• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
Ursäkta en nybliven husbilsägare: fick ett erbjudande från Fiat professional service om oljebyte + filter från 2 495 kr. Är det rimligt? Har i alla år bytt filter och olja själv i min båt. Filter + olja några hundralappar, men här handlar det ju om två tusen kronor till. Är det vad ni brukar betala?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Oljebyte

Hej Arne, det finns lite olika syn på det här, men det handlar ju egentligen bara om vad man tycker det är värt att betala för att få en stämpel i boken, om man annars lika gärna kan göra det själv till ett mycket rimligare pris.

M.v.h. JANKRO.
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Det är det här som kallas eftermarknad, dyrt timpris är det.............men vill man ha stämpel så, man får också gratis assistans i ett år.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

På boschcar service får man alltid 1 år assistans efter servicen!
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Oljebyte

När jag fick samma erbjudande hajade jag till och tänkte att det måste vara något fel 2500 kr för max 20 min. jobb + olja ca 400-600 kr filter 130-200 kr. Ska bli riktigt roligt att byta olja och filter när jag startar upp bilen igen efter vintervilan, en halvtimmes jobb och 1500-2000 kr i förtjänst. Dessutom har jag hunnit med att kolla om det är något annat som behöver åtgärdas undertill.
Ove.G
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Erbjudandet gäller, som jag har fattat det, ett "mellanbyte" utanför det ordinarie serviceprogrammet.

Tveksamt om detta ger "stämpel i boken".
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.784
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oljebyte

Är det en bil med partikelfilter? För då står nog oljan för en relativt stor del av kostnaden?
 

Kennet & Cecilia

HBK Medlem (P)
Inlägg
19
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Servade våra bil på Mekonomen Och fick ett års assistans i Sverige med ett tillägg av 149:- gäller det hela Europa. Gäller även husbilar.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Oljebyte

Du har enligt bilden en likadan bil som mig men motorn är 2,3 i din då kollar jag mekonomen och får fram oljefilter nr15-OC570 264kr , olja 5,8 liter castrol 4 liters dunk nr 41-C4007065 699kr plus 2 st 1 liters nr 41-C4000017 195kr ,
264
699
195
195
Summa 1353kr tillkommer packning till oljepluggen ~20kr
1100 kr för arbetet och då ingår bortforsling av din gamla olja och oljefilter, tycker inte jag är speciellt dyrt.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.008
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Oljebyte

Du har enligt bilden en likadan bil som mig men motorn är 2,3 i din då kollar jag mekonomen och får fram oljefilter nr15-OC570 264kr , olja 5,8 liter castrol 4 liters dunk nr 41-C4007065 699kr plus 2 st 1 liters nr 41-C4000017 195kr ,
264
699
195
195
Summa 1353kr tillkommer packning till oljepluggen ~20kr
1100 kr för arbetet och då ingår bortforsling av din gamla olja och oljefilter, tycker inte jag är speciellt dyrt.

Fick ge 600 € för en helservice varav olja+filter stog för 300 € av dom. Detta i Portugal på MScar - grundlurad! Hymer i Norsborg skulle ha 4 500 :- för samma sak! Så ditt pris är rimligt!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Ett lite dilemma det där med service kostnader.

Jag brukar resonera så här.
Förr hade jag inte råd att lämna bilen på service.
Nu har jag inte råd att låta bli.

Ett inköp av en husbil för exempelvis 600k innebär ju att man vill behålla andrahandsvärdet så högt som möjligt.

Då är frågan vad avsaknad av stämplar och servicekvitton är värt vid byte.
En handlare lär ju reagera på en "dålig" servicebok och en privat köpare väljer troligen en välservad bil om valet finns.

Jag betalar tvåtusen och någon tjuga för oljebyte (euro4) och filter och då ingår
assistans. Kan göra jobbet själv och tjäna en tusing men vad tappar jag i värde????

