• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omistor 5500 problem

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Hej, har en Burstner I660 med en Omnistor 5500 monterad. Har 2 problem, markisen går inte ända in blir en liten glipa, se bild och när den är utrullad vill den rulla in själv. Ska den stoppa och stanna i det utrullade läget? I så fall vad kan man göra för att fixa det.20221210_152014.jpg
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
markisen går inte ända in blir en liten glipa,
Jag hade samma problem. I mitt fall hjälpte det att rengöra och borsta rent mekanismen på bägge sidor, se pilen.
1670685663963.png

Därefter smörja med lämpligt smörjmedel. Jag använde kedjespray för MC.
För ditt andra fel
när den är utrullad vill den rulla in själv.
Har jag ingen aning, mycket märkligt.
Den skall inte göra så i alla fall.
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
686
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Är det inte en sk "rafter/spänntag" du söker? ( En stång som du fäster vid väggen och sen där ute längst ut på markisen så att den inte kan tryckas ihop. Sök på Campingvaruhuset.se och campingtillbehor4u.se
 

coe

HBK Medlem
Inlägg
288
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2024
Är det lika på båda sidorna, eller bara på den ena?
En sak som är enkel att kolla är markisen sitter centrerat. Jag hade det felet en gång. Markisen gick inte helt in på ena sidan.
Markisduken hade "vandrat" lite i sidled i spåret på yttre profilen. Efter centrering fungerade det igen.
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Hej, har en Burstner I660 med en Omnistor 5500 monterad. Har 2 problem, markisen går inte ända in blir en liten glipa, se bild och när den är utrullad vill den rulla in själv. Ska den stoppa och stanna i det utrullade läget? I så fall vad kan man göra för att fixa det.Visa bilaga 226065
Är det 1:a gången du använder den. Jag vet inte hur den skulle beté sig om den är utrustad med motor. Tänkte i så fall att motorn ligger och drar och vill mata in markisen då den lämnat stoppläget för inrullad markis.
Dåligt förslag kan vara bättre än inget.
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Jag hade samma problem. I mitt fall hjälpte det att rengöra och borsta rent mekanismen på bägge sidor, se pilen.
Visa bilaga 226067

Därefter smörja med lämpligt smörjmedel. Jag använde kedjespray för MC.
För ditt andra fel

Har jag ingen aning, mycket märkligt.
Den skall inte göra så i alla fall.
Tack för svar, den går att rulla ända in, men stannar inte i det läget. Var det samma för dig?
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Är det lika på båda sidorna, eller bara på den ena?
En sak som är enkel att kolla är markisen sitter centrerat. Jag hade det felet en gång. Markisen gick inte helt in på ena sidan.
Markisduken hade "vandrat" lite i sidled i spåret på yttre profilen. Efter centrering fungerade det igen.
Det är likt på båda sidor!
 
Toppen