• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Om ambulansen inte kommer ...

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Om ambulansen inte kommer ...

För två månaders sen råkade jag ut för en bångstyrig SOS-sköterska. Den skadade låg med spräckt skalle i en blodpöl, stor som en människa. Jag svarade sakligt på frågorna men när jag fick klart för mej att det inte var någon ambulans påväg fick jag "ta i". När ambulansen väl kom blev den skadade ompysslad av tre sjukvårdare i 20 min innan transporten till Regionsjukhuset kunde påbörjas. Den skadade är nu återställ. Vad hade hänt om ambulansen inte kommit ...

Det är varje individs skyldighet att agera för att rädda människoliv - att inte göra något är värre än att göra något mindre bra - ingen är perfekt - men agera.

F

F.d. 29801

Guest

Jag blev akut sjuk för några veckor sedan, min son ringde efter hjälp.
Efter 4-5 minuter kommer en läkare med två medhjälpare, och undersöker mej.
Som tur var konstaterades att jag hade fått medicin jag inte tålde.
Men jag bor i Spanien.
Roland.
:yes:

F

F.d. 11293

Guest

Jag får en kännsla :yes:
om man ringde för ett tiotal år sedan för att få en ambulans så komm den :yes:
nu verkar det som det först skall gå igenom en ekonom :wub:
och det gällar mer än ambulanser nu för tiden :spinny:
ekonomer och budgetar äro bromsklossar :)

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Min son var ambulansförare i Göteborg för några år sen.När han började på räddningstjänsten hämtade man alla som larmade men det slutade med att "folk" utnyttjade ambulansen som taxi:mad:.Den som var full på Avenyen och bodde intill Östra sjukhuset eller liknande ringde SOS och spelade sjuk.
Det är nog inte så lätt at bedöma behovet alla gånger men kanske köra en gång för mycket än en gång för lite.
Anders

F

F.d. 10432

Guest

En SOS-sköterska ställdes inför rätten för att inte ha skicka en ambulans då det var uppenbart att patienten var döende. Men det är inte vållande till annans död. Enligt tingsrätten ska man numera bevisa att man hade överlevt om ambulansen kommit. Undrar vad dom ledamöterna gör när dom inte sitter i tingsrätten.

Det var inte en riktigt rättvisande beskrivning. Om Ekot har rätt (det har de inte alltid) menade tingsrätten att sköterskan borde ha skickat en ambulans, han gjorde således fel.

Men rätten var inte övertygad om att mannen överlevt även om ambulans skickats direkt. Han var nämligen så sjuk att det inte är säkert att ens en snabb ambulanstransport räddat hans liv. I det läget ansäg inte tingsrätten att sköterskan säker vållat mannens död och kunde följaktligen inte döma för vållande, trots att sjöterskan gjort fel.

Resonemanget är logiskt för mig. Däremot kan man diskutera om sköterskan inte borde straffas för det fel han gjort. Hade han varit statligt anställd hade detta troligen varit ett grovt tjänstefel och därmed straffbart.

F

F.d. 7591

Guest

Svagt att åtala en anställd när det är ett organisatorisk alt rutinfel. Åklagaren borde tagit större hänsyn till hur hela verksamhetan skötts så att den ansvarige chefen inte kan deligera bort sitt ansvar.
Leffe

Jag har varit verksam i mer än trettio år inom verksamhet dirigerad av SOS och sedan början av 1990-talet har det bara gått utför. Man har satsat enbart på teknik och regler och helt glömt bort att det finns människor bakom såväl operatör på SOS som uppringare oftast i nöd bakom alla samtal.
Verksamheten hos SOS-Alarm idag är en koloss på lerfötter med inkompetent ledning där det enda intressanta är att generera pengar trots att man ägs och drivs av stat och kommunförbundet. Tack och lov har många brandförsvar bl.a Stockholms insett detta för flera år sedan och sett till att deras samtal går rakt igenom SOS till egna operatörer som vet vad det handlar om. Detsamma har skett med bl.a Västmanlands och Sörmlands ambulansdirigering där man efter långvarigt missnöje sköter ambulansdirigeringen på annat sätt idag. Polisens samtal går och har alltid gått rakt igenom SOS till polisens egna ledningscentraler.
Personalen på SOS verkar också vara ett nödvändigt ont och man har en hög personalomsättning. Inte konstigt att det sker sk misstag.

