• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Oljud I motor xm7t citroen89

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tyvärr låter det som ljud från vevaxellager och förmodligen har den gått så där ett tag så man kan misstänka ganska stora skador på vevaxel som gör att renoveringen blir diskutabel. Antar att det inte rcker med att byta lager eftersom de kommer att gå ner fort. Sen kan ramlagren vara dåliga.
Kan du hitta en motor på skroten i bra skick är det att föredra.
Om man kör med motorn i det skicket kommer det bli tvärstopp så det ska man undvika.
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Jovisst låter det som ett vevstakslager. Hur är det med oljetrycket? Om du kan komma åt att demontera tråget är det ingen större sak att byta lager. Har själv gjort det flera gånger på gamla engelska motorer. Lycka till!
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det verkar finnas dubbla trådar med samma fråga från Lan. Här är fler svar och teorier på samma video.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Låter som om en vevstake har defekt lager, demontera tråget och undersök vidare. Obs endast en teori.
Ja när man inte varit på plats och sett bilen så tror jag att det är nästan säkert så att det är ett vevstakslager. Lagret är ju belagt med babbits en blandring av metaller som ska fungera bra i oljebad. Ett av problemet är att legeringen har en ganska låg smält punkt och om det av någon anledningen går varmt smälter det och ganska om gående blir det ett stort glapp där själva lagret fanns. Vad som händer är att när kolven vänder så blir det ett slamrande ljud eftersom det är ett tomrum där lagret fanns.
Ganska fort får vevaxeln skador vilket gör att byta av lager utan bearbetning av vevaxeln gör att reporna har sönder lager materialet som är ganska mjukt jämfört med en härdad stålaksel. Så byte av lager hjälper inte i långa loppet.
Det kan ju vara bra att konstatera felet men att åtgärda det tar både tid och kan bli dyrare, en fungerande skrotmotor kan bli en snabb och bra lösning så man är på banan igen.
Och en annan sak man slipper forska i hur det kunde hända, ibland kan det finnas en felorsak som ledde fram till haveriet.
Jag är ingen expert JANKRO vet oändligt mycket mer och kan korrigera men med det ljudet skulle jag inte köra runt hörnet.
 

