• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en Fiatbil 2019 med 150 hkr motor
Brukar själv byla olja och filter, så jag köpte hem Shells olja jag brukar använda
När jag kollar på etiketten saknas infon att den uppfyller Fiats 9.55535-DS1S
Klagar hos leverantören, som kollar med Shell. Besked att informationen inte fick plats när de designat om etiketten
Jag laddade ner deb tekniska specifikationen och där finns det
Bra att veta för er som är noga med vad ni häller i motorn på era husbilar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.085
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Har en Fiatbil 2019 med 150 hkr motor
Brukar själv byla olja och filter, så jag köpte hem Shells olja jag brukar använda
När jag kollar på etiketten saknas infon att den uppfyller Fiats 9.55535-DS1S
Klagar hos leverantören, som kollar med Shell. Besked att informationen inte fick plats när de designat om etiketten
Jag laddade ner deb tekniska specifikationen och där finns det
Bra att veta för er som är noga med vad ni häller i motorn på era husbilar
Jag har köpt samma olja och såg också att detta saknades,här är spec.

Tekniska specifikationer​

SerieHelix Ultra ECT
ViskositetSAE 0W-30
TypHelsyntet
Volym4 liter
API-klassningAPI SN
ACEA-klassningACEA C2, ACEA C3
TillverkarklassningFiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, VW 504.00, VW 507.00
Kompatibel medAPI SL, API SM, VW 502.00, VW 503.00, VW 503.01, VW 505.00, VW 505.01
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.772
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har köpt samma olja och såg också att detta saknades,här är spec.

Tekniska specifikationer​

SerieHelix Ultra ECT
ViskositetSAE 0W-30
TypHelsyntet
Volym4 liter
API-klassningAPI SN
ACEA-klassningACEA C2, ACEA C3
TillverkarklassningFiat 9.55535-DS1, Fiat 9.55535-GS1, MB 229.31, MB 229.51, MB 229.52, Porsche C30, VW 504.00, VW 507.00
Kompatibel medAPI SL, API SM, VW 502.00, VW 503.00, VW 503.01, VW 505.00, VW 505.01

Den verkar inte uppfylla Fiat 9.55535-DS1S ?
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
ingen större skillnad tydligen på priset..nu närgarantin gått ut så kör jag på vanlig mineralolja lite högre viskotek ca 25 kr litern...förut gav jag det,men nu har visst alla oljor blivit dyra..
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Skickade också en fråga till Shell
De säger att Fiat endast godkänner Petronas Selinas oljor
Nu börjar det bli politik i motoroljor
Bifogar mailet

33B7CB63-4C7D-4692-BE64-41748366CA42.jpeg
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Har en Fiatbil 2019 med 150 hkr motor
Brukar själv byla olja och filter, så jag köpte hem Shells olja jag brukar använda
När jag kollar på etiketten saknas infon att den uppfyller Fiats 9.55535-DS1S
Klagar hos leverantören, som kollar med Shell. Besked att informationen inte fick plats när de designat om etiketten
Jag laddade ner deb tekniska specifikationen och där finns det
Bra att veta för er som är noga med vad ni häller i motorn på era husbilar
Jeg er også nøye med hva jeg heller i motoren og har alltid tatt oljeskift selv, men har nå sluttet med det.
Nå med så moderne motorer og med garanter o.l. blir det ikke noe å spare, nesten tvert om. Ved motorproblemer/garanti er det greit å ha kvittering på at jobben er gjort.
Selv om en finner olje med rett spec, skal ECU i bilen programmeres om, slik at den får kjørt 3 genereringer av partikkelfilteret pr. oljeskift. Gjelder ihverfall på Iveco 15 mod eller nyere. Har ikke selv diagnose apparat for å gjøre det og verkstedet tok 1000 kr. for å 0 stille og de skrev på regningen at de ikke hadde skiftet olje. Måter og 0 stille på Youtube o.l. tør jeg ikke ta sjansen på, bobilen er enda for ny :)
I mitt tilfelle har jeg på tidligere bobiler hatt god erfaring med Mobil1, men fant ikke oljen til min nåværende bobil i oljevelgeren, Sendte epost til dem og de hadde ikke spec som Iveco krevde, men jeg kunne bruke .......... Da ville jeg se om Castrol hadde olje, ikke i oljevelgeren der heller og epost ga samme svar, jeg kunne bruke ......
Da ringte jeg til Iveco Norge og spurt om oljen de brukte og fikk oppgitt samme som stod i Servicehefte. Spurte om jeg kunne bruke annet merke, men de anbefalt selvsagt at det burde jeg ikke om ikke spec var rett.
Ringte mitt Iveco verksted og fikk bekreftet at de brukte oljen som stod i servicehefte. Nok en gang fikk jeg også bekreftet at det er ikke alltid uoriginalt er billigere enn originalt. Original oljen hos Iveco ble en del 100 lapper billigere pr. oljeskift enn å kjøpe Castrol eller Mobil1 olje som kunne brukes, selv med ganske mange % rabatt jeg kan få.
Så mye og passe på og mange alternativer, selv om de blir mindre og mindre alternativ etter hvert.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så där höll Chrysler på också, iallafall tidigare, bara deras egen olja i automaten, kanske Fiat tyckte de va ett smart grepp när de köpte Chrysler :rolleyes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så där höll Chrysler på också, iallafall tidigare,
Map automatlådeolja/ATF så kan det ligga något i detta.