Ger däremot den personal som fortfarande orkar jobba kvar en stor eloge och för att de inte gör fler misstag med de förutsättningar de har.

Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

När jag lyssnade på P1 för någon timma sedan diskuterades frågan. Det framkom att offret hade självsprucken mjälte. Om ambulans hade kommit till platsen så hade offret knappt varit vid medvetande. Troligen hade då ambulanspersonalen försökt att hjälpa offret med ett tydligt lågt blodtryck genom att ge vätska (dropp). Detta hade i detta speciella fall troligen medfört att offrets tillstånd förvärrats och avlidigt.

Hade då ambulanspersonalen blivit anklagade för dråp eller vållande till annans död? Kanske SOS-sköterskan räddade ambulanspersonalen från en rättegång?

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025

Vi har också glesbygdsproblematiken, de som bor i/nära centralort kräver ambulans inom några minuter medans de som bor långt ifrån ambulanscentral får finna sig i att vänta även om ambulans skickar omedelbart med prio 1.
Ett dödsfall under de omständigheterna skapar inga rubriker.

Det är inte alltid självvalt att bo där man bor.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Hej
Kom till en ishall en gång för att blåsa en a- juniormatch.
Kommunen hade givit vaktmästaren order om att endast A lagsmatcher skall ha full belysning.
Hallen hade 5 belysnings rader men endast 3 var tända jag vägrade blåsa till spel om inte det var full belysning.Så det blev full belyning vid match start.
Vid undermålig belysning blir det mörka fläckar vilket ökar skaderisken och domaren bär det fulla ansvaret om olyckan skulle vara framme.
Så sparivern vet ibland inga gränser i bland.
Ja som en klok mäniska sa en gång man får vara frisk för att kunna vara sjuk.
==================================================
Så det gäller att stå på sig ibland.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Du har helt rätt Olle, men svagheten klarnar först när möjligheten (närheten) finns och patienten ändå inte får den hjälp som vi har "laglig" rätt till. Pengarnas makt och behov är så stort att mäniskor offras för att nå dessa ideal.
Leffe

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025

Håller med dig Rogge. SOS har blivit alldeles för centralicerade idag. Jag har jobbat över 30 år inom räddningstjänst och även ambulanstjänst och sämre service än var SOS ger idag har jag aldrig upplevt. Det är inte fel på SOS-operatörena dom gör säkert vad dom kan, men ledningen som sitter i Stockholm ger jag inte mycket för TACK.

F

F.d. 2944

Guest

Vilket svårt ämne! Vad är rätt och vad är fel?
Självklart vill varje person, medborgare eller inte att om han/hon skadas skall hjälp komma så fort som möjligt. Det gör ont, det gör ont, som hon Lena sjunger.

I ett avlångt land som Sverige med tätorter och MYCKET glesbygd måste vi nog se lite på saken från ovan. Vad kan vi förvänta oss och vad är rimligt?
Att söka rädda liv borde givetvis vara en grundläggande funktion i samhället och jag tror faktiskt att det egentligen är så.
Jag har många vänner som jobbar både inom räddningstjänst, polis och sjukvård och mer hängivna människor än så är nog svårt att hitta. Varför skulle man annars slita den skit dom gör för fickpengar?

Det finns något som heter insatstider, mao den tid det tar från larm till insats. Vet inte riktigt hur man sätter upp dom här i olika kommuner eller om det är ett krav men i det fall jag tänkte beskriva fanns det i alla fall då minimitider för en insats.

Jag var under många år bosatt på en ö, låt vara en ganska annorlunda ö.
Fjäderholmarna ligger ett stenkast (en sjömil) från Kungl. Djurgården mitt i Stockholm.
Det är ett av Stockholms största resmål under sommarmånaderna och totalt avfolkat under vintern.
Ön hör till Lidingö Stad och Kommun. Normalt har man på "ön" som Lidingöborna säger (det är oxå en ö) ett krav på en maximal insatstid på 10 minuter. När det gällde min ö, Fjäderholmarna, hade man utökat den tiden till 30 minuter, det var ju en annan ö.

