfri skruv i all ära. Men inte tillsammans med aluminium. Då blir det fort en porös och läckande aluminiumplåt. Det var ägaren av firman Mobilen i Borås som hade skrivit en krönika i tidningen.

Men då det är mycket viktigt att veta så rekommenderar jag trådskaparen att ta reda på vad som är bäst för att inte skapa ett nytt problem. Så fråga gärna en husvagnsfirma vad dom använder för skruv.

Lycka till
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: omtätning av utvändiga lister

Jag tror ingen gör skruv i 18/8, men om du läser länken om passiv beläggning så har det inte någon större betydelse, rostfritt skaffar sig en isolerande hinna vid kontakt med luftens syre, och skyddar därmed aluminiumen. :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Rostfri skruv brukar saluföras i kvalitet A2 resp A4. A2 brukar stå för bäst hållfasthet och A4 för bäst korrossionshärdighet. Priset i sammanhanget är försumbart.
Självgängande skruv i brukar alltid vara i kvalitet A2.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: omtätning av utvändiga lister

Vet inte om jag är tjatig. Men jag läste länken Pdf filen som Montreal hänvisade till. Här är länken. http://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf
Där står vilka metaller aluminium är förenliga med det var bly, stål, aluminium, aluzink, försinkat stål och zink
Det står även vilka aluminium inte är förenliga med guld, titan, silver, platina, rostfritt stål, koppar, tenn,
Men jag kan ha fel
Ha det
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.761
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: omtätning av utvändiga lister

Bättre om du läser den jag hänvisade till, detta är en starkt förenklad version! :wink:
 
Toppen