• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Om ambulansen inte kommer ...

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Om ambulansen inte kommer ...

På Cararvans Clubs camping på Ivö i Skåne räddades livet på en campare för ett par år sedan med campingens hjärtstartare. Jag träffade honom efteråt, fullt frisk.

Krister N

F

F.d. 2944

Guest

I Stockholm finns det hjärtstartare på nästan varje hotell, i väldigt många taxibilar samt sms-systemet till utbildade i HLR.

Här i Hedemora finns två hjärtstartare på 8000 innevånare i själva staden.
Båda är inlåsta nattetid.
Man prioriterar olika här i världen.

Det finns en seriös bevakningsstyrka i staden (inget civilgarde) som rullar runt mellan 23-05 fem av veckans sju dagar, mest är det pensionärer som ingår.
Föreslog i tidningen i början av veckan att dom skulle få en startare, vi får väl se?

F

F.d. 9344

Guest

Ni vet nada. Ta det ansvaret en kväll.

Nej kanske inte det kaj.p då kanske du kan vara så snäll att förklara för oss som "inte vet nada" vad det är vi inte vet:confused:

Självklart skall den som ringer efter hjälp få det. Numera kommer det alltid välutbildad sjukvårdspersonal som ambulanspersonal, de och ingen annan kan på plats ställa diagnos om patienten behöver tas in till akutsjukvård eller inte.
Att sitta och göra sådana bedömningar per telefon faller enligt mig på sin egen orimlighet.
Har själv råkat ut för en "telefonsjuksköterska" när hustrun var i det närmaste medvetslös.
Hon ansåg inte att det var ett så akut läge att ambulans behövdes.
Jag sa då att "Det är fantastiskt vad läkarvetenskapen gått framåt numera, då du på distans per telefon utan att träffat patienten kan avgöra hennes tillstånd".
Ambulans kom och det var en jäkla tur det för annars hade jag troligen varit änkling idag, många år för tidigt.
Av detta drar jag slutsatsen att det inte är den som tar emot "larmet" som skall avgöra behovet utan enbart förmedla larmet till rätt instans.

Senast redigerad av en moderator:

Claes 105

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2025

Hm Skall man investera i hjärtstartare bör man nog kolla med räddningstjänsten vilken dom rekomenderar (säljer) och även för att kunna utföra livräddning med hjärtstartaren gå deras kurs om hjärtstartaren samt en kurs i hjärt och lungräddning. Vad anbelanger SOS så var jag inte med när det hände så jag kan inte ha åsikter och synpunkter i ärendet.

Gurra

Hej igen

Tanken med en hjärtstartare är väl att vem som helst ska kunna använda den, utan nån direkt utbildning. Maskinen ger ju anvisningar " steg för steg".Sen är det ju självklart att utbildning i hjärt-lungräddning, ABC o så vidare är önsvärt.
Angående vilken typ av maskin man skaffar, så får man tro att dom fungerar som utlovat, förhoppningsvis ska man inte behöva testa funktionen!

Kan fortfarande tänka mig att göra investeringen.

Hejs

Claes 105

F

F.d. 8470

Guest

For to år siden var jeg utsatt for en ulykke og det ble ringt etter ambulanse. Jeg lå på bakken med en utslått hoftekule og knust bekken. (Visste ikke det der og da). Jeg hadde forferdelige smerter og syntes at ambulansen brukte lang tid. Min svigersønn ringte å purret og fikk da beskjed om at jeg ikke var prioritert!! Da ambulansen kom etter 45 minutter hadde jeg vært bevisstløs flere ganger. Amulansepersonellet var helt fantastiske og fikk meg til Uddevalla sykehus i 145 kilometer i timen. Da gikk det fort. Da ble jeg prioritert. Neste dag ny ambulanse til Fredrikstad med en ny fantastisk sjåfør. (Tror han heter Magnus og holder til i Strømstad). I løpet av de neste 14 dagene ble jeg fraktet med ambulanse 3 ganger til og alle jeg traff visste ikke hvor godt de skulle gjøre for meg, så takk alle dere engler der ute.

Solveig

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Nu vet jag inte om jag har drömt eller läst det här på HBK eller i något annat sammanhang. Finns det den funktion i samhället som skickar ut SMS till frivilla personer som befinner sig typ 500m från en som larmar för hjärtinfarkt?

