• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

omtätning av utvändiga lister

F

F.d. 18506

Guest
Hej vänner, jag har tänkt att täta om utvändiga lister då jag ser att på vissa ställen har tätningsmassan torkat ut.

Har ni några bra tipps till mig när det gäller hur man ska gå tillväga och vilka medel man ska använda?

Jag har för mig att det ska gå så här:
1. ta bort iläggslisten som skyddar skruven i alu-skenan.
2. skruva bort skenan (hoppas att den lossnar bra)
3. skrapa, rengöra (vilka medel ska kan man använda för att ta bort rester?)
4. torka eventuella fuktigheter
5. lägga på ett butylband (eller?)
6. skruva åter listen över och genom butylbanden
7. täta extra med butyl på tub på sidorna av alu-listen (eller?)
8. Sätta tillbaks ny inläggslist (ska köpa ny)

Tänker jag rätt? Vad har ni för erfarenhet, har ni eventuellt bilder av era projekt?

Tack
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Pratade idag med en husbilsfirma och fick bekräftat att mina teorier stämmer. Så nu blir det att köpa in material.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: omtätning av utvändiga lister

Hejsan, jag utgår från att du inte har gummilister i kläm under alulisterna för i sådana fall finns det nya gummilister att köpa med färdiga strängar av butyl redan påfört på gummit.
Men i båda fallen så kan detta vara till hjälp för att undvika allt för mycket kladd och arbete efter montering.
Om du klistrar på maskeringstejp (helst av lite finare sort) ca. två m.m. utanför där kanterna på listen hamnar, och sedan kladdar på butyl och drar fast listerna så butylen som "jäser" ut lägger sig ovanför maskeringstejpen och inte kladdar fast på karossen så går det att få kanten snygg utan allt för mycket efterarbete.
När bytylen har krypit färdigt så "skär" man med vässad plastbit el. dyl. mellan listen och tejpen. Sedan är det bara att dra bort tejpen med den överflödiga butylen, utan allt för mycket kladd. Extra butyl utanför listen gör ingen större nytta om allt är ok. under listen, utan är mest till besvär. Det räcker med den lilla kant du får när du drar bort tejpen. Det är så kladdigt och otrevligt att ha synligt, och blir smutsigt, svart och fult rätt snabbt.
Detta är mest användbart om man använder butyl på tub/patron, men även bandad butyl kan jäsa ut onödigt mycket beroende på storlek på band.
Lacknafta är nog det som funkar bäst på på butyl utan att påverka lackeringen.
Köp nya plastlister som täcker skruvarna...Finns vanligast i vitt, svart, rött och blått. Det brukar bli pricken över I och gör mer till utséendet än man kan tro.

Lycka till. JANKRO.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Läste någon sträng där det fanns en länk till en firma i Örebro som har tätmaterial.
Finns det någon som har den länken?
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Hej vänner, jag har tänkt att täta om utvändiga lister då jag ser att på vissa ställen har tätningsmassan torkat ut.

Har ni några bra tipps till mig när det gäller hur man ska gå tillväga och vilka medel man ska använda?

Jag har för mig att det ska gå så här:
1. ta bort iläggslisten som skyddar skruven i alu-skenan.
2. skruva bort skenan (hoppas att den lossnar bra)
3. skrapa, rengöra (vilka medel ska kan man använda för att ta bort rester?)
4. torka eventuella fuktigheter
5. lägga på ett butylband (eller?)
6. skruva åter listen över och genom butylbanden
7. täta extra med butyl på tub på sidorna av alu-listen (eller?)
8. Sätta tillbaks ny inläggslist (ska köpa ny)

Tänker jag rätt? Vad har ni för erfarenhet, har ni eventuellt bilder av era projekt?

