• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika skatt vid import

HejsanKompis

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33338
Medlemskap
2022
Exakt samma husbil kan få olika kodning vid import och därmed olika skatt. Jag känner till ett exempel där ena bilen fått 18 000:- i års skatt och den andra
36 000:-. Har någon annan råkat ut för det här och vet hur man enkelt löser det?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Exakt samma husbil kan få olika kodning vid import och därmed olika skatt. Jag känner till ett exempel där ena bilen fått 18 000:- i års skatt och den andra
36 000:-. Har någon annan råkat ut för det här och vet hur man enkelt löser det?
Kan bero på vilken motor som sitter i, samma motor kan ha olika avgasklass Heavyduty ger lägre skatt.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag bytte till en "nästan ny" Bürstner 2020 för drygt ett år sedan, hade befarat skatt i storleksordning 30 KSEK. Men, kanske pga Heavyduty, det blev bara :twitcy:12580, som hittat. Bilen var importerad av ett företag här i Linköping som sysslar med uthyrning.
 

HejsanKompis

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
33338
Medlemskap
2022
De båda bilarna är identiska gällande motor, avgasklass och heavyduty.

Det är kodningen från Tyskland som är olika, ett lotteri helt enkelt.
 
Toppen