De olika GM Dexron-specarna var själcerifierade, tillverkaren kunde köpa basolja, fylla badkaret, köpa en sats tillsatsmedel röra om med en paddel och Jaaaa! Här har vi Dexron III.
GM tröttnade på detta (extrema kvalitetsvariationer på marknaden) i och med införandet av Dexron VI, här måste oljan genomgå prov hos GM till hög kostnad och först efter att ha klarat proven bli Dexron VI godkänd olja.

Kanske Chrysler hade ett liknande system, och problem.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.896
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Map automatlådeolja/ATF så kan det ligga något i detta.

De olika GM Dexron-specarna var själcerifierade, tillverkaren kunde köpa basolja, fylla badkaret, köpa en sats tillsatsmedel röra om med en paddel och Jaaaa! Här har vi Dexron III.
GM tröttnade på detta (extrema kvalitetsvariationer på marknaden) i och med införandet av Dexron VI, här måste oljan genomgå prov hos GM till hög kostnad och först efter att ha klarat proven bli Dexron VI godkänd olja.

Kanske Chrysler hade ett liknande system, och problem.
Exakt, när detta begav sig så använde "alla" dexronIII, men Chrysler krävde då dexronIV, som bara Mopar sålde dyrt.
Men nått bra var det med den, för de som körde med fel ATF fick oftast ras i lådan. Likaså med Chrysler's hemi V8 som skulle ha en speciell motorolja för att styrningen av antal cyl. som skulle vara aktiva, skulle fungera, 75% av verkstäderna fyllde på fel olja, och finesserna slutade fungera, långt ifrån alla verkstäder är inte upplysta om olika krav i modernare fordon.
När vi en gång i tiden gick över till CAT-lastmaskiner på mitt arbete så minns jag att de inte ens hade oljesticka på motorn, samt man kunde/fick inte fylla på olja i dem, fanns säkert en bra orsak.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Exakt, när detta begav sig så använde "alla" dexronIII, men Chrysler krävde då dexronIV, som bara Mopar sålde dyrt.
Men nått bra var det med den, för de som körde med fel ATF fick oftast ras i lådan. Likaså med Chrysler's hemi V8 som skulle ha en speciell motorolja för att styrningen av antal cyl. som skulle vara aktiva, skulle fungera, 75% av verkstäderna fyllde på fel olja, och finesserna slutade fungera, långt ifrån alla verkstäder är inte upplysta om olika krav i modernare fordon.
När vi en gång i tiden gick över till CAT-lastmaskiner på mitt arbete så minns jag att de inte ens hade oljesticka på motorn, samt man kunde/fick inte fylla på olja i dem, fanns säkert en bra orsak.
Det er vel den veien det går med motorolje også. Mange år siden olje var olje etter at API graderingen av olje ble borte er det blitt flere og flere merkespesifikke krav til oljen og det er jo ikke mange år mellom at de enkelte motorfabrikantene forandrer specen.
For mange år siden mistet vi et bilmerke på et verksted jeg arbeidet. Mange kunder kom tilbake fordi hos den nye merkeforhandleren tok de nesten like mye bare for oljen som vi tok for hele smøreservicen. En tanke mange burde tenke når man velger verksted mest basert på pris og ikke minst om verkstedet har rett spec. på oljen, for dessverre er det ikke alltid tilfelle, men bruker ofte en olje som kan brukes.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag tänkte byta olja på min HB i helgen men detta med Fiats oljor är ju en djungel....
Googlade och fick fram denna tråden där det föreslås Helix Ultra ECT SAE 0W-30, Fiat 9.55535-DS1.
I min instruktionsbok står det 0W-30 /C2, Fiat 9.55535-S1. Där jag misstänker att S1 ersatts av DS1 numera.
Jag hittar bara ett fåtal oljor enligt S1 men de är då 5W-30.
När jag sedan söker på regnummer så får jag fram att jag ska ha 5W-30 C2 (-S1) och den oljan -DS1 "passar inte min bil".
Någon som har någon koll vilken jag bör använda?

0W och 5W är ju ingen jätteskillnad. Om jag inte missminner mig så rekommenderade Saab 0W-30 till alla turbomotorer, men det var även ok med 5W-40. Så frågan är hur mycket betydelse det egentligen har....

 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om jag inte missminner mig så rekommenderade Saab 0W-30 till alla turbomotorer,
Detta berodde på att motorlabbet ville att motorerna skulle ha en basolja bestående av PAO (Polyalphaolefin)
Detta är/var den bästa basoljan, och hade betydelse för den dynamiska viskositeten inne i glidlagren under belastning.

Det fanns inga specifikationer som kunde anges som garanterade PAO basolja, utom just "0W", som inte gick att tillverka med annan basolja än PAO.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu beställde jag en olja som hade Fiats godkännande (-S1) enligt klassning C2 men som då inte fanns i 0W-30 utan i 5W30...
Hoppas inte motorn skär :cool:

Å andra sidan var det en mek på en trimfirma i Norrköping som sa att det viktiga är egentligen inte vilken klassning och viskositet det är på oljan. Det viktigaste är att du byter den.
Han menade på att ju sämre (billigare) olja desto oftare skulle man byta.
Och detta med Longlife olja och byte vid 3 000mil tyckte han var ett lotteri.
Sant eller falskt vet jag inte.
Men normalt brukar jag byta olja mellan 1000 och 2000mil, vilket är ungefär vart annat år.
I modernare bilar helsyntet och i äldre en mineral.
 
F

F.d. 64253

Guest
Jag har aldrig förstått hur man kan snåla på oljebyten, den lilla kostnaden är en fis i rymden. Folk köper bilar för allt mellan 150000:- till många miljoner, Men har fan inte råd att byta olja, så sjukt.
 
Toppen