Visa bilaga Cut_VID_20240710_214405.mp4
Ngn som vet?
Ngn som vet?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack ska koll uppDen går ju grannt på tomme, jag tror det är ett tändningsfel.
Ställ ned tändningen så tror jag att det blir bra. Eller upp hur man nu tolkar det, den tänder för tidigt.Tack ska koll upp
Ja när man inte varit på plats och sett bilen så tror jag att det är nästan säkert så att det är ett vevstakslager. Lagret är ju belagt med babbits en blandring av metaller som ska fungera bra i oljebad. Ett av problemet är att legeringen har en ganska låg smält punkt och om det av någon anledningen går varmt smälter det och ganska om gående blir det ett stort glapp där själva lagret fanns. Vad som händer är att när kolven vänder så blir det ett slamrande ljud eftersom det är ett tomrum där lagret fanns.Låter som om en vevstake har defekt lager, demontera tråget och undersök vidare. Obs endast en teori.
Tack för svarJa när man inte varit på plats och sett bilen så tror jag att det är nästan säkert så att det är ett vevstakslager. Lagret är ju belagt med babbits en blandring av metaller som ska fungera bra i oljebad. Ett av problemet är att legeringen har en ganska låg smält punkt och om det av någon anledningen går varmt smälter det och ganska om gående blir det ett stort glapp där själva lagret fanns. Vad som händer är att när kolven vänder så blir det ett slamrande ljud eftersom det är ett tomrum där lagret fanns.
Ganska fort får vevaxeln skador vilket gör att byta av lager utan bearbetning av vevaxeln gör att reporna har sönder lager materialet som är ganska mjukt jämfört med en härdad stålaksel. Så byte av lager hjälper inte i långa loppet.
Det kan ju vara bra att konstatera felet men att åtgärda det tar både tid och kan bli dyrare, en fungerande skrotmotor kan bli en snabb och bra lösning så man är på banan igen.
Och en annan sak man slipper forska i hur det kunde hända, ibland kan det finnas en felorsak som ledde fram till haveriet.
Jag är ingen expert JANKRO vet oändligt mycket mer och kan korrigera men med det ljudet skulle jag inte köra runt hörnet.
Ny. Motor renovera ngn som kan?Tack för svar
Det där går inte att åtgärda på annat sätt än att plocka ur motorn, ta isär den helt och lämna vevaxeln till omslipning, sedan får man monteraHej Lan! Ser ju inte så bra ut men går ju att fuska ihop. Hur mycket har vevaxelns diameter minskats? Om det inte är för mycket skulle man försiktigt kunna slipa den jämn och sedan försöka hitta ett 'överdimensionerat' vevstakslager. Alternativt låta gjuta. (Om det nuförtiden finns någon som kan!) Har själv gjort detta på en gammal MGA som hade en Austin 1500 motor till vilken det fanns en hel uppsättning överdimensionerade vevstakslager att köpa i handeln! Detta höll för min del i ca 2000 mil. Sedan sålde jag bilen och vet inte hur länge det sedan höll. Men som sägs i #9 om Babbitslagers egenskaper måste du hitta grundorsaken till och åtgärda den förmodade varmgången! Eller var det en engångshändelse?
Lyka till! /Claes
Blev ny motor på Husbilsdemontering. Tack för alla svarBensinmotorer går säkert att hitta, den fanns i en lång följd av år på både husbilar och skåpbilar. Många husbilar från den tiden har gått ganska lite de drog ju en del bensin. Sen satt dom i flera franska personbilar men där är det tveksamt att plocka i rakt av.
Själv har jag en likadan motor i min bil och har för säkerhets skull slagit i RVS som visserligen inte kan reparera trasiga lager men hindra uppkomsten om det är oskadat. Sen går motorn lite tystare.
Blir betydligt billigare totalt att byta motor man kan ju också undra om det är mer som är på G med ett sånt fel ett lager går ju inte ner utan orsak. Finns en variant av motorn som har 85hk den har lite högre kompression och annan kamaxel, annars lika vad jag förstår. Lite mer effekt skadar ju inte gissar att den satt i lite större varianter av husbil med stora chassiet över 6m och 16tums hjul. Möjligt att bestyckningen i förgasarna kan skilja lite på munstycken.
En länk Kontakt | Husbilsdemontering.se där kan du säkert få hjälp