• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

oljud från vattenpump/tryckutjämnare

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Vi är helt nya som husbilsägare och är helnöjda med vår ci.
Men, när vi tappar vatten från kranarna (gäller samtliga vattenkranar och både varmt och kallt) hörs oljud från pump/tryckutjämnare. Vet ej exakt varifrån. Oljudet stannar ganska snart efter att kranarna stängts (några sekunder). Kan tyckas vara ett litet problem, men vattenpumpar skall ju vara något så när tysta. Är det möjligen någon komponent som är sliten? Eller behöver justeras? Eller är allt som det skall vara? Vattnet rinner med jämn stråle så inga problem härvidlag.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Det kan bero på hur pumpen är monterad. Vi hade tidigare en CI Mizar Garage där pumpen satt monterad på en skiva som var inklädnad för vatten och luftslangar samt elkabler under bordet mellan sofforna. Det blev som en resonanslåda och pumpen förde ett okristligt oljud.

Jag skruvade loss pumpen och klämde den med hjälp av ljuddämpande skumgummi av den typ som brukar användas som motorrumsisolering i småbåtar. Det blev en enorm skillnad på ljudet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Enkelte av pumpene er montert med 4 skruer gjennom gummiforinger, er disse skruene skrudd for hardt inn slik at effekten i foringene er borte.
 

larsgunnar

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3671
Medlemskap
2024
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Tack för tipsen Michael och Knut. Ljudet blev märkbart lägre även om det inte blev helt tyst. Jag funderar ändå över om allt är som det ska när pumpen fortsätter att gå (och väsnas, om än mindre) 5 -10 sekunder efter att kranen stängts.
Jag ser att det sitter en ventil på tryckutjämnaren. Finns det anledning att kontrollera trycket i behållaren eller är det något som är inställt en gång för alla vid tillverkning/montering?
Som nämnts tidigare är vattenstrålen jämn, både med varmt och kallt vatten, men så är det det där med (o)ljudet.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Det är normalt att vattenpumpen går några sekunder efter att kranen stängts. Det beror på att när du öppnar kranen så strömmar vatten ut och trycket sjunker. Pumpen startar dock inte direkt eftersom det finns vatten och ett uppbyggt tryck i tryckutjämnaren. När trycket i vattenledningen sjunker under ett givet värde startar pumpen. När du stänger karanen fortsätter pumpen att bygga upp trycket till det övre gränsvärdet med hjälp av tryckutjämnaren.

Om du öppnar kranen och låter vatten flöda och sedan stänger den så stannar pumpen efter en stund. Tag därefter en kastrull eller dylikt och mät upp hur mycket vatten som kommer när du öppnar kranen igen innan pumpen startar. Det bör komma ca 2 - 3 dl. Kommer det mindre så är antagligen trycket i tryckutjämnaren för lågt eller för högt om det är en behållare med gummiblåsa.

Är det en tryckutlämnare av typen upp och nervänd flaska är det kanske vattenfyllt även utan tryck. Detta hände på förra bilen med en sådan. På något sätt försvann luften som skulle fungera som utjämnare och behållaren var helt vattenfylld även när pumpen var avstängd och kranarna öppna = inget tryck i systemet. Jag fick då öppna flaskan och tömma ut vattnet. Då fungerade det som det skulle ett tag men snart var behållaren fylld igen. Antagligen var det en mikroskopisk läcka i den som jag inte kunde se och som inte släppte igenom vatten men väl luft.

Behållare med gummiblåsa kan pumpas upp till lagom tryck genom att använda en billuftpump. Stäng först vattenpumpen, öppna en vattenkran och tryck därefter försiktigt in luft i behållaren genom ventilen på toppen. Pröva dig fram till lagom tryck genom att möta hur mycket vatten som kan ackumuleras med vattenpumpen.
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Hej! Letade trådar efter oljud från vattenpumpen, vår låter något otroligt. Sitter monterad under soffan mot ytterväggen. Vidare sitter en upp och nervänd flaska mot golvet, den är halvfylld och den går igång då jag kört ut 1 dl vatten. Vidare så går pumpen igång utan anledning på nätterna i några sekunder men tillräckligt för att alla hinner vakna till och det händer ca 5-6 ggr med ca en halv timme emellan. Kan jag göra något själv eller ska jag lämna in den? Mvh Mia.:sleep:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Det at den starter regelmessig i løpet av natten tyder på enten en lekasje eller en deffekt tilbakeslagsventil. En lekasje er alvorlig og må repareres snarest, en dårlig tilbakeslagsventil bør også byttes.

Normalt skulle flasken i trykkutjamneren bare bli knapt halvfull, men er det lenge siden annlegget var tomt så kan vannet ha tatt opp endel av luften.
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Tack Knut! Har letat läckage där jag kommer åt men ej hittat något. Då får vi hoppas att det är ventilen. Får väl åka in med bilen imorgon till säljaren då jag har beg-garanti kvar.
Mvh Mia
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

De kan koble ut pumpen og trykksette resten av annlegget, holder det på trykket så er det ingen lekasjer. Tilbakeslagsventilen i eller ved pumpen kan prøves for seg.
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Ringde till husbilsfirman och där säger de att detta är helt normalt. Men dock ska man alltid koppla bort pumpen på nätterna (säkerhet).
Eftersom vi inte är kunniga själva så måste vi väl lita på dem??
Men man blir lite fundersam då den startar efter 1 dl vatten men jag hade ju inte modellen med gummiblåsa dock kunde jag se då gubben öppnade kranen att flaskan som var halvfylld släppte ut ca 1 dl vatten innan pumpen gick igång.
Eftersom vädret blivit sämre kommer vi ändå inte iväg just nu så jag får väl vaxa hytten eller något annat nyttigt så länge.
Mvh Mia.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Det är INTE normalt att pumpen skall starta lite då och då utan att vattenkranar öppnas.

Det beror med största sannolikhet på att backventilen är dålig. Byt ut den mot en riktig backventil i mässing från en rörfirma. De håller tätt. Jag har alltid gjort så och det är inte ovanligt att jag stänger strömtillförsle till pumpen och låter systemet vara trycksatt. Jag kan sedan slå på strömmen igen flera veckor senare och pumpen startar inte. Trycket är alltså redan uppe och har inte sjunkit under tiden.

För att få ett jämnare flöde med förre pumpstarter så tömmer du tryckutjämningskärlet. Det kommer då att lämna upp till ca 2,5dl vatten innna pumpen startar (för ett kärl på en liter).
 
F

F.d. 9075

Guest
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Tack för era svar, har varit mycket till hjälp. Åkte tillbaka med bilen och sa till vad ni skrivit och skam den som ger sig, nu lyssnade de och ska ta in bilen efter semestern. Blir så glad att få så mycket hjälp när man är så okunnig som jag.
Nu kanske vi kommer iväg på semester trots allt.
Jätteglad och nöjd med detta.

Mvh Mia:msn_island::bye::msn_heart:
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: oljud från vattenpump/tryckutjämnare

Tack Michael,nu vet vi hur vi skall få lite tystare på pumpen i vår CI Mizar.
Ingrid o Stig
 
Toppen