• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omega 690 Var köpa?

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag tänker köpa växellådsolja Omega 690. På Internet Google hittar jag flera försäljare. Men ingen som jag känner till.
Vilken/vem kan jag lita på? Jag ska betala och de ska skicka varor. Och det hela/affären ska flyta på och funka bra!
Ps jo jag har frågat Mekonomen, men de kan inte fixa Omega växellådsolja.
Tacksam för tips o råd om ovanstående fråga.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan Toyota, en firma som heter Kullagret.com säljer Omega. Den firman har funnits länge i Skänninge och också sålt på postorder, men nu när jag skulle ta reda på en länk så hade den annan adress. Jag vet inte om de flyttat allt eller bara postorder (bara som parentes).
Har alltid varit seriösa och perfekt även för beställning av udda kullager, lösa kulor, packboxar, tätningsmedel och massor mera som privatperson.
De säljer även OMEGA 690 i större förpackningar ex.kartong med sex st.
OBS. Tänk på att OMEGA finns med flera olika Viskositeter, i alla fall hos dem.

Här 85/140 styckvis (dyr). Verkar numera även heta Omicron ??

Här 80/90 Bäst att ringa och fråga om namnet, men det skall vara samma olja och innehåll, men ev. lämplig visko kanske.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. De säljer även oljan som nedanför janne A föreslår.

I masor med varianter.
 
Senast ändrad:

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
När jag köpte Omega olja för tiotalet år sedan var den här firman grossist, dvs sålde inte till privatpersoner. Numera verkar de sälja till privatpersoner också även om det inte finns en "riktig webshop" ännu. Kontakt - Smörjteknik Norden AB

Jag kontaktade dem då och frågade i vilka butiker deras produkter fanns att köpa och eftersom en butik fanns nära mig löste det sig smidigt.

kullagret.com som nämnts ovan har jag handlat andra saker från, det har också funkat bra.
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Jag fattar att det är bra grejer men är det värt dom stålarna på en husbil?
Jag gillar att köpa bra kvalitet att hälla i bilarna men ibland undrar jag om det har
gjort någon skillnad mer än tillfredsställelsen i själen..
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag ska inte ha det till " husbil " . Kostnad? Har väl ingen betydelse om man är multimiljonär! Är inte du det?
Va konstigt!
Det är bara ett prov, chansning, alternativet är att köpa en begagnad växellåda på skrot. Det slutar nog så, men det är enklare att börja med att byta växellådsolja... jag får ta saker i rätt ordning.
Men följdfråga... enl handbok till min bil ska det va 75-90 växellådsolja.
Omega 690 finns t ex som 70-90 och 80-90! Tja ungefär vilken blir skillnaden mellan dem ? Mannen som kommer att byta oljan tycker att jag ska välja 80-90! Jag kör ju väldigt väldigt lite på vintern!
Ps jag har inte uppfattat det som att det är " samma som Omicron"
Även Mekonomen " pratade om Payback".
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag fattar att det är bra grejer men är det värt dom stålarna på en husbil?
Jag gillar att köpa bra kvalitet att hälla i bilarna men ibland undrar jag om det har
gjort någon skillnad mer än tillfredsställelsen i själen..
Nja, i nyare grejer skall man nog för det mesta hålla sig till de oljor som föreslås i handböckerna som är anpassade, men äldre lådor som är mindre precision i från början och även en del inbyggda felaktigheter kan eller mår nog lite bättre med oljor som inte ens var uppfunna när lådorna byggdes.
Lådorna i Ducato gen.1 mår absolut bättre av lite trolleriolja, och till viss del även gen.2. och kanske även andra, mycket beroende av att det är ju en transportbil som hela tiden går och släpar på maxlast så att säga, och en del med Alkochassi och boggi, mer än tänkt maxlast t.o.m.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Toyota, jag vet inte vilken olja de mest sålde som OMEGA's reparationsolja förr, men var det inte ofta den segaste 85/140 i översta länken.
Jag har använt Red Line som är lite mer "vanlig" med sitt illgröna lite flakeaktiga utséende.