1993 fick jag förmånen att börja jobba som tillsynsman på ön. I det uppdraget ingick bl.a. att ansvara för de få boendes MEN även öns besökares säkerhet.
Med en insatstid på 30 minuter från räddningstjänst och med 5000 människor på en liten ö fanns det mycket att göra.
Att begära att samhället skulle öka sin egen beredskap var inte att tänka på, problemet var ju vatten runt om, hade vi haft en bro så hade ju allt varit enkelt.

Problemet fick vi tackla från ett helt annat håll, KAN SJÄLV!
Med det menar jag inte på något sätt att vi skulle bli någon ersättning för räddningstjänst eller polis utan bli deras förlängda arm.
Under en tioårsperod byggde vi upp en jourgrupp på ön, utbildade dom i de uppgifter dom kunde ställas inför TILLSAMMANS med räddningstjänst och polis.
Som en extra bonus fick jag en grundlig utbildning i de här frågorna och ett antal utbildningsbevis angående livräddning och brand.

Under de här åren gjordes ett antal insatser, allt ifrån plåster till ren livräddning, det gjordes av frivilliga utan lön, det man fick var en ganska bra utbildning i att ta hand om andra.
En liten belöning fick vi i slutet av nittiotalet när Stockholms Län gjorde en utvärdering runt öar och dess säkerhet och plockade ut ett skolexempel och ett "värsta fall" vi var med i utredningen, gissa var?

Med det här vill jag bara tillföra debatten allmänna synpunkter. Det aktuella fallet som tråden egentligen handlar om är nog lite för komplicerat för en lekman att orera om.

Jag tror att vi människor i samhället måste engagera oss mer för varandra oavsett var vi bor. Kanske ännu mer i glesbygd och områden som är svåra att nå.
Jag tror att myndigheterna måste engagera sig mer i just de här frågorna, prata med boende, engagera och utbilda.

Kan vi få till mer utbildning och utrustning ute i landet kan vi rädda många fler liv.
En vanlig dödsorsak idag är hjärtstillestånd.
Alla ni i villaföreningar, vägföreningar, lokala åkerier, krogar och många fler!
En utrustning som är självlärande kostar runt 15.000:-
Vad är ett liv värt?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Jag har ringt efter ambulans ett fåtal gånger och då har det varit situationer då jag själv absolut inte har kunnat hantera situationen. Utan att veta så tror jag att flertalet drar sig för att ringa efter ambulansen. Man försöker i det längsta reda ut och klara av situationen. När det sedan inte går längre och man tar beslutet att ringa efter en ambulans, ja då ska absolut ingen nekas en ambulans. Den tryggheten tycker jag att vi alla ska ha som medborgare i detta land.
V-backen ;)

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Att bedöma ett nödläge över telefon är inte lätt. Det finns alltid större behov än resurser idag. Även bland självklara fall måste det ibland prioriteras. Tycker det är förvånande att det inte sker fler misstag. Såg statistik ang ökningen av antalet ambulansutryckningar de senaste 10 åren. Det är fantastiskt många som får rätt hjälp i tid.

Det aktuella fallet har många sidor. Att inte sköterskan vållat någons död, verkar ganska klart. Då ska det inte dömas för det heller, även om man tycker att beslutet att inte skicka ambulans var fel.

Krister N

F

F.d. 3088

Guest

Gokväll

Här finns en hjärtstartare för 8900:- inkl moms Hjärtstartaren.
Liten kostnad för att kunna rädda liv.
Funderar på om man skulle investera i en o ha med i hb:n, både för sin egen skull o för andras.

Hejs

Claes 105

Hm Skall man investera i hjärtstartare bör man nog kolla med räddningstjänsten vilken dom rekomenderar (säljer) och även för att kunna utföra livräddning med hjärtstartaren gå deras kurs om hjärtstartaren samt en kurs i hjärt och lungräddning. Vad anbelanger SOS så var jag inte med när det hände så jag kan inte ha åsikter och synpunkter i ärendet.

Gurra

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Vem vet, snart kommer det kanske en app som sköter hjärtstartningen.

I vår ålder skulle det vara en fördel att vara ständigt uppkopplad!

Toppen