• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omplacering bodelsbatterier, panelen visar konstant 11,5 v

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Hej, har nyligen via firma installerat och omplacerat 2 st 100 ah blysyra till 2x100 blykol. Tidigare installation hade det ena batteriet i garaget och det andra under förarstolen. Dålig placering. Har även bytt ut pwm regulator till mppt. Ny placering av batterier blev i utrymmet under sidosoffan bakom främre passagerarsäte tillsammans med invertern . Tidigare var pwm regulatorn tydligen kopplad direkt till batterierna, men nu i samband med omdragning ändrades kopplingen till ebl 99 som sitter i bilen. Upptäckte midsommarnatten att varningslampan blinkade rött och efter koll ser jag att mätaren konstant visar 11,5 v... Har sen installationen enbart kollat regulatorn som visar fulladdat, däremot säger mig värdet på panelen att det inte finns kontakt med panelen... Ingen skillnad huruvida jag står hemma kopplad till 230 v eller om jag kopplar in 230 via invertern osv . Allt fungerar, men om ebl registrerar under 11,5 volt blinkar varningslampan vilket hände midsommarnatten med 230 v inkopplat via invertern och tv och router på. . Någon med rimlig förklaring? Bilen är dethleff advantage t 6501 2005. Företaget som installerat batterierna är kontaktat och förväntar mig lösning under veckan... Tills dess, kan vara bra att få input... Bifogar bilder.
 

Bilagor

  • DSC_0063.JPG
    DSC_0063.JPG
    1,5 MB · Visningar: 25
  • DSC_0062.JPG
    DSC_0062.JPG
    5,7 MB · Visningar: 25
  • DSC_0061.JPG
    DSC_0061.JPG
    5,1 MB · Visningar: 25
Toppen