• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika värden...

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har köpt en A mätare som jag tänkte placera i "styrhytten" så jag kan se hur mycket det laddas.
Denna mätaren kan man justera... Typ visar instrumentet 10A så ställer jag den på 10A..
Sen upptäckte jag om jag drar ut 80A... Så visas det 90A...
Ställde jag om mätaren på 80A... Och stängde vattenkokaren så gick det ner till 3,6 A..... Medan mätaren visar 4,6...

Såhär har jag nu hållit på en längre stund, och det spelar ingen roll om jag calibrerar på lite A eller höga A... Så visar den fel på ena eller andra hållet...
Shunten är på 100A och 75mV... Precis vad mätaren jobbar med..

Nu undrar jag... Vad kallas det när ett instrument inte visar samma värden som referens instrumentet .. Är det att den inte är linjär.... Eller?

181,51kr 40%OFF | Peacefair PZEM-019A DC Digital Panel Ammeter Round LCD Display Amperemeter Current Tester 5V 12V 10A 100A Optional
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
En stilla undran...Du säger att du drar ut 80A...vad mäter du det med? Jag har en VE BMV-712 panelmonterad och den visar aktuell strömförbrukning korrekt. Det har jag kollat med en separat A-meter. Viss felmarginal finns det ju alltid men knappast i den storleken du visar på de lägre strömstyrkorna.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En stilla undran...Du säger att du drar ut 80A...vad mäter du det med? Jag har en VE BMV-712 panelmonterad och den visar aktuell strömförbrukning korrekt. Det har jag kollat med en separat A-meter. Viss felmarginal finns det ju alltid men knappast i den storleken du visar på de lägre strömstyrkorna.
Hej...
Jag mäter med Votronic smart shunt och en liten display A-mätare..... Som visar samma värde som Victron shunt med fel på några 10-delar,...sen kan jag också se alla värden på mina bms app Daly... Och även där ser jag att det kan skilja på 1-2A mot de andra mätare....
Men denna visar väldigt mycket fel... Som i Går kväll näf jag tog ut ca1. 5A... Så visade denna 10,2A :swoon:
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Hej...
Jag mäter med Votronic smart shunt och en liten display A-mätare..... Som visar samma värde som Victron shunt med fel på några 10-delar,...sen kan jag också se alla värden på mina bms app Daly... Och även där ser jag att det kan skilja på 1-2A mot de andra mätare....
Men denna visar väldigt mycket fel... Som i Går kväll näf jag tog ut ca1. 5A... Så visade denna 10,2A :swoon:
Märkligt...det verkar som att den har en fixerad nivå på lägsta strömstyrka att mäta t.ex. 5A. Hoppas du hittar en lösning.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad du kan ändra för parametrar i din mätare.
Skalningen ( mätområde)verkar du kunna ändra på. Kan du ändra på tröskelvärden, hur mycket mätvärdet behöver ändra sig innan det visas på displayen.
Det kan vara att den skalning du väljer också påverkar hur stora (fast värden) tröskelvärdena är. Har du kollat vad som händer med matningsspänningen till givaren, det kan vara olika spänningsfall beroende på hur stor lasten är. Den kanske visar fel vid spänningsfall.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.151
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu vet jag inte vad du kan ändra för parametrar i din mätare.
Skalningen ( mätområde)verkar du kunna ändra på. Kan du ändra på tröskelvärden, hur mycket mätvärdet behöver ändra sig innan det visas på displayen.
Det kan vara att den skalning du väljer också påverkar hur stora (fast värden) tröskelvärdena är. Har du kollat vad som händer med matningsspänningen till givaren, det kan vara olika spänningsfall beroende på hur stor lasten är. Den kanske visar fel vid spänningsfall.
Jag kan bara synkronisera mätaren med andra mätare.... Men ändå visar den helt fel värde om det inte är just där jag synkroniserade den...
Just nu visar mina ordinarie mätare 0.14A..... Medan den nya visar 5.43A..
Nää...jag returnerar denna, och det är ju inte första A mätare som jag haft som visar helt fel värden.... Det finns nog många från Kina..
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag kan bara synkronisera mätaren med andra mätare.... Men ändå visar den helt fel värde om det inte är just där jag synkroniserade den...
Just nu visar mina ordinarie mätare 0.14A..... Medan den nya visar 5.43A..
Nää...jag returnerar denna, och det är ju inte första A mätare som jag haft som visar helt fel värden.... Det finns nog många från Kina..
Ja det finns åtskilliga produkter som det inte är värt att köpa, även om prislappen är låg.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ser inga som helst specifikationer på mätaren.
Varken onoggrannhet, linjarittstolernas , ja möjligen tempraturområde.
Till det priset kanske man får räkna med +-20 % eller så.

Trots att det är en siffervisande mätare så säger det inte att den visar rätt.

Roysan
 
Toppen