• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

om körkortet återkallats!!!!!

StJeP

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2024
Om man får återkallat körkortet blir det då en ny datum på körkortet? Har kollat på v.v hemsida men hittade inget om det. Det jag tänker på e om mitt körkort e utfärdat innan 1/7-96, om det ändras om k.k blir återkallat(man kan ju få det indraget ngn månad eller behöva göra nytt förarprov). Finns det någon som har koll på detta?Staffan
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Om det är den regeln om att du med ett körkort utfärdat före 1/7 1996 får köra personbil utan totalviktsbegränsning så är det så att den möjligheten försvinner om körkortet återkallas.
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Har en bekant som fick det återkallat 3mån.
Han fick nytt datum, vilket b.l.a innebar att han inte kunde övningsköra med sina barn,
och att han förlorade möjligheten att köra tung Pb2 på B-kort.
/Åke
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53041

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Konstigt, mitt körkort har varit återkallat, men jag har kvar "originaldatum" från 80-talet ändå...

/Janne
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.308
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Har en bekant som fick det återkallat 3mån.
Han fick nytt datum, vilket b.l.a innebar att han inte kunde övningsköra med sina barn,
och att han förlorade möjligheten att köra tung Pb2 på B-kort.
/Åke

Detta tror jag är fel.Du får tillbaka ursprungsdatum på kortet.
Anders.
 
F

F.d. 53041

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Som jag förstått det behåller man ursprungsdatum så länge man inte behöver ta om sitt körkort, dvs återkallat = inga problem, Indraget = Deep shit :)

/Janne
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej, hej...
Kan endast tala för mig själv, men mitt original datum står kvar efter en "31km" överskridande av rådande 90Km gräns...
Eftersom det var första gången, fick jag körkortet "Återkallat" i 2mån. Så, Indraget och återkallat är nog två skilda ting. ;)

Mvh. Magnus :)
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

När det gäller övningskörning står det såhär på körkortsportalen;


Handledarbevis

Vid all privat övningskörning krävs att körningen sker under uppsikt av en person som länsstyrelsen har godkänt som handledare. Det är handledaren som är ansvarig och anses som förare vid övningskörningen.
För att godkännas som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):
  • ha fyllt 24 år
  • ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat för det fordon som övningskörningen avser och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren
  • ha gått en introduktionsutbildning tillsammans med din eller dina elever (om övningskörningen gäller behörighet B).
Observera att eleven måste ha ett giltigt körkortstillstånd för att din ansökan ska kunna behandlas.
Du kan inte bli godkänd som handledare om ditt körkort har varit återkallat någon gång under de senaste tre åren på grund av grova brott, opålitlighet i nykterhetshänseende eller rattfylleri. Mindre allvarliga trafikbrott som orsakat spärrtid på sammanlagt högst tre månader är däremot inte hinder för att bli godkänd som handledare.
Att tänka på!


Ni får inte övningsköra förrän eleven har ett godkänt körkortstillstånd och handledaren är godkänd av länsstyrelsen. Du som är handledare ska också ha vana och skicklighet att köra den fordonstyp som övningskörningen gäller.
Ett godkännande som handledare gäller tillsvidare förutsatt att körkortet inte återkallas. Du behöver inte ansöka om godkännande som handledare på nytt om elevens körkortstillstånd måste förnyas. Godkännandet som handledare står kvar även på det nya körkortstillståndet.
Ansök om godkännande som handledare i god tid (någon månad) innan ni har tänkt börja övningsköra eftersom handläggningstiden på de olika länsstyrelserna varierar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Har en bekant som fick det återkallat 3mån.
Han fick nytt datum, vilket b.l.a innebar att han inte kunde övningsköra med sina barn,
och att han förlorade möjligheten att köra tung Pb2 på B-kort.
/Åke

Det här inträffade före våren 2003. Efter det får man tydligen behålla ursprungsdatumet.

Men....

Försäkringsbolagen anser att ditt körkort är nytt om du varit utan 2mån eller mer.
Så försäkringspremierna sticker iväg rejält.
/Åke
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Jösses vad många olika svar ....
Mitt blev återkallat för dom hade tagit mej för 147 på 90 väg (E20) och jag var av med det i 4 månader och jag behöver inte ta om någonting .

Jag får även inte något indrag på PB2 eftersom jag tog körkortet 1981 .

Det står även 1981 på baksidan av mitt körkort på bil.

Mina försäkringspremier har inte höjts någonting utan snarare tvärt om så prutar jag varjue gång jag får en höjning .
bla. så ger jag 3800:- för husbilen i helförsäkring/helår i Caravanclub
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Jag fick körkortet återkallar för två månader 2007 pga 115% överlast på flyttbilen.
Ingen ändring på körkortsdatumet, inte heller högre försäkringsavgifter. Kör fortfarande 4,2 tons Pb2....

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Tyvärr måste jag igen påpeka att det är så att rätten att köra personbil med totalvikt överstigande 3500 kg försvinner om körkortet har varit återkallat (efter 1/7 1996). Jag vet att det är så och för säkerhets skull så dubbelkollade jag precis detta med länsstyrelsernas kundtjänst för körkortsfrågor. De bekräftar denna uppgift.
Då är det så att den som inte känner till detta eller struntar i det blir misstänkt för olovlig körning vid en kontroll. Jag säger inte att det måste bli så, men en noggrann polis som kollar i körkortsregistret och ser att behörigheten varit återkallad, och som kan reglerna, kommer att rapportera dig för olovlig körning.
Att det sen står ”ett gammalt” datum på körkortets baksida är en helt annan sak. Det står där också att det datumet är datum för första utfärdande. Och det är en sak det.
Beklagar men det är detta som gäller.
 