F

F.d. 2944

Guest

Det var jag som la in artikeln.
Jag tror att det är på prov och då enbart i Stockholm.

Bilagor

• hlr.jpg
    hlr.jpg
    893,1 KB · Visningar: 17
F

F.d. 3088

Guest

Hej igen

Tanken med en hjärtstartare är väl att vem som helst ska kunna använda den, utan nån direkt utbildning. Maskinen ger ju anvisningar " steg för steg".Sen är det ju självklart att utbildning i hjärt-lungräddning, ABC o så vidare är önsvärt.
Angående vilken typ av maskin man skaffar, så får man tro att dom fungerar som utlovat, förhoppningsvis ska man inte behöva testa funktionen!

Kan fortfarande tänka mig att göra investeringen.

Hejs

Claes 105

Det är ju så att har personen inget tryck säger maskinen starta hjärt och lungräddning
har du då inte gått utbildning så står du ju där utan att veta hur du skall göra.
På kurs om hjärtstartaren får du ju praktiskt öva bägge momenten då kan du ju agera rätt och efektivt.
Räddningstjänsterna har nog prövat fram den dom tycker är bäst.

Gurra

F

F.d. 7591

Guest

Det var jag som la in artikeln.
Jag tror att det är på prov och då enbart i Stockholm.

Alldeles riktigt Gomer. Det är på prov och har fram tills nu varit enbart i Stockholm men från någon vecka tillbaka ingår Stockholms län i larmkedjan inklusive undertecknad. Man blir larmad över SMS och får samtidigt adressen där det eventuella hjärtstoppet inträffat.

Den första utvärderingen har visat att man troligtvis räddat liv redan nu och att det ibland t.o.m. varit flera livräddare på plats vilket alltid är en fördel.:)

Mitt råd till alla: Gå en kurs i hjärt- och lungräddning ! Kurser ordnas på nästan alla orter. Du kan rädda ett liv på en annan människa då du minst anar det.

Defibrillator (hjärtstartare) är givetvis också bra men en stor investering idag och fordrar att man alltid har den med sig vilket är nästan omöjligt på grund av formatet. Grunden för att använda denna är också hjärt- och lungräddning i första hand. Dessutom är det inte alltid säkert att hjärtstartaren låter dig defibrillera. Det kan finnas andra orsaker till andningsstillestånd och kanske kommande hjärtstopp som du kanske kan spåra och åtgärda efter genomgången kurs.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25193

Guest

:music-icon:då jag måste försvara ambulans transporter har mycket bra erfarenhet såväl i arbetets dag som privat du skall ta det lugnt episod har jag hade bil inom 6min hemma sjukhuset 26 min. det var snabba ryck vi var tvungna att vara inne inom 30 min vi fick trev ligt bemötande bra hjälp tack för att ni finns när vi behöver er allt gick bra:yes:

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hm Skall man investera i hjärtstartare bör man nog kolla med räddningstjänsten vilken dom rekomenderar (säljer) och även för att kunna utföra livräddning med hjärtstartaren gå deras kurs om hjärtstartaren samt en kurs i hjärt och lungräddning. Vad anbelanger SOS så var jag inte med när det hände så jag kan inte ha åsikter och synpunkter i ärendet.

Gurra

Det är inte räddningstjänsten som kan något om hjärtstartare utan ambulanssjukvården. Räddningstjänsten sprutar vatten och släcker bränder.

JOE

F

F.d. 7591

Guest

Det är inte räddningstjänsten som kan något om hjärtstartare utan ambulanssjukvården. Räddningstjänsten sprutar vatten och släcker bränder.

JOE

Vill inte komma med pekpinnar men det är på sin plats att informera om att idag larmas räddningstjänsten på många ställen, framförallt i glesbygd men även i tätbebyggda trakter vid sjukvårdslarm i väntan på ambulans (IVPA-enheter). Dessa enheter är specialutbildade och har såväl hjärtstartare som goda kunskaper i akutsjukvård . Många av dessa stationer bedriver också faktiskt utbildning för allmänheten.

Kan här nämna att vissa taxibilar i Stockholm också försetts med hjärtstartare och närmsta bil larmas vid förmodat hjärtstopp.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jag är helt övertygad om att alla räddningstjänster, ambulans, brand och poliser aggerar på några sekunder. Det tar max 90 sekunder för bilarna att börja rulla. Likaså gäller det taxi och allmänheten, snabba reaktioner och åtgärder.

