• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika fabrikat av Parabol!

F

F.d. 3067

Guest
Hej alla!!

Någon här som vet vilka fabrikat av paraboler till husbil som finns i Sverige?

Jag vet av Oyster å dom är dyra, finns de billigare på marknaden?


/Gunnar
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej Rolandn!
Berätta gärna mer om Kathrein BAS 60. Det sitter en sån på vår bil. Vad har du för mottagare?
Hälsningar
 
J

Jarn

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Ja Tommy, vad skall jag sägaom den antennen, den bara är där o fyller sin funktion.
Digitalmottagaren är en sådan utan kortplats, den är gömd bakom ett skåp ovanför kylen, så jag ser inte hur den ser ut. Går på 12 V.
Det satt monterat alltihop då jag köpte bilen från Tyskland.
Likadant var det med den förra bilen.

Däremot hade jag ibland lite svårt att pejla in satelliterna o få en bild. Nu har jag däremot läst hur många varv man skall veva på fästmasten och sedan rikta in den mot söder.
Jag har den också i "Setup" läge, för då ser jag signalstyrkan genom gröna staplar och då vet jag när jag träffat rätt.

Kanske lite trist i längden med 100 tyska o några engelska kanaler......
Men jag har den mest för nyheter.

Har också skaffat mig en Grundig Micro 760 digitalmottagre för det markbundna nätet.
Liten som en ask cigaretter och går på 12 V / 230 V samt har aktiv matning för antennen 5V. En suverän liten box.

Här är masten jag har till parabolen,
Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej Tommy.

Jag har en Bas 60 som sitter på ett maströr, alltså ej automatiskt.till den använder jag min Canal digital mottagare från hemtvn.alltså allaSvenska betalkanaler ner till frankrike.
Lite kinkig att ställa in men jag har lärt mej hur man gör,Vevar upp ca 4-5 varv och vrider sen från öst tills jag hittar en stark Astrasattelit sen är min sattelit ganska nära åt väster.
Man måste parkera så man har fritt synfält åt söder.

Jägarn :):)
 
F

F.d. 29782

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej!
Jag har en GLOBE SAT parabol som bland annat Kama Fritid säljer.
Parabolen sitter på maströr och är ralativt enkelt att manövera inifrån.
Har viasat abonemang och fått bild överallt i norden (sirius satellit).
Nackdelen är att på vinter tid fastnar snö och frost på den. (p,g,a parabolens form).
Knaus 3/Aimo
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej alla!

Tack för Era inlägg, men jag hoppas att flera kommer med förslag på paraboler.


/Gunnar
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Efter att ha åkt bl a genom Tyskland har jag sett att parabol typ Bas 60 sitter på många tyska husbilar.

Rolandn, du har en sådan.
Hur är mottagningen med Bas60-antennen i södra, mellersta och norra Sverige?
M.a.o. hur långt upp i Sverige får man signal så man kan se på TV?

Bl a Bas60 (om man inte köper atomatfästet för 999€) ställer man in manuellt.
Är det besvärligt upp till mentalt sammanbrott att ställa parabolen i rätt läge?

Jag har själv en SuperNova för det marksända nätet. Fick inte en TV-bild i Tyskland men i Kroatien och då via analog mottagning.
Erfarenheten i Sverige är att det är lätt att hamna i TV-skugga, t ex bakom ett berg, en hög byggnad etc. Dessutom är täckningen inte helt ok om man söker sig utanför tätorter och upp i "vildmarken" vilket man gärna gör med husbil.
Däremot finns ofta fri sikt åt söder varför jag funderar på alternativet med parabol-satellit-mottagning.
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej Robert, kan inte svara på hur mottagningen är längre norrut i Sverige.
Har med denna bil varit som längst norrut i Marstrand (!).

Att mottagningen är bra det tror jag nog. Har provat här hemma i Malmö och då fick jag in mer än 150 fria kanaler (jag har inget kort), de flesta tyska, men även CNN, NBC, BBC med flera engelskspråkiga.
Även sändningar från Marocko, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet, Spanien, Italien, Schweitz, Polen m.fl. länder gick in, så det betyder nog bra mottagning.
Även Al Jazzira både engelskspråkig o på arabiska fick jag in om nu någon är intresserad av det.

Den manuella inställningen kräver ett litet mått av tålmodighet, åtminstone de första gångerna, för det är ganska känsligt.
Men jag väljer "inställningar" på boxen och sedan uppgifter om en kanal, då visas genom en liggande stapel, signalstyrka och signalkvalité.
Det fungerar enkelt om man gjort det några gånger.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Tack för svaret.

Någon mer som har erfarenhet av Bas60, den fyrkantiga antennen och hur signalen är i mellersta och norra Sverige resp neråt Europa?
T ex mottagning av de svenska kanalerna via CanalDigital eller Viasat.

Både CanalDigital och Viasat skall erbjuda basutbudet utan dyrt abonnemang har det ryktats. Någon information om det finns inte på deras hemsida! En deponeringsavgift för kortet tas visst ut.
Någon som vet något om detta?

Synpunkter och tips mottages tacksamt.
Är det t ex värt merkostnaden på minst 20.000kr att ta klivet upp till Oyster85 med automatisk upp/nedfällning och framför allt automatisk satellitsökning?

