Skatten på vår HB uppgår till 25.355 kr - tyvärr, men vad annat att göra när man hittar en sådan trevlig sysselsättning på ålderns höst?
Vill nu komma med en liten sammanfattning av vår första säsong med 2020 Adria Matrix Supreme 670 SL. En helt fantastisk bil som fungerat perfekt utan några som helst problem vilket har varit något av en befrielse då man i detta forum läst om många som fått problem med sina dröminvesteringar. Hoppas att det fortsätter på detta vis framöver.
När det gäller trådtiteln måste jag säga att motor och växellåda fungerar alldeles utmärkt. Bränsleförbrukningen som låg på ca 1,2 l/mil i början är nu nere i 1,05 l/mil efter 550mil körda med 4 ton totalvikt. Notera att det är faktisk förbrukning genom löpande anteckningar om tankade liter och körd distans. Trippmätare säger dock runt 0,91 l/mil men den ljuger bevisligen.
Det finns tre körlägen, Power, Normal och Ekonomi. Vad jag upplever är att det blir ungefär samma förbrukning vid plan mark och i övrigt likadana förhållanden vilket antagligen inte är så konstigt. Jag kör dock alltid i läger Normal då jag vid en omkörning fick problem med ekonomiläget och dåligt klös i bilen. Mitt i en omkörning är det väl sent att börja att tänka på att ändra körläget eller hur? Normalläget ger bilen bra kraft och acceleration vid motlut vilket känns tryggt och givetvis förväntat med en 180 hkr under huven. Powerläget sparar jag till Alperna nästa år hehe...
Den 9-växlade växellådan ger ett trevligt intryck när man snabbt ser hur varvtalet närmast är konstant 1600-1700 rpm på plan mark i intervallet 50-90 km/t genom 5:ans växel vid 50km/t 6:an vid 60km/t osv upp till 9:ans växel vid 90 km/t. Resultatet blir en arbetspunkt nära max på momentkurvan och HB:n känns pigg och kul att köra och upplevs faktiskt som en högst modern bil i motsats till trådens titel.