Vill berätta lite om mitt problem så att andra kanske kan undvika att "klanta" till det på samma sätt.
I våras gjorde vi en service med oljebyte och allt det andra vanliga på Ekeby Bil & Husbilsservice utanför Helsingborg.
Fine så, efter det har vi i sommar kört cirka 500 mil, till södra Frankrike osv.
För några veckor sedan såg jag att Oljenivåmätaren stod på det näst lägsta strecket. Tyckte det var lite konstigt att en i princip ny husbil skulle ha gjort av med så mycket olja. Men jag beställde hem en liter för att fylla på, och en att ha i reserv.
Jag visste att det inte finns någon oljesticka på dessa bilar. Jag har alltid hört att man max skall fylla på en halvliter innan man kontrollerar oljenivån igen. Detta gäller INTE Ducato
Jag hade varmkört bilen, den stod plant, kollade nivån, näst lägsta nivån, fyllde på min halvliter, lät bilen gå en 5-10 minuter, kollade, fortfarande näst lägsta nivån.
Hrmm konstigt. Då måste det ha varit rejält tomt, den rymmer ju ändå 6,1 liter Jag fyllde på en halvliter till. Lät bilen gå en stund till, stängde av och på. Kontrollerade nivån.. Nej.. fortfarande samma, hrmm kan det vara fel på mätaren. Jag provar en halvliter av reservoljan jag köpte också.. Nej fortfarande samma.
Då vi skulle iväg till Helsingborg över helgen så brydde vi oss inte, den larmade ju inte för oljan iaf.
När vi skulle köra iväg från Helsingborg på morgonen dagen efter så Lös en röd motoroljesymbol och texten "Max oil Level Exceeded" kom upp i displayen.
Plötsligt visade mätaren överfull. Från att ha varit på nästan min-nivå dagen innan.
Googlade och läste på och tydligen är varje streck bara kanske "värt" en deciliter.. Men det förklarar ändå inte varför inte mätaren reagerade när jag fyllde på.
Läste också att det är skadligt att köra med för mycket olja, nästan värre än för lite.
Ringde verkstaden när jag kom hem, frågade om jag kunde köra de dryga två milen till dom. Det var isåfall på egen risk sa dom. De rekommenderade att bärga dit bilen.
Jag gled istället under bilen och fick loss oljepluggen och tömde ut drygt 1,5 liter av det som jag ju fyllt på. Ringde och fick en tid på verkstaden veckan efter.
Körde ända dit, varningslampan lös fortfarande, "Max oil level exceeded" fast jag tappat ut olja. Fast att jag kört de 4 milen till verkstaden.
Mekanikern hade på telefon sagt att han kunde koppla upp datorn och se på decilitern hur mycket olja det fanns i motorn. Detta stämde inte, han fick "tvetydiga svar" som han sa. Han rekommenderade att dom skulle tömma ut oljan, byta filter och fylla på ny olja i exakt rätt mängd. Jag tyckte också det lät som en bra idé även om det skulle kosta mig 3000:-
När bilen var klar lös nivån och varningen fortfarande, mekanikern sa att den lyser en stund för det finns en "tröghet" i mätaren så den inte börjar varna om det skvalpar osv.. -Men tills du är hemma i Höganäs igen så är den garanterat släckt. Jag litade på det och styrde kosan hemåt, med vetskapen om att det iaf var rätt mängd olja i motorn.
Jag körde de 4 milen hem, utan att varningsjäveln släcktes.. Körde ytterliggare 4,5 mil efter jag kommit hem, utan att den släcktes.
Idag hade bilen stått mer än en vecka för jag var så trött på den. Tänkte köra en sväng till för att få bevisat att det MÅSTE vara något fel på givaren. Och sen ringa verkstaden igen.
Men döm om min förvåning, ikväll efter att ha kört mer än 2 mil till, sammanlagt mer än 10 mil efter verkstadsbesöket så släcktes varningen.
Helt galet att det skall krävas så lång tid mellan indikationerna på oljenivån.
Alla kanske redan vet detta, men var jäkligt "försiktig" när ni fyller på motorolja. Låt bilen gå LÅNGT innan ni kontrollerar igen efter påfyllning.
Tack för ordet och långt inlägg.
Varningen som dök upp, efter drygt 3 mils körning och mer än 24 timmar efter påfyllning.
Såhär såg nivåmätaren ut då
Mer än 10 mil efter att verkstaden fyllt på ny olja i rätt mänggd så släcktes varningen och nivåmätaren såg
rätt ut.
