• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oj... Det blev en Jänkare! (f'låt Concorde)

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Oj... Det blev en Jänkare! (f'låt Concorde)

Hej, hej!

Tack för visat intresse!

Jag skall försöka återge kring teknik och tankar...

Först, dessa fordon är byggd på riktiga buss/lastbils chassis, med som jag ser det, avsedda för vikterna.
Samtidigt, man missar ett större last utrymme, då det som ges är på var sin sida ett gäng luckor i olika storlekar.
Cyklar får således åka på dragkroken/cykelställ.

Själva bodelen, isolering, över vintern, som med alla bilar,
det kan vara en fördel att täcka över en del takluckor (inte ventilationen) och framruta, där den absolut största värmeförlusten.

Håller sig bara tempen över 0-sträcket, klarar jag att värma upp den med endast el-delen på min Truma 6E.
Då med slidesen ute! Så det är inga problem. Dessa tätar finurligt mot karossen både inne el. som ute.

Jag har monterat in 3st. frostvakter, en vid vattentank, en i utrymme där VV-beredaren sitter och en vid avloppsdel.
Funkar kanon, skulle man fricamp i vintern, ja då får köra igång elverket.
Som förövrigt Räcker till & blir över, 7500W (det låter/brummar men inte så man kräks åt det)

Önskar man få upp värmen över 20gr vid ca. +5c ute, då får man späda på med gasolen.
Tyvärr sitter det endast 2vägsventiler i AC på taket, dessa går att bygga om
till 4vägs, då fungerar de som värmepumpar enl. kyltekniker som mätte upp AC funktionen i somras..
Man kan få ned till +5c en sommar dag enl. honom! :)

Det sitter en 120L gasoltank under vänster sida, den tankade jag förra hösten på Preem i Gbg, den står nu på ½tank!
Då har kyl/frys gått hela tiden, gasol vid körning, mat & fricamp och stöttat värmen ibland.

Tänker faktiskt åka & fylla upp med LPG i helgen. Sen klarar jag mig tills nästa år.

Jag har vinterplats med 16A, tänker förmodat stå still Nov-April då jag inte vill köra med bilen på saltade vägar.
Den har nu rullat 1.700mil enbart på saltfria vägare

Komforten är fantastisk, man sitter Verkligen som en kung i dessa stolar!
Inget har "so far" bråkat (pepper, pepper) skulle en slide krångla, går dessa att
veva in mekaniskt för hand, men som sagt, inga problem än.

Elen är både 230 & 110. Centraldamsugaren går forfarande på 110, så det sitter en inverter till 110.

3st TV, men jag har just nu tagit ut den som är menad för utomhusbruk,
den sitter annars i höger lastlucka vid ingången, dras ut på en arm. ;)
Det räcker med 32" i vard.rum & 26" bak i sovrum.

Bränsle, runt 85km på mätaren, ca. 1,8L. Där över, går det 1dl för varje 10km man ökar. (70 är trökigt, men drar då typ 1.6)

Kan endast se det här med avsaknad av ett stort lastutrymme som negativt mot en EU-bil...
I övrigt för betald pesetas, allt positivt! (kanske storleken, den är smidig, men stor... Crescendo ändå "bara" 10m.)

Vad skall man använda den till. Åretrunt boende 1-2pers, kanon! För mig, nu en ny familj inkl. 3barn. Där passar nog en 890 bättre.

Vänl. Magnus
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Oj... Det blev en Jänkare! (f'låt Concorde)

Tack Magnus för din information.
Det verkar som jag har en del att fundera på.
:wideeyed:
JOE
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Oj... Det blev en Jänkare! (f'låt Concorde)

Vi har bott i över 3 år i våran "jänkare" med två slideouts är det så att vi kan hjälpa till med något så får du gärna höra av dig. Karin och Erik
 
Toppen