Lan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32965
Medlemskap
2024
Ja när man inte varit på plats och sett bilen så tror jag att det är nästan säkert så att det är ett vevstakslager. Lagret är ju belagt med babbits en blandring av metaller som ska fungera bra i oljebad. Ett av problemet är att legeringen har en ganska låg smält punkt och om det av någon anledningen går varmt smälter det och ganska om gående blir det ett stort glapp där själva lagret fanns. Vad som händer är att när kolven vänder så blir det ett slamrande ljud eftersom det är ett tomrum där lagret fanns.
Ganska fort får vevaxeln skador vilket gör att byta av lager utan bearbetning av vevaxeln gör att reporna har sönder lager materialet som är ganska mjukt jämfört med en härdad stålaksel. Så byte av lager hjälper inte i långa loppet.
Det kan ju vara bra att konstatera felet men att åtgärda det tar både tid och kan bli dyrare, en fungerande skrotmotor kan bli en snabb och bra lösning så man är på banan igen.
Och en annan sak man slipper forska i hur det kunde hända, ibland kan det finnas en felorsak som ledde fram till haveriet.
Jag är ingen expert JANKRO vet oändligt mycket mer och kan korrigera men med det ljudet skulle jag inte köra runt hörnet.
Tack för svar
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej Lan! Ser ju inte så bra ut men går ju att fuska ihop. Hur mycket har vevaxelns diameter minskats? Om det inte är för mycket skulle man försiktigt kunna slipa den jämn och sedan försöka hitta ett 'överdimensionerat' vevstakslager. Alternativt låta gjuta. (Om det nuförtiden finns någon som kan!) Har själv gjort detta på en gammal MGA som hade en Austin 1500 motor till vilken det fanns en hel uppsättning överdimensionerade vevstakslager att köpa i handeln! Detta höll för min del i ca 2000 mil. Sedan sålde jag bilen och vet inte hur länge det sedan höll. Men som sägs i #9 om Babbitslagers egenskaper måste du hitta grundorsaken till och åtgärda den förmodade varmgången! Eller var det en engångshändelse?
Lyka till! /Claes
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.169
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Lan! Ser ju inte så bra ut men går ju att fuska ihop. Hur mycket har vevaxelns diameter minskats? Om det inte är för mycket skulle man försiktigt kunna slipa den jämn och sedan försöka hitta ett 'överdimensionerat' vevstakslager. Alternativt låta gjuta. (Om det nuförtiden finns någon som kan!) Har själv gjort detta på en gammal MGA som hade en Austin 1500 motor till vilken det fanns en hel uppsättning överdimensionerade vevstakslager att köpa i handeln! Detta höll för min del i ca 2000 mil. Sedan sålde jag bilen och vet inte hur länge det sedan höll. Men som sägs i #9 om Babbitslagers egenskaper måste du hitta grundorsaken till och åtgärda den förmodade varmgången! Eller var det en engångshändelse?
Lyka till! /Claes
Det där går inte att åtgärda på annat sätt än att plocka ur motorn, ta isär den helt och lämna vevaxeln till omslipning, sedan får man montera
lager i underdimension eftersom axeln blir "smalare" av slipningen. Lager brukar finnas i flera underdimensioner. Sedan måste motorn göras helt ren invändigt, blåsa ur alla kanaler så att det inte finns metallrester kvar någonstans. Givetvis kolla alla andra delar, kolvar, kamaxel, oljepump m.m. F.ö. Babbits och gjuta dito i vevstakar är något som inte har använts på mycket länge, på motorer med delbara lager används lagerskal med beläggningar i tunna skikt av olika metaller för att ge de egenskaper och den precision som behövs.
Kort sagt, om man inte kan göra huvuddelen av jobbet själv, och bara köpa delar blir det mycket dyrt. Förmodligen är den bästa lösningen att försöka få tag i en begagnad motor i hyfsat skick.
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Bensinmotorer går säkert att hitta, den fanns i en lång följd av år på både husbilar och skåpbilar. Många husbilar från den tiden har gått ganska lite de drog ju en del bensin. Sen satt dom i flera franska personbilar men där är det tveksamt att plocka i rakt av.
Själv har jag en likadan motor i min bil och har för säkerhets skull slagit i RVS som visserligen inte kan reparera trasiga lager men hindra uppkomsten om det är oskadat. Sen går motorn lite tystare.
Blir betydligt billigare totalt att byta motor man kan ju också undra om det är mer som är på G med ett sånt fel ett lager går ju inte ner utan orsak. Finns en variant av motorn som har 85hk den har lite högre kompression och annan kamaxel, annars lika vad jag förstår. Lite mer effekt skadar ju inte gissar att den satt i lite större varianter av husbil med stora chassiet över 6m och 16tums hjul. Möjligt att bestyckningen i förgasarna kan skilja lite på munstycken.
En länk Kontakt | Husbilsdemontering.se där kan du säkert få hjälp
 
  • Gilla
Reaktioner: Lan

Lan

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Örebro
HBK-Nr
32965
Medlemskap
2024
Bensinmotorer går säkert att hitta, den fanns i en lång följd av år på både husbilar och skåpbilar. Många husbilar från den tiden har gått ganska lite de drog ju en del bensin. Sen satt dom i flera franska personbilar men där är det tveksamt att plocka i rakt av.
Själv har jag en likadan motor i min bil och har för säkerhets skull slagit i RVS som visserligen inte kan reparera trasiga lager men hindra uppkomsten om det är oskadat. Sen går motorn lite tystare.
Blir betydligt billigare totalt att byta motor man kan ju också undra om det är mer som är på G med ett sånt fel ett lager går ju inte ner utan orsak. Finns en variant av motorn som har 85hk den har lite högre kompression och annan kamaxel, annars lika vad jag förstår. Lite mer effekt skadar ju inte gissar att den satt i lite större varianter av husbil med stora chassiet över 6m och 16tums hjul. Möjligt att bestyckningen i förgasarna kan skilja lite på munstycken.
En länk Kontakt | Husbilsdemontering.se där kan du säkert få hjälp
Blev ny motor på Husbilsdemontering. Tack för alla svar
 
Toppen