I våras gjorde vi en service med oljebyte och allt det andra vanliga på Ekeby Bil & Husbilsservice utanför Helsingborg.
Fine så, efter det har vi i sommar kört cirka 500 mil, till södra Frankrike osv.
För några veckor sedan såg jag att Oljenivåmätaren stod på det näst lägsta strecket. Tyckte det var lite konstigt att en i princip ny husbil skulle ha gjort av med så mycket olja. Men jag beställde hem en liter för att fylla på, och en att ha i reserv.
Jag visste att det inte finns någon oljesticka på dessa bilar. Jag har alltid hört att man max skall fylla på en halvliter innan man kontrollerar oljenivån igen. Detta gäller INTE Ducato
Jag hade varmkört bilen, den stod plant, kollade nivån, näst lägsta nivån, fyllde på min halvliter, lät bilen gå en 5-10 minuter, kollade, fortfarande näst lägsta nivån.
Hrmm konstigt. Då måste det ha varit rejält tomt, den rymmer ju ändå 6,1 liter Jag fyllde på en halvliter till. Lät bilen gå en stund till, stängde av och på. Kontrollerade nivån.. Nej.. fortfarande samma, hrmm kan det vara fel på mätaren. Jag provar en halvliter av reservoljan jag köpte också.. Nej fortfarande samma.
Då vi skulle iväg till Helsingborg över helgen så brydde vi oss inte, den larmade ju inte för oljan iaf.
När vi skulle köra iväg från Helsingborg på morgonen dagen efter så Lös en röd motoroljesymbol och texten "Max oil Level Exceeded" kom upp i displayen.
Plötsligt visade mätaren överfull. Från att ha varit på nästan min-nivå dagen innan.
Googlade och läste på och tydligen är varje streck bara kanske "värt" en deciliter.. Men det förklarar ändå inte varför inte mätaren reagerade när jag fyllde på.
Läste också att det är skadligt att köra med för mycket olja, nästan värre än för lite.
Ringde verkstaden när jag kom hem, frågade om jag kunde köra de dryga två milen till dom. Det var isåfall på egen risk sa dom. De rekommenderade att bärga dit bilen.
Jag gled istället under bilen och fick loss oljepluggen och tömde ut drygt 1,5 liter av det som jag ju fyllt på. Ringde och fick en tid på verkstaden veckan efter.
Körde ända dit, varningslampan lös fortfarande, "Max oil level exceeded" fast jag tappat ut olja. Fast att jag kört de 4 milen till verkstaden.
Mekanikern hade på telefon sagt att han kunde koppla upp datorn och se på decilitern hur mycket olja det fanns i motorn. Detta stämde inte, han fick "tvetydiga svar" som han sa. Han rekommenderade att dom skulle tömma ut oljan, byta filter och fylla på ny olja i exakt rätt mängd. Jag tyckte också det lät som en bra idé även om det skulle kosta mig 3000:-
När bilen var klar lös nivån och varningen fortfarande, mekanikern sa att den lyser en stund för det finns en "tröghet" i mätaren så den inte börjar varna om det skvalpar osv.. -Men tills du är hemma i Höganäs igen så är den garanterat släckt. Jag litade på det och styrde kosan hemåt, med vetskapen om att det iaf var rätt mängd olja i motorn.
Jag körde de 4 milen hem, utan att varningsjäveln släcktes.. Körde ytterliggare 4,5 mil efter jag kommit hem, utan att den släcktes.
Idag hade bilen stått mer än en vecka för jag var så trött på den. Tänkte köra en sväng till för att få bevisat att det MÅSTE vara något fel på givaren. Och sen ringa verkstaden igen.
Men döm om min förvåning, ikväll efter att ha kört mer än 2 mil till, sammanlagt mer än 10 mil efter verkstadsbesöket så släcktes varningen.
Helt galet att det skall krävas så lång tid mellan indikationerna på oljenivån.
Alla kanske redan vet detta, men var jäkligt "försiktig" när ni fyller på motorolja. Låt bilen gå LÅNGT innan ni kontrollerar igen efter påfyllning.
Tack för ordet och långt inlägg.
Varningen som dök upp, efter drygt 3 mils körning och mer än 24 timmar efter påfyllning.
Såhär såg nivåmätaren ut då
Mer än 10 mil efter att verkstaden fyllt på ny olja i rätt mänggd så släcktes varningen och nivåmätaren såg
rätt ut.