Omicron och OMEGA står lite förklaring på här.
OMEGA & OMICRON oljor & smörjmedel | Kullagret.com

M.v.h. JANKRO.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack för länk i inlägg 8.
Detta är en Toyota 1999, inte husbil. Jag har för närvarande Red Line i växellådan.
Utan att veta något alls om detta, så tänker jag att jag vill ha något " segare ".
Ibland är det krångligt att få i backväxel.
Känns och hörs som att " drevet" inte står still utan snurrar! Jag har pratat med Toyota om detta, och det finns lösning. Men den blir dyr och växellådan måste delas. I så fall lättare att ta en begagnad växellåda.... men där finns också lite " komplikationer" Det finns inte så många på skrotar och de skrotar som har, litar jag inte helt på.... de har dåliga recensioner... med mera.
Så min ursprungs fråga är liknande, var kan jag köpa Omega 690 i Sverige från en firma jag kan lita på?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Min övre länk i inlägg 2 leder ju till OMEGA 690's fyra varianter/viskositeter. En dyker upp direkt och de andra tre dyker upp om du scrollar ner lite och väljer annan viskositet, och KULLAGRET.com är som sagt helt ok. att handla från.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmmm. Är ettans växel också lite trög att trycka i ibland även om det inte låter något, och backen tuggar drev så kan det vara stödlagret i svänghjulet till ingående axel i växellådan som kärvar och drar runt ingående axeln lite, eller om kopplingen släpar en liten aning när den är nertryckt, kanske för att lamellen kärvar i rost på splinesen så den ligger till lite, då går ettan i tyst för den är synkad men kan göra lite motstånd. Backen har troligen en annan konstruktion med flyttbart drev och det låter då om ingående axeln i lådan inte stannar helt.
Att felet skulle vara inne i lådan verkar tveksamt :confused: när ingående axeln i den troligen inte stannar, om backen skulle vara (ytterst tveksamt) synkad möjligen och det är trasigt, men ändå så måste ingående axeln snurra när kopplingen är nertryckt för att det skall låta.
Om oljan är så seg så axeln stannar så kan backen gå i lättare men lite tveksamt.