Valet är ju fritt.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Man kan ju resonera lite olika runt vikten av ifylld servicebok och andrahandsvärde. Själv har jag aldrig lämnat mina bilar för oljebyte/service. Det har jag gjort själv sen första bilen 1965. Inte ens den enda bil som jag haft sen ny lämnade jag in. Iofs fick jag en stämpel i boken ändå på lite underliga vägar.
Men däremot har jag varit noga med att till varje bil göra ett eget A4 blad där alla byten av olja, filter, bromsdelar m.m. finns upptagna med datum och miltal.
När jag sålde min första husbil så gjorde just ett sådant A4-ark att en spekulant faktiskt köpte min bil framför en likadan som fanns på Blocket trots att jag begärde 10-15000:- mer för min!
Så kort sagt, dokumentera vad ni gör med era bilar!
// Göte J
 

Thomas.M

FD HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Haninge
HBK-Nr
16090
Medlemskap
2021
Sv: Oljebyte

Bara byta olja får man en stämpel för det?Bättre att göra det själv tar väl en en tio min.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Oljebyte

Gokväll

Hur är det med detta? Ett partikelfilter måste med regelbundenhet regenereras.
Kan man göra det själv?

ha d
Det görs av fordonet på egen hand. Under förutsättning att motorn är i arbetstemperatur och körs en viss tid. Problemet är om man kör för "mjukt" då kan det bli problem med avbrutna regenereringar. En verkstad kan i så fall tvinga fram en regenerering.

Men normalt gör det per automatik.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Oljebyte

Bara byta olja får man en stämpel för det?Bättre att göra det själv tar väl en en tio min.

Gör du allt detta på vilken bil som helst på 10min.
Varmkörning, Inkörning i garaget, Upp pallning av bil,
Ta bort kåpor under bilen, Släppa ur all olja. rengöra oljeplugg och byta filter ev rengöra filterhållaren, tömma oljekärlet. sänka ner bilen, fylla olja, Starta bilen, Slå av motorn, vänta x-antal minuter, Kolla nivån, Skriva i serviceboken, Ringa kunden om han/hon inte väntar vid din sida och snacka lite husbils funderingar,
Köra ut bilen och städa arbetsplatsen.
Då kan du få jobb på vilken bilverkstad som helst. :)

Klart att man alltid fyller i serviceboken.
 

ThePirate

FD HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13374
Medlemskap
2023
Sv: Re: Sv: Oljebyte

Gör du allt detta på vilken bil som helst på 10min.
Varmkörning, Inkörning i garaget, Upp pallning av bil,
Ta bort kåpor under bilen, Släppa ur all olja. rengöra oljeplugg och byta filter ev rengöra filterhållaren, tömma oljekärlet. sänka ner bilen, fylla olja, Starta bilen, Slå av motorn, vänta x-antal minuter, Kolla nivån, Skriva i serviceboken, Ringa kunden om han/hon inte väntar vid din sida och snacka lite husbils funderingar,
Köra ut bilen och städa arbetsplatsen.
Då kan du få jobb på vilken bilverkstad som helst. :)

Klart att man alltid fyller i serviceboken.

Håller med... 10 minuter är nåbart om oljan kan och töms via utsug genom mätstickan + förutsatt att filtret sitter åtkomligt ovanifrån. Så gör man på man på en hel del Mercedes . De flesta har inte bra grejer nog att suga ut oljan på det sättet.. och att alla slamrester, partiklar stannar kvar på botten i oljetråget är ett som är säkert. Och visst en 140/240 utan motorskydd under gick fort på sin tid , men man var ju tvungen att lyfta/palla upp bilen.

Så nej, ska man göra det på ett bra sätt på en HB så lär det ta minst 20 förutsatt att du har tillgång till 5-tonslyft, passande nycklar+olja+filter framme. Och glöm inte oljesörjan...att ta hand om det på ett bra miljömässigt sätt..hursomhelst måste du fara och lämna det till en miljöstation.... så tacka vet jag så betalar jag gärna en 500-750 för jobbet. Det man lätt kan spara på är att köpa olja och filter själv(menar inte Biltema) och låta verkstaden göra jobbet.

Men åtminstone så länge som bilen har nybils/motorgaranti så skulle jag låta verkstaden göra rasket inkl. material så att man slipper tjafs ifall man behöver nyttja garantin. Värt att slippa xx antal TREO.

Mvh en av dom som hobby/proffs-mekat med bilar sedan 14-årsåldern, inte dryg, talar av erfarenhet :D .
 
Senast ändrad:
Toppen