PS
Till Roland, det finns mycket att se norr och nord-ost om Marstrand ;)
DS
 
Senast ändrad:

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Jag har kamrat med Viasat, vilken mottagare han har vet jag dessvärre inte. Problem så fort han kommer ur Sverige. Själv kör jag Oyster med Canal Digital. Inga problem från Bodö i norra Norge till Nerja i södra Spanien. Tar mitt vanliga kort med mig och har alltså alla kanaler, även Mittnytt som hör till vår lokala TV. I Island funkade den inte och på Färöarna var det bara ibland det gick.
Oyster är ju dyr, som Gunnar inledningsvis sade, men fördelen är att bara trycka på startknappen så hittar antennen sateliten själv. (Förstås också en massa andra satlletier.) Sen är det bara att välja kanal.
Skaffar jag ny husbil så blir det nog samma - lättjan är stor!
/Claes
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Jag har använt BAS62 med manuell Shapeg mast sedan 2001 men tog bort den i år till förmån för en vanlig digital antenn. Söder om Frankfurt fungerar inte Thor/Sirius och BAS 62 är lite väl känslig att ställa in så jag tröttnade helt enkelt.
Astra o Hotbird gick givetvis att få in men med den stora digitala utbyggnaden i hela Europa så är detta betydligt enklare.

Ska du satsa på Parabol ändå så skulle jag rekomendera att du löper linan ut.
Dvs. 85cm och helautomatisk, då kan du komma betydligt längre söderut med Thor/Sirius. Men märk väl att de använder Nordic Beam så det räcker nog inte till riktigt sydliga nejder.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Nordic Beam, förklara vad detta innebär, snälla!
Och Håkan, använder du digital mottagning (marksänd) i Tyskland?
Jag fick inte det att fungera!
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Om du tittar på satellitkartor på tex lyngsat så ser du att det finns olika utsändningsområden främst beroende på licensavtal.
Nordic Beam täcker skandinavien men "läcker" så med stor parabol så kan man ta "läckaget" långt ner i Spanien som någon ovan angett.

Jag har aldrig varit längre söderut än Irun(SP) och där fungerade inte BAS62.

Använder digital marksänd och det fungerar utmärkt med samma som i Sverige
 

Irene_Torbjörn

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Svedala
HBK-Nr
2232
Medlemskap
2024
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Vi har basutbudet från Canal Digital. Det fungerar bra. Vi har en tyskköpt husbil, med halvautomatisk parabol, box och TV från Alden (allt på 12V). Boxen hade som tur var kortplats. Vi köpte en CA-modul för Canal Digital (Conax), och beställde ett kort på Canal Digital. Man får hem ett ansökningsformulär som man skickar in, sen kommer kortet. Kostar 795:- i depositionsavgift. Det som vi hade problem med var att även om vi hittade satelliten (Thor), så fanns inte de svenska kanalerna. Efter att ha läst manualen till boxen, och letat på internet (www.lyngsat.com), kunde jag manuellt konfigurera de frekvenser mm. info (transponder) som Canal Digital sänder på. Då hittade boxen alla kanaler. OBS! Det tar en timme (lång tid när man står och väntar) innan kortet fungerar.

MVH

Irene
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Claes,
Vad har du för dundergrejor på taket? Jag har en Oyster 85 och CanalDigital
abonnemang. I höstas kunde jag få in en del svenska kanaler från
CanalDigital i sydfrankrike (de som sände från Thor 3) men längre söderut
var det SVT Europa som gällde.
Numera sänder CanalDigital nästan alla kanaler via Thor 5 över "Beam T1"
Thor 5 at 0.8°W - LyngSat Maps
och då är det inte lika bra räckvidd söderut.
Man får nog vara glad om signalen räcker till sydtyskland/nordfrankrike.

Jag tror många blir besvikna om de tror att CanalDigital skall funka i sydeuropa.
 
F

F.d. 27865

Guest
Sv: Olika fabrikat av Parabol!

Hej
Oyster parabolen är i och för sig inte det billigaste alternativet men det är ett väl beprövat system som fungerar i större delen av Europa.
Vad du bör tänka på vid anskaffning av parabol är föjande.
Har du justerat in en parabolantenn tidigare? om inte börja inte nu det är inte så enkelt som det ser ut.
Det är många faktorer som spelar in t.ex. om du inte står helt i våg måste du kompensera för de ev. grader som du står skevt ( ganska vanligt bland husbilar)
Skall du ut i Europa bör du inte använda en tallrik som är mindre än 85cm rek från SVT Europa.
De manuella systemen har oftast ett rör ner i bilen oftast ner i en garderob.
Detta medför att parabolen måste få plats ovanför denna yta en automatisk kräver inte detta utan placeras där plats finnes.
Dessa rör har en tätslutande gummihylsa som gör att röret blir lite trögt och med för oftast att minsta vridning blir minstett par millimeter tänk då på att LNB huvudet på parabolen sitter ca 50cm ut på en arm och rör sig då mycket mer.
Detta gör att det blir svårt inte omöjligt men dock svårt.
Om man enbart räknar pengar vid köpet så blir naturligtvis skillnaden stor men tar du samtidigt med i beräkningen att du kommer( och det kommer du ) att använda ditt system mycket mer så blir investeringen faktiskt ganska ok.

Mvh Michael
 
Toppen