• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja till motorn. Kvalitet och Pris?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej.

Da jag servar min husbil sjalv forsoker jag hitta olja av god kvalitet,
Nar jag ar i Sverige har jag handlat pa Feltema ett flertalet ganger.
Men nagot som slar mig nu nar jag kollar runt ar att jag kan handla Castrol 5W-30W for 88:- litern eller likvardig pa feltema for 89.90:- litern. Nu undrar jag ju hur det kommersig att Feltema ar dyrare an att kant marke som Castrol?

Nagon som har insikt i det?

Personligen foredrar jag ju Castrols olja, da de utvecklar och forskar pa sina oljor.

Sen kan man ju fundera pa filtren ocksa, jag har kopt en lada med 10-filter till min bil fran Bosh, och i deras anvisningar sager de att detta filter inte bohver bytas lika ofta..?? men jag byter ju anda olja vid samma intervall, menar de da att jag inte skall byta filtret sammtidigt?

I bland blir man inte klok pa all marknasforning av dessa produkter...


//Freddy
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Feltema har nog fel på priset:yes:

Nu undrar jag ju hur det kommersig att Feltema ar dyrare an att kant marke som Castrol?
Skämt å sido, Biltema (antar att du menar dom) tar naturligtvis så mycket betalt som kunderna är beredda att betala.
Priset har ingenting med oljans kvalitet att göra.
Bulkpris på oljor till verkstäder är ca 1/10 av priset på bensinstation, övriga säljer oljan mellan dessa priser.

Man behöver egentligen endast byta filter efter körsträcka, filter försämras inte av ålder som oljan gör.
Den skvätt olja som blir kvar i filtret saknar helt betydelse vid oljebyte.
I min bil skall filtret bytas vart annat oljebyte. 8000 mil/vart år för olja och vart annat oljebyte för filtret.

Kvalitet på oljan är inga problem i västeuropa, köp det som är billigt och fyller specifikationen.

Oljefilter däremot, det finns rent skräp på marknaden. En del filter är så dåliga att dessa är rent skadliga för motorn.
Köp kända kvalitetsmärken som Bosch, Mann, Knecht, Mahle. Merkostnaden är obetydlig.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag köper min olja från Tyskland, idag kostar Fiat godkänd S1/S3 87,09 Eur för 20 liter, den uppfyller även Dexos2 för GMs bilar och i en del sitter ju Fiat dieselmotorer.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024

Hej Angående olja till husbilar , jag har FIAT DUCATO 150 Multijet 2,3 D 2019 150Hk och slog på Regnummer vilken olja man ska ha och svaret blev syntet 0-30 , men spelar det nån roll vilket fabrikat? behöver fylla på lite och ha med sig lite​

 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Hej Angående olja till husbilar , jag har FIAT DUCATO 150 Multijet 2,3 D 2019 150Hk och slog på Regnummer vilken olja man ska ha och svaret blev syntet 0-30 , men spelar det nån roll vilket fabrikat? behöver fylla på lite och ha med sig lite​

Det viktiga är att den uppfyller specifikationerna som i ditt fall bör vara FIAT 9.55535-S1, FIAT 9.55535-S3.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Feltema har nog fel på priset:yes:


Skämt å sido, Biltema (antar att du menar dom) tar naturligtvis så mycket betalt som kunderna är beredda att betala.
Priset har ingenting med oljans kvalitet att göra.
Bulkpris på oljor till verkstäder är ca 1/10 av priset på bensinstation, övriga säljer oljan mellan dessa priser.

Man behöver egentligen endast byta filter efter körsträcka, filter försämras inte av ålder som oljan gör.
Den skvätt olja som blir kvar i filtret saknar helt betydelse vid oljebyte.
I min bil skall filtret bytas vart annat oljebyte. 8000 mil/vart år för olja och vart annat oljebyte för filtret.

Kvalitet på oljan är inga problem i västeuropa, köp det som är billigt och fyller specifikationen.