Det kan ju vara något underligt som sker, men det klassiska när en bil står still med kopplingen nertryckt och backväxeln, på i alla fall en lite äldre bilar och även många nyare skrapar, så har inte ingående axeln stannat, mest beroende på kärvande stödlager, kärvande lamell på splinesen så den ligger mot svänghjul eller trasig tryckplatta.
Den andra varianten på skrapande backväxel är ju när bilen rullar lite och man försöker lägga i backväxeln så skrapar det, men då för att utgående axeln i växellådan inte står helt stilla.
Vad som skulle kunna skrapa i en växellåda om allt är ok. så båda axlarna står helt stilla och man måste klyva den verkar intressant.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jankro skriver hmmm det betyder att han tänker och funderar.... det tackar jag för! Om sådana här saker vet jag inget...
Frikoppling och urtrampningslagret är bytt! ( Två gånger). Enligt Toyota så sitter det.. något.. de kallar " stopper " som.. jag tyder det som att.. den ska göra så att...något ? Inte ska kunna snurra? Lätt att byta men mycket jobb att komma åt!
Backen är inte synkroniserad ,
Stödlager i svänghjul... nej det är inte bytt.
Problemet med backen blir större vid varm motor. Men för övrigt funkar växellådan ganska ok! Körde Italien till Sverige för någon vecka sedan. 90 mil på en dag..t ex. men då backade jag ju inte upp!
Bilen har gått runt 35 000 mil, inga problem... Toyota, så klart.
På tyska motorvägar används ju mest femman eller fyran och jag kör snällt, lugnt och förståndigt. Kör absolut inte fort.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag har på ett antal bilar genom åren haft problem med att få i ettan men även backen och det har alltid blivit värre när motorn varit varm. Det har berott på att motorn ökat varvet när den blivit varm och förmodligen har inte synkroniseringen klarat ut det hela. Vad jag gjort när det inte varit läge att stanna helt har varit att dubbeltrampa och det har hjälpt. Men inte med backen där har jag ibland fått lägga i en annan växel och släppa upp kopplingen en aning och sen prova igen. När det har varit riktigt jobbigt har jag stannat motorn lagt i växeln bakåt och startat med kopplingen nedtryckt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jankro skriver hmmm det betyder att han tänker och funderar.... det tackar jag för! Om sådana här saker vet jag inget...
Frikoppling och urtrampningslagret är bytt! ( Två gånger). Enligt Toyota så sitter det.. något.. de kallar " stopper " som.. jag tyder det som att.. den ska göra så att...något ? Inte ska kunna snurra? Lätt att byta men mycket jobb att komma åt!
Backen är inte synkroniserad ,
Stödlager i svänghjul... nej det är inte bytt.
Problemet med backen blir större vid varm motor. Men för övrigt funkar växellådan ganska ok! Körde Italien till Sverige för någon vecka sedan. 90 mil på en dag..t ex. men då backade jag ju inte upp!
Bilen har gått runt 35 000 mil, inga problem... Toyota, så klart.
På tyska motorvägar används ju mest femman eller fyran och jag kör snällt, lugnt och förståndigt. Kör absolut inte fort.
Jaha, skall de ha något som de kallar stopper för att få växellådan att stå still. Normalt så brukar nog ingående axeln stanna om man bara trampar ner kopplingen, för den gamla backvarianten (som duger bra) är ju att som enda växel så flyttar man på ett kugghjul och stoppar in det mellan ingående och utgående axel inne i lådan när man lägger i växeln, och med ett mellanhjul så går bilen dessutom automatiskt bakåt.

(Det är för att det skall funka och att det inte skall hoppa ur som man har rakskurna drev till backen så man slipper sidokrafter och det är därför man har det där rätt höga vinande ljuder när man backar, som finns i de flesta äldre lådor, för så låter rakskurna drev.)

(De andra växlarna har snedskurna drev (lutande kugg) och är tysta, men då får man sidokrafter på dreven......... men vi struntar i det.)

Att det funkar sämre när bilen blir varm (och även samma för cosmos) tror jag beror på att oljan i växellådan blir varm och därmed blaskigare, vilket i sin tur gör att ingående axel med massor med drev och prylar går lättare runt inne i lådans tunnare olja för då bromsar oljan sämre och axeln snurrar fortare helt enkelt.
Så bästa oljan för att dämpa felet borde vara så tjock olja som möjligt som bromsar axeln, men det kan ju ev. ställa till andra problem.

Som jag skrev ovan, normalt är det här problemet (som inte är så ovanligt på äldre bilar) att något "släpar/kärvar" ofta med kopplingen så ingående axeln i lådan inte stannar helt och så lätt.
Men det är inte heller ovanligt att stödlagret i mitten av svänghjulet kärvar så tappen på den splinesade växellådsaxeln driver med av dåligt stödlager. Ibland är det bara ett glidlager som tappen snurrar i, ibland är det ett litet kullager som kan kärva ibland så mycket att tappen snurrar inne i den inre lagerringen i stället för lagret, det skall helst inte ens vara ett 2RS lager med dubbla gummitätningar för även ett sådant lager går lite trögt, utan helst bara med en plåttäning 1Z eller ingen tätning alls, och ibland på vissa äldre bilar (Opel bl.a.) så var det ett nållager som gick direkt mot axeltappen (med lösa nålar, spännande vid montering).

Alla de varianterna kunde kärva så axeln snurrade med lite, från lite tjurig etta och skrapande backkugg som följd. till att det skrapade så mycket att man fick stänga av bilen, eller utan skräck bara trycka till rejält och snabbt på växelspaken.
Men om Toyota's (bilen's alltså :p) ingående axel har lätt att följa med om någon broms inne i lådan strular så kan det kanske vara svårt med andra åtgärder än att försöka med riktigt seg olja, om det funkar för övrigt med den.

