• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljeförbrukning

F

F.d. 4927

Guest
Hej!
Har en Fiat Ducato, årsmodell 2003, med 2,3 liters diesel som gått 2500 mil. Har upptäckt att där är mer "olja" i sumpen var gång den kollas, vilket väl måste bero på att oljan späds ut. Är detta något vanligt förekommande och hur farligt kan det vara? Något som måste åtgärdas?

Lasse
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Oljförbrukning

Låter allvarlgt! Är oljan svart? eller mer åt det grå hållet? till och med lite "grynig"?
Går det åt vatten? isåfall, bärga den till verkstad! Toppen eller nått annat asllvarligt fel!
Hoppas att det har en annan förklaring!
Fredrik
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Oljförbrukning

Det låter så som Fredrik skriver. Det kan vara topplockspackningen som ger sig eller ett foder som läcker. En provtryckning av kylarsystemet kan ge svar.
Lycka till!
 
Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Oljförbrukning

Ibland är det så att oljan späds ut av dieseln, men det brukar mest drabba gamla traktorer som stått mycket på tomgång.
Calle
 

Diesel 45

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2024
Sv: Oljeförbrukning

Hej
Har inte motorn kokat och om oljan inte är missfärgad av vatten (grå) så har du råkat ut för dieselspädning.
Det kan komma från en droppande spridare eller ett läckage i insprutningspumpen.
Om en spridare hänger sig ger det ett knacknde ljud och oljämn gång. Det kan även uppstå om man kör motorn mycket på tomgång då det kan gå oförbrända dieselrester ner i oljan. Vissa motortillverkare godtar en viss mängd dieselspådning som normalt. Byt oljan och lämna in ett oljeprov till ett oljelabb för fasttällande av vilken mängd bränsle du har i oljan eller om det är glykolvatten. Jag hade nog provtryckt mina spridare om det inte finns vatten i oljan.
Hälsningar
Owe Fredriksson
 
F

F.d. 4927

Guest
Sv: Oljeförbrukning

Hej
Har inte motorn kokat och om oljan inte är missfärgad av vatten (grå) så har du råkat ut för dieselspädning.
Det kan komma från en droppande spridare eller ett läckage i insprutningspumpen.
Om en spridare hänger sig ger det ett knacknde ljud och oljämn gång. Det kan även uppstå om man kör motorn mycket på tomgång då det kan gå oförbrända dieselrester ner i oljan. Vissa motortillverkare godtar en viss mängd dieselspådning som normalt. Byt oljan och lämna in ett oljeprov till ett oljelabb för fasttällande av vilken mängd bränsle du har i oljan eller om det är glykolvatten. Jag hade nog provtryckt mina spridare om det inte finns vatten i oljan.
Hälsningar
Owe Fredriksson
Tack! Oljan är svart men motorn går jämnt och fint. Glykolvatten tror jag inte finns i oljan då den inte är grå och och kylaren är full. På verkstaden kliade de sig i huvudet när jag kontaktade dem i dag - skulle forska i ämnet och återkomma. Ska nog föreslå dem att provtrycka spridarna.

Lasse
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Oljeförbrukning

På tyska ADAC står följande om diesel. De har numera 7% inblandning av RME i sin diesel, jag tror här är det 5%

Problem med förtunning av motoroljan beroende på det nya bränslet som infördes vid årsskiftet. Genom förbränningen kommer alltid en mindre del av bränslet ner i oljan.

Problemet har ökat med den nya soppan och man anger dessutom vikten att byta olja betydligt oftare än tidigare då smörjegenskaperna avtar. Det borde vara samma här även om det bara är 5% inblandning. Det skulle kunna vara en förklaring till varför det är mer olja i tråget än tidigare.

Per-Åke
 

Diesel 45

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2014
Medlemskap
2024
Sv: Oljeförbrukning

RME tillsatsen är 5% i det bränsle MK1 vi köper vid pumparna i dag. Gällande Europastandard tillåter max 5% inblandning men oljebolagen vill på sikt öka till 10%. Bränsleförbrukningen ökar enligt Preem om man kör på MK1 diesel med 3%. Vi testkörde i bänk en 250 Hk motor och körde med MK1, sedan byttes det till Europadiesel och effekten blev 4,5% lägre. Det problem vi som jobbar med dieselmotorer har med MK1 bränslet är lägre effekt, bakterier i bränslesystemet och läckage av bränsle till motoroljan.
Läckaget har alltid berott på att axeltätningen i insprutningspumpen inte tål bränslet utan fått bytas till en med Nitrilgummi. Detta har pumptillverkarna tagit åt sig och felet har väl i stort sett upphört. Någon ökad dieselspädning genom kolvringarna har vi aldrig noterat som bränsleorsak. Endast genom fel användning av motorn så som för mycket tomgåmgs och låglastkörning. Felet ligger i insprutningspumpen eller i spridarna.
Hälsningar
Owe Fredriksson
 
Toppen