• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omskriven faktura

Dahl

HBK Medlem
Kommun
Forsheda
HBK-Nr
16825
Medlemskap
2025
Sv: Omskriven faktura

Jag tror det enbart är för att dölja rabatten som dom giver. Många bolag vill inte reklamera med en procentsats eller en siffror i rabatt.

Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Dorishult, som sagt det är 25 år sedan jag drev företag i Sverige och nu har jag varit inne Skatteverkets hemsida och lärt mig mera om "vinstmarginalbeskattning på begagnade varor". Du har rätt.

Men jag ställer mig vid sidan om Roger och undrar varför branschen då använder den här metoden att skriva ner värden på både den nya bilen och inbytet, för att möta den överenskomna mellanskillnaden?

Påstår att det är vanligt förekommande, vi själva har mött det 3 eller om det är 4 gånger när vi bytt husbil.

Samma sak hände för 2 veckor sedan när vi bytte personbil. Vi kom överens om ett mellanpris, men när kontraktet kom fram hade den nya bilen fått en rabatt på 30.000 kr och vårt inbyte hade blivit 30.000 kr mindre värt i samma ögonblick.

Tommy

Det var ju bra att du kunde ändra dej!

Jag har egentligen ingen anledning att diskutera detta med er som alltid försöker hitta någon anledning till att svartmåla en handlare!

Ska vi ta nästa diskussion ang lagervärde. Så vid bokslut så måste ditt lager vara värderat efter LVP ( lägsta värdets princip). Detta kan du aldrig uppnå om du inte skriver ner dina inbyten.
Är det som du säger att du drivit företag som driver handel borde du veta detta!

Nu får du läsa företagsekonomi själv!

Jag lägger ner ärendet!

Hälsningar Lasse

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

Låga lagervärden = lägre vinst därav mindre skatt och kunden tar hela risken. Att det är sedan är vanligt förekommande gör inte saken bättre.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Jag tycker det är tjuv och rackarspel att man inte följer avtalade överenskommelser. Då får man prata med varandra om detta före man ändrar summor i ett avtal. Inte bara göra det ensidigt.

Handelsbalken, Avtalslagen. Det är en av våra äldsta lagar med över 400 år på nacken.

- För om säljaren tjänar på det ska ju köparen få del av vinsten?
- Om säljaren inte tjänar på det så spelar det väl ingen roll om summorna står kvar?

Det luktar konstigt.

F

F.d. 55665

Guest

Nja, lägsta värdet princip är "lägsta av anskaffnings och återanskaffningsvärdet", dvs om du kan bevisa att du skulle köpa in bilen billigare så får du värdera ner den oavsett ditt inköpspris. Men visst är det lättare om du har ett fakat lågt inköpspris. Lägre skatt är ju bara en fråga om att låna skatt av staten. Över åren blir den lika stor. Och med 22% bolagsskatt och en ränta på någon procent blir det inga stora besparingar av det.

Det som stör mig mest är att som köpare få ett för lågt anskaffningsvärde på nya bilen. Finns nog en risk att försäkringsbolaget lägger det som ett tak på vad dom skulle ersätta om man krockar när man kör ut bilen från handlaren.
Men det är en gissning, skulle i vilket fall inte acceptera att gå med på det med mindre än att jag får ut något själv av det.

Toppen