Sv: Ombesiktning från lätt lastbil till PB II??
Hej igen!
Ordagrant fick jag svaret från kvinnan på vägverket att vid påställning utgår givetvis periodskatten beroende på hur långt in i perioden bilen befinner sej vid påställningsdagen.
Eftersom man inte kan ställa av och på samma dag så blev det i mitt fall dagen efter. Då uppmanade hon mej att ringa in till vägverket vid avställningen dagen efter för att uppmärksamma vägverket på att bilen på nytt blivit avställd efter ett dygn.Hon räknade ut vad min dygnsskatt skulle bli årsskatt delat med 365=14kr/dygn + 50kr i påställningsavgift. Och enligt henne skulle då vägverket skicka ut en inbetalningsavi på dessa 64kr.
Innan samtalet avslutades gick jag igenom historien ytterliggare en gång för att vara säker på att jag uppfattat henne rätt. Hon lät tvärsäker.
Men hon betonade att detta gällde endast fordon med en skatteinbetalning på 4800kr/år(min årsskatt 5018kr) eller mer. Kan tillägga att hon även gick in på mitt regnummer så att inga missförstånd ska råda.
Hon kan definitift inte ha missförstått min fråga med tanke på att hon upprepade sitt svar flera gånger.
Givetvis får alla försäkringsbolag problem med att kräva in premie för många korta perioder under kort tid.
Men enligt villkoren ska detta skötas automatiskt vid av och påställning.
Majja