S
Stavve
Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel ej turbo
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: A522
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hej!
Vi köpte vår bil hösten 07. Den var privatimporterad samma år från Tyskland. Den är välaktad för sin ålder men jag har t ex ingen instruktionsbok, varken på bilen eller bodelen. Vägmätaren slog över till 10 000 mil förra sommaren under vår tripp till Nordkap. Jag har från en Fiat-verkstad fått reda på att för kamremsbyte gäller 5 år eller 8000 mil. Med kännedom om människans natur tänkte jag att kamremmen mycket väl kunde vara original, så jag skaffade en rem och brytrullar hos Mekonomen och bytte förra helgen. Det visade sig att remmen varit bytt minst en gång pga färgmärken mm från förra bytet. Jag såg däremot att det kommer en och annan droppe olja under växellådan/differentialen. Är det någon som vet om det är gemensam olja i växellåda och differential? Vilken olja ska man fylla med? Det fanns en oljesticka ovanpå differentialhuset, och nivån var mellan märkena, så det är ingen panik, men det kan vara bra att veta. Vad är det för bytesintervaller på den oljan? Kunde inte lokalisera läckan, verkade t ex inte vara vid utgående drivaxlarna, nån som vet nåt ställe som brukar läcka?
Ni som också bara kör sommarhalvåret, brukar ni byta motorolja till varje säsong? Tror nog jag hoppar det i år eftersom jag haft bilen i eldad lokal hela vintern och jag bytte olja till förra semestern.
Tacksam för tips o synpunkter
Chassiemodell: Ducato 14
Chassietyp: Standard
Motortyp: Diesel ej turbo
Årsmodell Chassie: 1992
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: A522
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1992
Ämnesområde: Motor
Hej!
Vi köpte vår bil hösten 07. Den var privatimporterad samma år från Tyskland. Den är välaktad för sin ålder men jag har t ex ingen instruktionsbok, varken på bilen eller bodelen. Vägmätaren slog över till 10 000 mil förra sommaren under vår tripp till Nordkap. Jag har från en Fiat-verkstad fått reda på att för kamremsbyte gäller 5 år eller 8000 mil. Med kännedom om människans natur tänkte jag att kamremmen mycket väl kunde vara original, så jag skaffade en rem och brytrullar hos Mekonomen och bytte förra helgen. Det visade sig att remmen varit bytt minst en gång pga färgmärken mm från förra bytet. Jag såg däremot att det kommer en och annan droppe olja under växellådan/differentialen. Är det någon som vet om det är gemensam olja i växellåda och differential? Vilken olja ska man fylla med? Det fanns en oljesticka ovanpå differentialhuset, och nivån var mellan märkena, så det är ingen panik, men det kan vara bra att veta. Vad är det för bytesintervaller på den oljan? Kunde inte lokalisera läckan, verkade t ex inte vara vid utgående drivaxlarna, nån som vet nåt ställe som brukar läcka?
Ni som också bara kör sommarhalvåret, brukar ni byta motorolja till varje säsong? Tror nog jag hoppar det i år eftersom jag haft bilen i eldad lokal hela vintern och jag bytte olja till förra semestern.
Tacksam för tips o synpunkter