• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Kom till Dragsö Camping Karlskrona i fredags. Eftersom jag utrustat min husbil med solceller med mera och är helt självförsörjande när det gäller elförsörjningen. Så tar jag alltid plats utan el. Men tillhör inte den kategorin som fricampar i någon större utsträckning. Men hör och häpna. Det gick inte att få någon plats utan att man tog el också. Fanns bara några få platser utan elstolpe, som givetvis var upptagna. Men varför redovisar man då platsens pris för sig och elens för sig. När man ändå måste betala för el, man inte vill ha? Tycker faktiskt vissa svenska campingplatser börjar gå för långt för att suga ur oss pengar. Tycker det är hög tid vi samlar oss i de klubbar som finns och talar som kunder om vilka krav och vilken prisbild vi tycker är acceptabel, för att de ska få oss som kunder. Nu har jag som tur är en annan ingång på strandtomt, då jag gått ut och ställt frågan till en lantbrukare om att få hyra en möjlighet att stå på en av hans strandängar, när det passar mig. Något som mottogs med stor entusiasm. Kanske något vi i husbilsklubben skulle börja titta på? Ett sammarbete med lantbrukare med fina platser. De tjänar på oss och vi på dem. skulle själv om jag hade haft möjlighet, gärna haft några ställplatser på min mark.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Hej

Strålande idé !! Det är ju också medlemmarnas engagemang som gör klubben. Du kan ju skapa din ställplats eller prata om saken med din "bonde" .. Medlemmar att rådfråga finns här på forumet

Lovisa
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Att bli påtvingad el gillar inte jag och är enligt min mening helt fel. Ja jag vet att campingägarna har investerat pengar i elinstalationer men kanske borde dom lämnat fler platser utan el för just husbilar. Att parkera på strandängar kan nog bli problem om vi ska följa terängkörningslagen.

//Stig
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Att det finns campingplatser är ju välkänt sen tidernas begynnelse. Men där står man bara om man har husvagn, tält eller ska hyra stuga. Nu gäller det att få fram en massa alternativ som vi husbilsåkare behöver:

Hamnar är ju pågång och många hamnföreningar har kunnat renovera tackvare husbilsgäster.

"Bo på landet", lantbrukare som upplåter en bit mark till oss.

Köpcentra via köpmannaföreningarna, då får dom mer sålt.

Golfbanor och golfrestauranger. Gratis "nattvaktande" husbilsåkare.

Badplatsparkering på för och eftersäsong. Då kan vi hålla ögonen på ungdomarna så dom inte eldar upp bord, bänkar och sopkorgar på stränderna.

Hjälp nu till
och påverka där ni kan så vi får fram alternativen. :)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Några lantbrukare som jag känner har naturligt nog dragit en traktorväg ner till sjöstranden och båthuset. Några legala problem med att köra på traktorväg kan rimligen inte finnas och de flesta lantbrukare med fiskevatten har sannolikt ordnat så att de inte behöver bära fångsten på ryggen?

Här ett exempel från sommaren -07 där min dåvarande bil står uppställd ett stenkast från min fjällfiskebåt:
Juli -07.jpg

aake
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Det är väl ingenting att förvånas över, att det är campingägarna själva som sätter sina priser! Om man anser det vara fel pris, så får man väl dra vidare till ett alternativ som bättre passar ens egen uppfattning. Den principen gäller ju det mesta här i världen.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

En bondes traktorväg är ett typiskt exempel på undantag i terrängkörningslagen, men traktorvägen är då avsedd för bonden och dennes bruksfordon, inte husbilar trots bondens eventuella välvilja.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Allå vänner!

Konstaterar det börjar också bli obligatoriskt på vissa av våra träffar, se kroppkaketräffen på Öland.

Har investerat ca: 70.000 kr på vår husbil för att vara oberoende av ström och det klarar vi både söderöver och här hemma.

Är inte intresserad av att bli pådyvlad kostnader som vi inte anser oss vara beroende av, därför undviker vi träffar och ställen där detta är ett krav.

Vänligen Britt & Kjell
 
T

Teddi

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

kanske man skall vara lite försiktig när det gäller terrängkörning,,markägare bestämmer ej,,
å andra sidan har det varit förbjudet att köra bil på stranden,,bara att läsa under allemansr,,

finns många stränder som man får köra bil på,,men dom flesta är avstängda för husbilar genom 210 hög grind,,

där kommer det berömda godtycket in i bild:D:D var finns jämlikheten??
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

En bondes traktorväg är ett typiskt exempel på undantag i terrängkörningslagen, men traktorvägen är då avsedd för bonden och dennes bruksfordon, inte husbilar trots bondens eventuella välvilja.

Men i detta konkreta fall finns som du kan ana på bilden även en uthyrningsstuga intill båthuset. Tror du lagen tillåter att stuggästerna åker bil till stugan på det sätt som har skett i decennier?

Det finns många stugor att hyra runt sjöar här i Jämtland och jag har i vilket fall aldrig hört om något rättsfall av det slag du antyder. Du får kanske lov att försöka få fart på de rättsvårdande myndigheterna, vilka kanske tror sig ha viktigare uppgifter att handlägga?

aake
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Men i detta konkreta fall finns som du kan ana på bilden även en uthyrningsstuga intill båthuset. Tror du lagen tillåter att stuggästerna åker bil till stugan på det sätt som har skett i decennier?