Oljefilter däremot, det finns rent skräp på marknaden. En del filter är så dåliga att dessa är rent skadliga för motorn.
Köp kända kvalitetsmärken som Bosch, Mann, Knecht, Mahle. Merkostnaden är obetydlig.
Jag har en fiat 3.0 med stort plåtfilter. Är det dessa som ska bytas vid 8000 mil eller oftare
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
922
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024

Hej Angående olja till husbilar , jag har FIAT DUCATO 150 Multijet 2,3 D 2019 150Hk och slog på Regnummer vilken olja man ska ha och svaret blev syntet 0-30 , men spelar det nån roll vilket fabrikat? behöver fylla på lite och ha med sig lite​

Har samma bil
Brukar byta till Shell Helix som uppfyller Fiats specifikation
När jag bytte olja i höstas hade flaskan ny design och Fiatgodkännandet saknades
Fick besked av min leverantör att det var något som hänt vid designbytet av etiketten
Kollade med den svenska importören av Shells smörjmedel och fick följande besked
- Fiats specifikation är oförändrad
- Shells olja samma
- Fiat har beslutat att endast Selenias oljor är godkända

Såklart kommer jag fortsätta använda Shells olja, men det är ju för jäkligt att Fiat hanterar marknaden på detta sätt
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Det viktiga är att den uppfyller specifikationerna som i ditt fall bör vara FIAT 9.55535-S1, FIAT 9.55535-S3.
har samma motor som du biltema har en olja som passar till oss...haft den i flera år...helt ok...i dom andra husbilar jag haft har jag kört på vanlig mineralolja som man hade förr i bilarna....går lika bra det...
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
215
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej.
Fiat 3,0 2013 miljöklass 5
oljelampan började lysa vid 8500 mil lite före oljebyte vid 9000 mil
olja mobil 1 esp 5-30 9l köpte 3st 4l 1947 kr på jula Oljefilter Bosch 291kr luftflter MAN 313kr på Autoexperten
oljelampan nollade jag enl. How To Reset Oil Change/Service Light On Fiat Ducato
 
Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.370
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Då vår bil Fiat Ducato 3,0 07a har blivit några år har vi alltid använt oss av olja med kvalitet enl serviceboken. Bilen har inte partikelfilter.DSC_0024_20_copy_2393x1346.jpg
Jag är kanske lite nitisk, men brukar byta olja varje år, någonstans mellan 1500 till 2000 mil, och diesel-filter vart annat år.
Milmätaren passerade 20000 mil i höstas.

Krister.

Ps. Köpte Motul olja med rätt spec. från Trodo sist.
Men kommer ej ihåg exakt pris, bara att det var bra.

Jag byter hellre olja lite oftare, istället för husbil så ofta.
Sista bytet 2009.

Ds.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har i många år kört med Biltema olja med rätt specifikation och det har inte varit några problem med det. Att Fiat endast godkänner Selenia oljor är säkert för att binda kunderna vid ett visst märke.
I vår HB sitter det en 3.0 Ivecomotor men om man tittar i instruktionsboken eller slår på reg nummer så står det Fiat och då även kravet på Selenia, om man däremot tittar på vad Iveco kräver för samma motor så är det inget krav på Selenia.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.814
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Då vår bil Fiat Ducato 3,0 07a har blivit några år har vi alltid använt oss av olja med kvalitet enl serviceboken. Bilen har inte partikelfilter.Visa bilaga 226589
Jag är kanske lite nitisk, men brukar byta olja varje år, någonstans mellan 1500 till 2000 mil, och diesel-filter vart annat år.
Milmätaren passerade 20000 mil i höstas.

Krister.

Ps. Köpte Motul olja med rätt spec. från Trodo sist.
Men kommer ej ihåg exakt pris, bara att det var bra.

Jag byter hellre olja lite oftare, istället för husbil så ofta.
Sista bytet 2009.

Ds.
Oj! Sista bytet 2009. Du har kört länge på samma olja. Tror det är bra med tätare oljebyten...
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Angående Biltemas olja , de blandar ju inte den själv i källaren , de köper den från någon stor tillverkare , den uppfyller den specifikation den har ( har blivit många olika numera ). Men helt riktigt den har blivit mycket dyrare och ibland hittar man märkesolja till samma pris.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Angående Biltemas olja , de blandar ju inte den själv i källaren , de köper den från någon stor tillverkare , den uppfyller den specifikation den har ( har blivit många olika numera ). Men helt riktigt den har blivit mycket dyrare och ibland hittar man märkesolja till samma pris.
Se gärna denna tråd,
speciellt inlägg #25 och #27.

Jag har inte ändrat uppfattning om Biltemas marknadsföring.
 

Kung-rane

HBK Medlem
Inlägg
124
Kommun
Munkedal
HBK-Nr
5058
Medlemskap
2024
Gå in på Oljemagasinet och skriv bilnummer så kommer svar på din fråga Castrol för 94-99 kr litern
 
Senast ändrad:
Toppen