F

F.d. 1635

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Snabbt bara..

Återkallat = Man får göra en ny uppkörning/ ta nytt kort
Indraget = Polisen/Länsstyrelsen håller mitt kort ett tag men jag får tillbaka det "bara så där" sen
?????


Som jag har fattat är att 1 månad är likamed att det aldrig har hänt men är det mer än 1 månad får man "straffa" för det både på Försäkringsbolaget o villkoren.. samt ta om det??

??? Fattar inte.....
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Det finns egentligen bara två begrepp som jag känner till. Omhändertaget betyder att polisen har tagit kortet tillfälligt för överlämnande till länsstyrelsen för beslut om återkallande för viss tid. Görs ganska ofta vid grövre förseelser, exv rattfylleri, hastighetsöverträdelser och överlast mer än 50%.
Återkallande är efter beslut av körkortsmyndigheten, länsstyrelsen. Kan vara för en månad och uppåt. När man får kortet återkallat mer än 12 månader måste man göra nytt förarprov.
Sen finns det en variant...att man blir förelagd nytt förarprov eller läkarundersökning när det finns misstankar om exv. missbruk eller sjukdom.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Snabbt bara..

Återkallat = Man får göra en ny uppkörning/ ta nytt kort
Indraget = Polisen/Länsstyrelsen håller mitt kort ett tag men jag får tillbaka det "bara så där" sen
?????




Som jag har fattat är att 1 månad är likamed att det aldrig har hänt men är det mer än 1 månad får man "straffa" för det både på Försäkringsbolaget o villkoren.. samt ta om det??

??? Fattar inte.....


Okay då är det när det är ÅTERKALLAT som man inte har den fördelen för PB2 för mitt blev INDRAGET i 4 månader och sedan så fick jag tillbaka det utan att göra något och enligt länstyrelsen så har jag rätten att köra PB2 över 3500kg , jag ahr iofs C-kort .

Däremot får jag itne vara övnings"lärare" under 5 år men då grabben skall köra först om 2 år så är det grönt då .
 
Senast ändrad:

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Hej

Uppgifet om indraget körkort får bara vara synligt i polisens register i 5år och efter de 5 åren så kan inte en polis som stoppar dig se dessa uppgifter. Se nedan.


1. Riksdagens ombudsmän, Regeringskansliet, allmän domstol, allmän förvaltningsdomstol, Justitiekanslern, åklagarmyndighet, Rikspolisstyrelsen, polismyndighet, Kriminalvården, övervakningsnämnd, Datainspektionen, Luftfartsstyrelsen, eller
2. någon annan myndighet, om denna behöver uppgifter för vetenskaplig eller därmed jämförlig undersökning och uppgifterna inte röjs så att skada uppkommer för den enskilde.
Sedan fem år har förflutit från beslutet eller underrättelsen i ärendet skall i utdraget inte tas med uppgifter om
1. återkallelse,
2. beslut att ett utländskt körkort inte är giltigt i Sverige,
3. beslut om utbyte av ett utländskt körkort med stöd av 6 kap. 6 § körkortslagen (1998:488),
4. spärrtid,
5. omhändertagande,
6. varning,
7. ogiltighet,
8. föreläggande,
9. krav på personutredning,
10. prövotid,
11. krav på körkortstillstånd, eller
12. krav på förarprov.
Begränsningen enligt andra stycket gäller inte den registrerade själv och inte heller om Riksdagens ombudsmän, Justitiekanslern, Rikspolisstyrelsen eller Datainspektionen har begärt fullständiga uppgifter för ett särskilt fall. Förordning (2005:1229).


5 år efter en återkallelse kan alltså inte varken polismyndighet, åklagare eller domstol få reda på att körkortet varit återkallat
 

anders hedenberg

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Heby
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Tar man en ny försäkring på ett annat fordon får man högre kostnad, gäller ej fösäkringsbolaget modernabil:twitcy:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Okay då är det när det är ÅTERKALLAT som man inte har den fördelen för PB2 för mitt blev INDRAGET i 4 månader och sedan så fick jag tillbaka det utan att göra något och enligt länstyrelsen så har jag rätten att köra PB2 över 3500kg , jag ahr iofs C-kort .

Däremot får jag itne vara övnings"lärare" under 5 år men då grabben skall köra först om 2 år så är det grönt då .

Det är klart att Du får köra PB2 över 3500 kg om du har C-kort. Men frågan gäller ju B-behörighet. Har den varit återkallad faller rätten att köra PB2 över 3500 kg.
Återkallat och "indraget" är samma sak. Juridiskt heter det återkallat.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: om körkortet återkallats!!!!!

Jag kunde ju skippat den infon om att jag har C-kort för att jag skrev det bara som ett extra tillägg .

Jag blev av med mitt kort i 4 månader och fick sedan tillbaka det utan att behöva skriva eller köra upp .

När jag pratade med länstyrelsen så var det helt okay att köra PB2 över 3500kg med min B-behörighet och detta för att jag tog kortet 1981 .

Hade jag däremot blivit av med kortet så jag var tvungen at skriva upp och kör upp på nytt så var jag inte behörig att köra PB2 över 3500kg med min B-behörighet .
 
Senast ändrad:
Toppen