Ett exempel på att ingående axeln i lådor stannar är just växellådan i gen.1 Ducato med rätt dålig ljudisolering dessutom. Helst en bensinare som är tystast. Står man på tomgång med kopplingen uppe så hör man ju absolut malet/vinandet beroende på lådans status väldigt tydligt, om man då trycker ner kopplingen så blir det alldeles tyst från lådan beroende på att just ingående axeln stannar helt att snurra, om allt är ok. naturligtvis, där inne finns det absolut ingen broms, men alla kugghjul och gafflar m.m. gör att axeln stannar, och backen går i utan att "räkna kugg".

Fikadags ;).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Tack för en fantastisk inledning! Jag förstod en hel del, tack vare ditt pedagigiska sätt att skriva på...
Ordet " stopper " är nog ett ord som mannen hos Toyota ( firman) själv hittat på..... det är tydligen en liten " grej" som sitter i ena änden på backdrevet? ? Fanns att köpa och beställa. Inte jättedyr, några hundralappar.
Men mycket jobb att byta.

" Stödlagret i mitten av svänghjulet " är ju faktiskt inte bytt på min bil. Tjaa kanske kan va värt att hellre chansa på det än att köpa annan växellåda på skroten?
Bilen står i garage just nu, men jag ska köra lite och kolla ytterligare..hur växellägena känns... när jag kommer dit, eventuellt imorgon.

