• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte på Fiat 2010 3.0

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Hur noga är det med
max & minium markeringarna på olje stickan, Typ 6 mm över vid olje byte, vid kall motor, något att bry sej om, kör & va glad????
Tacksam om tips.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur noga är det med
max & minium markeringarna på olje stickan, Typ 6 mm över vid olje byte, vid kall motor, något att bry sej om, kör & va glad????
Tacksam om tips.
Jag skulle suga ur lite olja. Risk för läkage vid utgående axel med för mycket olja. Då blir kopplingen förstörd.
 

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Fyll på 7 liter jämnt vid byte, total volym. Då skall det bli lagom nivå.

Har för mig att området på stickan är ca en liter, kall motor.
 

Bilagor

  • Oljeguiden - Smörjmedel - OKQ8.PDF
    53,8 KB · Visningar: 49

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hur noga är det med
max & minium markeringarna på olje stickan, Typ 6 mm över vid olje byte, vid kall motor, något att bry sej om, kör & va glad????
Tacksam om tips.
Det spelar väl ingen roll, titta på disp, visar den Max så är visst allt bra. Du har ett antal staplar, har du 4 så är allt ok
 

steven.p

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
25204
Medlemskap
2024
Det spelar väl ingen roll, titta på disp, visar den Max så är visst allt bra. Du har ett antal staplar, har du 4 så är allt ok
Förmycket olja är skadligt likväl som för lite. Det bildas övertryck o trycker ut i vevhus ventilation o vidare till katalysator. Har vid service påtalat det vid flera tillfällen, både på personbil o husbil likväl är det över max streck. Jag tror det beror på att man sätter pumpen på autostopp vid påfyllning men man får inte ut all olja vid tömning (ligger säkert en halvliter kvar i motorn).
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
På en 3-liters motor går det i ca 8,5 liter vid byte av oljefilter och inte några 7 liter som det står i instruktionsboken, fick jag en gång veta av Hymercenter.....kolla även att alla fem ¤¤¤¤¤ punkterna syns på displayen när du vrider om startnyckeln, då är det rätt mängd.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
På vår 3,0 07a, fyller jag med 8 lit. vid olje och filter byte.
Då pendlar mätaren mellan 3 och 4 punkter och når precis under översta strecket på oljestickan, när all olja runnit ner i motorn.
Det rekommenderas 7 lit.
Men då ger mätaren på instrumetbrädan knappt utslag.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Om man har en 3.0 årsmodell 2008 utan partickelfilter. Vilken olja ska det vara då?
Vår 3,0 07a har inte partikelfilter.
Och den skall ha denna oljan enl. instruktions boken.DSC_0024_20_copy_2393x1346.jpg
Jag hittade en olja hos Trodo via nätet som motsvarade specen.
Det blev Motul 8100 x-cess SAE 5W-40.

Krister.
 
Senast ändrad:

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Mellan 2006-2011 fanns det två olika modeller av Fiat (Iveco) 3.0 motor. Den ena ska ha 7,5 l vid olje+filterbyte, den andra 9.3, om jag minns rätt. Det är motorkoden, på 4 bokstäver som man enklast kan skilja dem åt. Kommer tyvärr inte ihåg koderna just nu.

Anledningen att jag fick grotta i detta var att en "Fiat-verkstad" för en 7-8 är sedan fyllde över 9 l i min motor, vilket medförde att det var en bra bit över översta strecket på stickan. De hävdade att så skulle det vara i alla 3.0. Efter en hel del diskussion och googlande slutade det med att de fick ge sig och suga ur 2 liter. Sedan dess byter jag oftast själv, med 7,5 liter. Då blir det nästan fullt på stickan o 4 staplar i displayen.

Jag har en 3,0 2011, utan partikelfilter.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Mellan 2006-2011 fanns det två olika modeller av Fiat (Iveco) 3.0 motor. Den ena ska ha 7,5 l vid olje+filterbyte, den andra 9.3, om jag minns rätt. Det är motorkoden, på 4 bokstäver som man enklast kan skilja dem åt. Kommer tyvärr inte ihåg koderna just nu.

Anledningen att jag fick grotta i detta var att en "Fiat-verkstad" för en 7-8 är sedan fyllde över 9 l i min motor, vilket medförde att det var en bra bit över översta strecket på stickan. De hävdade att så skulle det vara i alla 3.0. Efter en hel del diskussion och googlande slutade det med att de fick ge sig och suga ur 2 liter. Sedan dess byter jag oftast själv, med 7,5 liter. Då blir det nästan fullt på stickan o 4 staplar i displayen.

Jag har en 3,0 2011, utan partikelfilter.
Tack!
När man får till svar, vi fyller på m. 8 lite!!!!
'Skit i det om där blir överfullt, För tredje gången!!!!!!!!!!!!
jo där sögs ut även denna gången!
Komentar, du är den ende som klagar!!!!!!!1
 
Toppen