Tack
Känns som du är väl insatt med vad du håller på med så det är inga skuggor över ditt jobb, lycka till. gjorde om vår gamla bil och i tätningarna och gick till väga på liknande väg och nuvarande ägare efter 5 år fukttestade den förra sommaren och fick utlåtandet från besiktningskillen vilken firma har gjort det, så det säger väl en del. använde butylband och Sikaflex i bilens färg som beställdes i Frankiagul färg så det blev riktigt snyggt utan den smuts som fanns innan.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Saknar fortfarande länken till företaget i Örebro som säljer butylbanden.:confused:
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Detta mina vänner va en orsak till ett byte av hb en kaross med skarvar utan fog YES den andra bilen vi hadde fick vi byta fog på inte roligt :wub:
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Detta mina vänner va en orsak till ett byte av hb en kaross med skarvar utan fog YES den andra bilen vi hadde fick vi byta fog på inte roligt :wub:
Kabe tillverkade väl inte husbilar 1987 vad jag vet så tekniken har gått framåt och när dom hade lärts sig då började dom också bygga bilar.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Vad är Kabe?:twitcy:







Kunde inte låta bli.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Sv: omtätning av utvändiga lister

Jag köpte band på en lokal bilglasfirma. Fabrikatet var 3M om jag minns rätt.
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Hur bred ska butylbandet vara? ska det vara lika bred som listen? eller jäser det ut så man ska ta lite mindre bred band?

Listen som har L profil och går runt hörnet är 2+2cm dvs från kant till kant är bredden 4 cm. Såg att det är mindre vanligt med 4 cm breda butylband
 
F

F.d. 18506

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Idag när jag ringde runt för att kolla vart jag får tag på butylband så fick jag prata med en verkstad personal på en husbilsfirma i Umeå som sa att jag bör använda flytande butyl vid omtätning av lister annars är risken att det inte håller lika tätt. Jag har varit inställt på butylband bl.a. för att det låter i teori enklare att applicera än klätande butyl från tub.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: omtätning av utvändiga lister

Jag använde butyl på tub. Den är betydligt mer formbar än butylband. Lägg 3 st strängar på taket ( 3 dubbel säkring) Jag lade 2 strängar på väggen. Testa på en träbit (lägg butylen på denna) och lägg gummilisten och aluminiumlisten på Så ser du hur tjocka strängar du skall lägga. Om du skall använda de gamla hålen i listen märk noga på både list och tak. Be någon att hjälpa dig för listen är lång och den är svår att hantera själv. Jag använde en tryckluftsdriven patronspruta. Det finns batteridrivna också. Det går inte att använnda en manuell. För man orkar inte och man lyckas inte heller att få jämna strängar. Se till att du har ordentligt med tuber hemma för det går mer än man tror.
Lycka till
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: omtätning av utvändiga lister

Har du otur så har skruvarna som håller listerna rostat!
När du vrider rostad skruv så följer rostet med skruven runt och skruvhålet
vidgas. Bara att fylla skruvhålet med tätmassa innan NY skruv ska dit.

På några ställen på Uggleboet har jag funderat på att borra ur och limma dit
THORSMAN-plugg för att ersätta "bort-rostat och -rivet" väggmaterial och
använda mässingsskruv istället för billiga järnskruv.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.596
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: omtätning av utvändiga lister

Idag när jag ringde runt för att kolla vart jag får tag på butylband så fick jag prata med en verkstad personal på en husbilsfirma i Umeå som sa att jag bör använda flytande butyl vid omtätning av lister annars är risken att det inte håller lika tätt. Jag har varit inställt på butylband bl.a. för att det låter i teori enklare att applicera än klätande butyl från tub.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Om du använder metoden med maskeringstejp som jag beskrev i tidigare inlägg så går det rätt bra med butyl på patron. Men ta lite hjälp att hålla i när du monterar långa lister som peter nilsson skriver för halkar det iväg när kladdet har fastnat så sitter man i klistret :D.

JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: omtätning av utvändiga lister

Har du otur så har skruvarna som håller listerna rostat!
När du vrider rostad skruv så följer rostet med skruven runt och skruvhålet
vidgas. Bara att fylla skruvhålet med tätmassa innan NY skruv ska dit.

På några ställen på Uggleboet har jag funderat på att borra ur och limma dit
THORSMAN-plugg för att ersätta "bort-rostat och -rivet" väggmaterial och
använda mässingsskruv istället för billiga järnskruv.

Använd rostfri skruv i stället, den fungerar bättre med aluminium! :)
 
Toppen