Det finns många stugor att hyra runt sjöar här i Jämtland och jag har i vilket fall aldrig hört om något rättsfall av det slag du antyder. Du får kanske lov att försöka få fart på de rättsvårdande myndigheterna, vilka kanske tror sig ha viktigare uppgifter att handlägga?

aake

Vad menar du? Jag antyder inget, utan gav i all välmening ett exempel ur terrängkörningslagen, inte ett rättsfall. Huruvida det exemplet passar in på din plats har jag ingen aning om då jag aldrig varit där. Varför så aggressiv?
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Allå vänner!

Konstaterar det börjar också bli obligatoriskt på vissa av våra träffar, se kroppkaketräffen på Öland.

Har investerat ca: 70.000 kr på vår husbil för att vara oberoende av ström och det klarar vi både söderöver och här hemma.

Är inte intresserad av att bli pådyvlad kostnader som vi inte anser oss vara beroende av, därför undviker vi träffar och ställen där detta är ett krav.

Vänligen Britt & Kjell

Det var somliga som inte kunde låta bli att smygta el på natten förra året på kroppkaketräffen, så i år är platserna samma pris för alla som kommer med eller utan el
"linkan"
solen och vindarnas ö
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Allå vänner!

Konstaterar det börjar också bli obligatoriskt på vissa av våra träffar, se kroppkaketräffen på Öland.
Vänligen Britt & Kjell

Och varför det är så står i inbjudan.
Dom som inte ville ha el (=billigare) har ändå kopplat in sin sladd.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Allå igen!

Brogu och Alinkan, konstaterar bara att det är så, jag är inte intresserad av att betala för ström när jag ej behöver detta.

Vet också att jag ej stulit någon ström som det verkar antydas, blivit anvisad plats utan el de gånger vi varit med.

I övrigt är det väl arrangörernas sak att kolla upp detta och gå på de som ej gör rätt för sig istället för att som vi ser det anklaga oss som ej behöver el.

Kjell
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Vad menar du? Jag antyder inget, utan gav i all välmening ett exempel ur terrängkörningslagen, inte ett rättsfall. Huruvida det exemplet passar in på din plats har jag ingen aning om då jag aldrig varit där. Varför så aggressiv?

Förlåt. Jag kände mig närapå anklagad för lagöverträdelse.

Men begreppet "terräng" är uppenbarligen betydligt mer omfattande än vad jag i min juridiska oskuld har kunnat föreställa mig. Var går gränsen? Tomtmark med hårdgjort underlag? Yta där gårdsägaren själv parkerar sina fordon?

I alla händelser finns åtskilliga lantbrukare både här hemma i Jämtland och i Tröndelag som gärna upplåter plats för husbilen och jag har aldrig vid sådana tillfällen behövt köra på vad jag uppfattar som terräng. Och jag är även helt övertygad om att du, om du har vägarna förbi, kan stå intill någon av byggnaderna på vår gård (på grus eller gräs) utan att behöva oroa dig för ingripande från rättsväsendet. Välkommen!

AAKE
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Nu är det så att jag anklagar inte någon enskild, i stället för att ha olika priser så betalar alla samma pris oavsett var man står.
Hoppas att att priset 325:- för en hel helg inte är dyrt för en Hbträff och är det det då får vi lägga ner och mosa kroppisen för gott.
"linkan":mad::mad::mad:
solen och kroppkakans ö
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

De norske lovene om allemansrett og terrengkjøring skiller sterkt mellom innmark og utmark. Lovene omhandler bruk av utmark, for innmark har grunneier i hovedsak full styring om ikke andre lover setter begrensinger. Bruken av eksisterende skogsveier styres av grunneier, anlegg av nye må godkjennes byråkratisk.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Nu är det så att jag anklagar inte någon enskild, i stället för att ha olika priser så betalar alla samma pris oavsett var man står.
Hoppas att att priset 325:- för en hel helg inte är dyrt för en Hbträff och är det det då får vi lägga ner och mosa kroppisen för gott.
"linkan":mad::mad::mad:
solen och kroppkakans ö

Alinkan, Ni bestämmer själva både pris och villkor för träffen enligt inbjudan. Vi konstaterar bara det blivit en förändring från föregående år samt att vi känner oss anklagade för stöld av ström trots vi blivit anvisad plats utan el. Eftersom Du ej var med på träffen förra året så kanske Du inte vet detta.

Eftersom denna tråd kom upp skrev jag min uppfattning om dessa krav på el, vi väljer givetvis själva om vi vill betala för det vi inte behöver, eller hur?

Har tyckt kroppkaketräffarna varit toppen men eftersom vi är anmälda till Lergökarallyt sen tidigare samt dessa krav på el är inte kroppkakorna något alternativ för oss detta år.

Hoppas Du och Borgu med flera kan förstå vad jag menar.

Kjell
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Sv: Obligatoriskt med el. Trotts man inte vill ha!

Förlåt att jag inte var med i fjol men det var min 60 årsdag när "ni" träffades.
Jag hade hoppats att slippa en massa gnäll om att träffas på en Camping som är min arbetsplats och som är inresserade av possitiva gäster. Då är det en av våra gäster som inte tycker att Kroppkaketräffen är ett sätt att umgås på!!! Detta bara för att vi infört enhetlig avgift.
"linkan":):):)
solen och ???????????????????ö
 
Toppen