Men var ligger då fördröjningen i larmkedjan. Här finns det delade meningar. Några tycker att det är SOS som organsiation och några menar att det är den enskilda larmoperatören. Vem är det som skickar ut ambulansen - organisationen eller operatören?

Här är det kanske läge att utveckla en app som sköter det jobbet. Då kan det gå ett larm med skada och platsangivelse från den inbyggda GPS'n. Under de 90 sekunder det tar att börja rulla kan man fylla i mer fakta om skadeplatsen i appen, som sen går direkt till ambulanspersonalen.

Sen kan man avveckla större delen av SOS under en 10-års period.

F

F.d. 7591

Guest

Som slutkläm i ämnet från min sida vill jag gärna ytterligare en gång poängtera vikten av att så många som möjligt lär sig hjärt- och lungräddning:

Senaste statistik visar att i Stockholm som är en tätort är snittframkörningstiden vid ambulanslarm Prio 1 c:a 9 minuter från det att ambulansen kvitterat larmet. Tillkommer då tid innan personen upptäckts, tel. samtal till SOS m.m.
I många övriga delar av landet är tiderna betydligt längre p.g.a. avstånd till ambulansstation m.m.

Tar man då i beaktande att för varje minut som går från det att hjärtstilleståndet inträffat minskar chanserna till överlevnad med c:a 10 % per minut så inser man vikten av att någon gör något så snart som möjligt i form av åtminstone hjärt och lungräddning.

Hoppas detta manar till eftertanke att offra den tid som går åt för åtminstone en halvdagskurs för att kanske rädda livet på en nära anhörig, husbilskompis eller någon på gatan.

Det kan gälla dig själv nästa gång oavsett ålder !

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Vill inte komma med pekpinnar men det är på sin plats att informera om att idag larmas räddningstjänsten på många ställen, framförallt i glesbygd men även i tätbebyggda trakter vid sjukvårdslarm i väntan på ambulans (IVPA-enheter). Dessa enheter är specialutbildade och har såväl hjärtstartare som goda kunskaper i akutsjukvård . Många av dessa stationer bedriver också faktiskt utbildning för allmänheten.

Kan här nämna att vissa taxibilar i Stockholm också försetts med hjärtstartare och närmsta bil larmas vid förmodat hjärtstopp.

Jag håller med dig att brandkåren har viss utbildning på både hjärtstartare och viss sjukvård.
Men räddningstjänstens huvudsakliga uppgift är att släcka bränder. sen är det bara bra att det finns IVPA i glesbygden.

Jag utbildar instruktörer i HLR, sjukvård och även IVPA presonal.

JOE

F

F.d. 52929

Guest

Jag är helt övertygad om att alla räddningstjänster, ambulans, brand och poliser aggerar på några sekunder..............
Visst agerar ambulans och räddningstjänst omedelbart, men om dom inte får en order att rycka så gör dom ju inte det. jobbar själv på ett behandlingshem och där är det inte några problem att rekvirera ambulans, dom kommer på studs. såvida det inte är en ren sjuktransport, men då har vi åtminstone en tid som vi får när vi ringer.

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Nej kanske inte det kaj.p då kanske du kan vara så snäll att förklara för oss som "inte vet nada" vad det är vi inte vet:confused:

Såklart Vad jag menar är att här drar många slutsatser utefter vad som hörts i media. Att detta skulle spegla den faktiska händelsen vet nog bra de som varit insatta i fallet.
Med all sannolikhet har också att rätten betydligt mer kompetens och evidens när de dömer än vad media har. Men så typiskt svenskt oavsett hur stora systemfelen är så skall någon hängas.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Hur lång tid tycker du det ska gå innan ambulansen rullar förutom dom 90 sek personalen har på sig att hoppa in och starta bilen. Personligen tycker en kvarts samtal med operatören är för lång tid i mitt fall med den spräckta skallen. (inlägg nr 3)

F

F.d. 3088

Guest

JOE

Oj släcker dom bränder och sprutar vatten ! Du glömde att dom klättrar även på stegar och plockar ner katter från träd :rolleyes:

Gurra

Toppen