Ps tjock växellådsolja?
I så fall 80-90 ?
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
200
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
19.30 idag beställde jag:
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal 175kr /liter från skruvat köpte en massa saker därifrån ligger ju i Stockholm så inget problem med språket och faktiskt billigare än Tyskland.
Var lite inne på att en tjockare olja kunde hjälpa en glapp gammal låda visserligen under 15000 mil och med Jankros eminenta förklaring så var det rätt beslut.
Jag har precis det felet att det låter i lådan men försvinner när jag trycker ned kopplingen. Sen så fort motorn blivit varm får jag en tomgång som är för hög tror att det kan bero på blandnings skruven står fel var väldigt lågt co2 värde på förra besiktningen ställer man den magert vill motorn tjuvstanna när den är kall och då skruvar man på varvtalsskruven och då går motorn med högt tomgångsvarvtal när den blir varm.
Man vet ju ofta hur ens egen växellåda är men man vet inget om växellådan från bilen på skroten och det vet oftast inte skroten heller. Så kan man fixa sin egen låda kan det vara det bästa beslutet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
19.30 idag beställde jag:
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal 175kr /liter från skruvat köpte en massa saker därifrån ligger ju i Stockholm så inget problem med språket och faktiskt billigare än Tyskland.
Var lite inne på att en tjockare olja kunde hjälpa en glapp gammal låda visserligen under 15000 mil och med Jankros eminenta förklaring så var det rätt beslut.
Jag har precis det felet att det låter i lådan men försvinner när jag trycker ned kopplingen. Sen så fort motorn blivit varm får jag en tomgång som är för hög tror att det kan bero på blandnings skruven står fel var väldigt lågt co2 värde på förra besiktningen ställer man den magert vill motorn tjuvstanna när den är kall och då skruvar man på varvtalsskruven och då går motorn med högt tomgångsvarvtal när den blir varm.
Man vet ju ofta hur ens egen växellåda är men man vet inget om växellådan från bilen på skroten och det vet oftast inte skroten heller. Så kan man fixa sin egen låda kan det vara det bästa beslutet.
Berätta gärna hur det gick med 75w-140 oljan.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
19.30 idag beställde jag:
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal 175kr /liter från skruvat köpte en massa saker därifrån ligger ju i Stockholm så inget problem med språket och faktiskt billigare än Tyskland.
Var lite inne på att en tjockare olja kunde hjälpa en glapp gammal låda visserligen under 15000 mil och med Jankros eminenta förklaring så var det rätt beslut.
Jag har precis det felet att det låter i lådan men försvinner när jag trycker ned kopplingen. Sen så fort motorn blivit varm får jag en tomgång som är för hög tror att det kan bero på blandnings skruven står fel var väldigt lågt co2 värde på förra besiktningen ställer man den magert vill motorn tjuvstanna när den är kall och då skruvar man på varvtalsskruven och då går motorn med högt tomgångsvarvtal när den blir varm.
Man vet ju ofta hur ens egen växellåda är men man vet inget om växellådan från bilen på skroten och det vet oftast inte skroten heller. Så kan man fixa sin egen låda kan det vara det bästa beslutet.
Är inte den oljan GL5 klassad. GL5 är inte bra tillsammans med gulmetall.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.396
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
19.30 idag beställde jag:
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal 175kr /liter från skruvat köpte en massa saker därifrån ligger ju i Stockholm så inget problem med språket och faktiskt billigare än Tyskland.
Var lite inne på att en tjockare olja kunde hjälpa en glapp gammal låda visserligen under 15000 mil och med Jankros eminenta förklaring så var det rätt beslut.
Jag har precis det felet att det låter i lådan men försvinner när jag trycker ned kopplingen. Sen så fort motorn blivit varm får jag en tomgång som är för hög tror att det kan bero på blandnings skruven står fel var väldigt lågt co2 värde på förra besiktningen ställer man den magert vill motorn tjuvstanna när den är kall och då skruvar man på varvtalsskruven och då går motorn med högt tomgångsvarvtal när den blir varm.
Man vet ju ofta hur ens egen växellåda är men man vet inget om växellådan från bilen på skroten och det vet oftast inte skroten heller. Så kan man fixa sin egen låda kan det vara det bästa beslutet.
Förgasaren kanske skulle ha en egen tråd, men jag svarar ändå på det som du har skrivit. Om du ska ställa in förgasaren måste motorn vara helt varm. Även tändningen behöver vara rätt inställd. Du ska ju ställa in ventilerna, vänta med justering av förgasaren tills dom är inställda. Kolla även på luftfiltret. luftburken har ett spjäll för förvärmning av insugsluften, kolla att det inte har fastnat.
Det är lite pilligt att få till rätt inställning av förgasaren. Man får hålla på ett tag och ändå blir det inte helt rätt. Det blir någon slags medelväg. Kolla i länken inlägg #4 där har Jankro skrivit hur man ställer in förgasaren. Kolla gärna även att accpumpen fungerar också.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.595
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
19.30 idag beställde jag:
Syn Fe 75w-140 Transmissionsolja Elf Tranself, Universal 175kr /liter från skruvat köpte en massa saker därifrån ligger ju i Stockholm så inget problem med språket och faktiskt billigare än Tyskland.
Var lite inne på att en tjockare olja kunde hjälpa en glapp gammal låda visserligen under 15000 mil och med Jankros eminenta förklaring så var det rätt beslut.
Jag har precis det felet att det låter i lådan men försvinner när jag trycker ned kopplingen.

Att lådan i en gen.1 Ducato låter i viss mån är normalt, bara de stannar och tystnar när man trycker ner koppling är huvudsaken, vilket inte brukar vara något problem om det inte är något fel.

Jag är lite tveksam till att hälla i allt för tjock olja i den lådan för de låter helt enkelt och det är normalt, men det kan tänkas att de med sin konstruktion blir tröga att växla med väldigt tjock olja, fast det kan å andra sidan kanske ta bort lite glapp och skrammel från femmans växel som du skriver. Kan vara värt att testa ev.
Den tjocka oljan kan hjälpa växellådor som inte stannar (typ Toyotas kanske) som de skall så det skrapar lite när man lägger i backen, men det brukar inte vara något problem på gamla Ducato-lådor för de brukar tystna helt och stanna efter några sekunder när man har tryckt ner kopplingen. Dessutom så verkar gafflarna i de lådorna vara av någon sorts gulmetall faktiskt kan vara värt att påpeka.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen