• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olika fälgar fram och bak?

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Hej

Är det någon som vet om det är OK med fälgar av olika storlek på bilen, ex 16-tum bak och 15-tum fram? Rullomkretsen totalt skiljer under 1%

/Freddy
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Finns väl inga regler om detta se bara till så du får rätt belastningsindex på fälgarna .
Jag har bytt från 15" till 16" och ökat rullomkretsen så mätaren stämmer , visserligen samma fram och bak .
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Är det inte så att man måste ha de fälgar och däck som står på regbeviset?
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Hej

Är det någon som vet om det är OK med fälgar av olika storlek på bilen, ex 16-tum bak och 15-tum fram? Rullomkretsen totalt skiljer under 1%

/Freddy

Så generellt kan man inte säga, det beror på bredden och profilen däcken har.
Ex
215/65 x 15” har diameter 660mm

215/65 x 16” har diameter 686mm
215/60 x 16” har diameter 664mm


Formeln är:
bredd * (2*profil) + (diam i tum * 25,4)

alltså:
215 * (2*0,60) + (16 * 25,4)
vilket blir 258 + 406 = 664
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Jag hade fått för mig att man inte får ha andra dimensioner än vad som står på regbeviset men så här står det att läsa på transportstyrelsen:
Alternativa dimensioner

En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken
  • är typgodkända
  • uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg
  • ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.


Där ser man :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Är det inte så att man måste ha de fälgar och däck som står på regbeviset?

Är bilen så kallad helbilsgodkänd (från 1998 så blev dom väl kallade för detta )får man egentligen inte göra någonting alls med bilen men i verkligheten så är det något annat .

Reglerna :
Regler

Dom besiktningsmännen som jag pratat med säger något annat men dom är mera noga med ökade spårviddsändringar så man inte knäcker hjullagrena samt att hjulen inte sticker ut .

Ex reagerar dom inte när varken jag eller kompisen besiktigar våra bilar som har 18 tum och bredden är 9 resp 9,5 tum breda fälgar .
 
F

F.d. 25423

Guest
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Du får ha vilken dimension på fälgarna du vill, bara DÄCKEN inte förändras med mer än 5%. DVS att hastighetsmätaren inte visar mer än 5% upp eller ner. Man bör alltså tänka på att om man byter från 15" till 16" så bör man byta till en lägre profil på däck. Vidare är det som sagts i tidigare inlägg att däcken måste täckas av befintliga, ej modifierade skärmar
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Detta frådage jag på besiktningen eftersom jag gick från 215/70-15 till 215/75-16 och detta pga. att hastighetsmätaren visade så in i ........ fel när jag körde i ex 100 km/h på GPSen så visade min hastighetsmätare 113 km/h och efterbytet så visar hastighetsmätaren 105km/h samt minskade varvtalet 300 rpm pga den blev "högre utväxlad" .

Den gick igenom utan anmärkning även om jag påpekade detta för dom .
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Det gick bra med bilprovningen ;)

det blev enligt följande:
Däckdimension axel 1: 225/70R15C
Däckdimension axel 2: 235/65R16C

Så nu har jag två sådana uppsättningar, då jag fick 4st 16-tums fälgar. Troligen kommer jag byta även fram till våren-sommaren. Men just nu har jag dubbfria vinterdäck fram o sommar bak. Men bakdäcken har ett bättre lastindex och då även är stabilare däck. lastindex 121, med 5,8 kg som rekommenderat tryck.

Men eftersom jag har fyra i stort sett nya dubb fria 15-tummare så kan man ju lika gärna köra slut på dem ;)

/Freddy
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

jag skulle vilja ha 16" fram och 15" bak då slipper man palla upp när man parkerar bilen vid fina ställen ,och hastighetsmätaren stämmer bättre då så det tål att tänka på mvh håkan
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
909
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Olika fälgar fram och bak?

Min mätare stämmer bättre nu :) innan visade den lite galet om jag jämförde med gps, nu visar den exakt med gps jämförelse :)

/Freddy
 
Toppen