• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Omskriven faktura

Yvonne50

HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
11739
Medlemskap
2024
Hej!
Skulle vara väldigt tacksam om någon vill kontakta mej som varit ute för att säljaren skrivit ner priserna vid inbyte i samband med köp av ny husbil.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Omskriven faktura

Detta har hänt mig både vid köp av vanlig bil och husbil.

Men för mig är det viktigaste att jag betalar det mellanpris vi kommit överens om.

BengtL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2024

Man får dock tänka på att om det uppstår en situation som innebär att man kräver återköp exempelvis pga fel/brister så kommer det lägre priset i avtalet att gälla.

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

Om motparten gör ändringar i ett avtal kan det väl inte vara bindande för mig eller har jag fel.

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023

Detta är väldigt vanlig inom bilbranschen och beror på att säljaren då får betala ett lägre momsbelopp. Både den nya bilen och inbytet skrivs ner med samma belopp.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Om motparten gör ändringar i ett avtal kan det väl inte vara bindande för mig eller har jag fel.

Nä det är det inte. Men du har tömt din husbil , mentalt köpt den nya och säljaren säger försynt : jag skriver ner bilarna , mellanskillnaden blir densamma.

Vem lämnar och går i denna situation?

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Detta är väldigt vanlig inom bilbranschen och beror på att säljaren då får betala ett lägre momsbelopp. Både den nya bilen och inbytet skrivs ner med samma belopp.

Det borde gå på ett ut då en handlare också får dra av momsen på inbytet.
Det han betalar mindre i moms på den nya förlorar han i minskad återbetalning på den gamla.
Eller är det något annat som gäller i dessa fall?

Morgontrött

HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
35614
Medlemskap
2025

Nä det är det inte. Men du har tömt din husbil , mentalt köpt den nya och säljaren säger försynt : jag skriver ner bilarna , mellanskillnaden blir densamma.

Vem lämnar och går i denna situation?

Nä det förstår jag, men det viktiga var för mig att det inte var bindande. Då finns det ju utrymme för en ny förhandling eftersom motparten bättrar på sin vinst genom att bolla med siffrorna. Som dom säger "Regnar det på prästen så skvätter det på klockaren":yes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Alltså är det ett uppenbart fiffel från handlarens sida för att lura staten, d.v.s. oss på skattepengar.
Förutom att handlaren ”stjäl” våra skattepengar så bättrar dom i efterhand även på sin marginal i den affär man redan har förhandlat klart om.

Usch!! En handlare som inte ens talar om för kunden vad ändringen innebär skulle jag inte vilja ta i med tång.
Man bli i princip även delaktig i momsfifflet.

Om man vill att allt skall gå rätt till så säger man då givetvis nej till en ändring på kvittot/fakturan.

Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Det finns inga momsvinster i detta! Anledningen är att vi är så besatta av vad vi får för inbytespris på vår gamla bil! Detta tänkande har ex Tyskland lämnat sen länge.
Handlaren håller ett högt nypris så att du får mycket för den gamla bilen,och då blir du nöjd. Sen måste han skriva ner bilen för att ha möjlighet att sälja den med normalt påslag.
Mvh Lasse

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du har säkert en poäng i att inbytespriset på din bil är viktigt i säljögonblicket, men skriver säljaren ner priset på din nya bil med t.ex. 200.000 kr, så ökar han samtidigt sin egen marginal på 50.000 kr.

Är inte det en momsvinst, eller...?

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Ska försöka göra en förklaring:
Nya bilen 1.000.000= 200.000 i moms
Ex.mell.pris 500.000:-

Inbytesbil säljs för inköpspris 500.000:- Ingen moms

Vid nedskrivning:

Nya bilen skrivs
med 200.000:- 800.000:- 160.000 i moms

Inbytesbilens nya värde
300.000:-

Inbytesbilen säljs nu med
200.000 i vinst vmb moms. 40.000 i moms

Alltså totalt samma momssumma

Hoppas det klarnar
Mvh Lasse

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det finns inga momsvinster i detta! Anledningen är att vi är så besatta av vad vi får för inbytespris på vår gamla bil! Detta tänkande har ex Tyskland lämnat sen länge.
Handlaren håller ett högt nypris så att du får mycket för den gamla bilen,och då blir du nöjd. Sen måste han skriva ner bilen för att ha möjlighet att sälja den med normalt påslag.
Mvh Lasse

Så fick vi förklarat det när vi bytte sist.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Ska försöka göra en förklaring:
Nya bilen 1.000.000= 200.000 i moms
Ex.mell.pris 500.000:-

Inbytesbil säljs för inköpspris 500.000:- Ingen moms

Vid nedskrivning:

Nya bilen skrivs
med 200.000:- 800.000:- 160.000 i moms

Inbytesbilens nya värde
300.000:-

Inbytesbilen säljs nu med
200.000 i vinst vmb moms. 40.000 i moms

Alltså totalt samma momssumma

Hoppas det klarnar
Mvh Lasse

Nu har jag inte bott i Sverige på 25 år, men den begagnade bilen är väl inte momspliktig en gång till, eller...? Därför är din beräkning inte korrekt.

Däremot ökar "vinsten" på inbytesbilen när den säljs eftersom priset skrivits ner med 200.000 kr i vårt exempel. Men den "vinsten" blir ju inte med automatik belagd med 25% i skatt, utan hamnar i företagets bokföring som en positiv post.

Vad det sedan kan resultera i skatt beror på företagets resultat vid räkenskapsårets slut och jag känner mig ganska säker när jag påstår att det knappast blir 25%.

... eller är det jag som är ute och cyklar?

Tommy

Dorishult

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2025

Ledsen Tommy! Men jag vill nog påstå att du är ute och cyklar
Helt riktigt, beg.bilen är inte momspliktig utan på vinsten den ger.
Bokför du inbyte och säljer inbyte under samma momsperiod och vinsten blir 200.000:- så får du betala 40' i moms

Jag är i branschen och har varit med om ändringen i momsberäkningen. Rätt länge sen, kanske slutet 80 eller början 90 tal.
Men helt riktigt ,tidigare kunde man göra en momsvinst på detta vis.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ok då förstår jag.

Men vilken köpare går frivilligt med på att få en faktura/kvitto där handlaren skrivit ner värdet på både den nya bilen man köpt och på inbytet man lämnat?
Det finns det väl ingen som gör?

Och varför vill handlarna göra så här om det nu, enligt Dorishults exempel, ändå blir samma moms som skall in i slutändan? Den sammanlagda marginalen/vinsten på bilarna påverkas ju inte.

Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Dorishult, som sagt det är 25 år sedan jag drev företag i Sverige och nu har jag varit inne Skatteverkets hemsida och lärt mig mera om "vinstmarginalbeskattning på begagnade varor". Du har rätt.

Men jag ställer mig vid sidan om Roger och undrar varför branschen då använder den här metoden att skriva ner värden på både den nya bilen och inbytet, för att möta den överenskomna mellanskillnaden?

Påstår att det är vanligt förekommande, vi själva har mött det 3 eller om det är 4 gånger när vi bytt husbil.

Samma sak hände för 2 veckor sedan när vi bytte personbil. Vi kom överens om ett mellanpris, men när kontraktet kom fram hade den nya bilen fått en rabatt på 30.000 kr och vårt inbyte hade blivit 30.000 kr mindre värt i samma ögonblick.

Tommy

Toppen