• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oönskade husbilar i Karlshamn

F

F.d. 4754

Guest
Sv: Oönskade husbilar i Karlshamn

Det är kommunpolitikerna som bestämmer och beslut är svåra att ändra på men jag vet att de är känsliga för kritik...

Vi är redan några som har mejlat och fler behövs!

Det ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 2621

Guest

Knausen - du har säkert rätt idin uppfattning att det gäller att, tillsammans med andra husbilsorganisationer arbeta för en grundläggande attitydsförändring hos ansvariga i kommunerna.

Att uppmana till diverse bojkott- och protestaktioner och mailbomba de ansvariga riskerar nog att få direkt motsatta effekter än de önskade.

Ett råd som jag också vill ge till andra, av egen erfarenhet efter samtal med ansvariga i Kungsbacka kommun är, att INTE tala negativt om campingar som alternativ för husbilister och att INTE försöka övertala kommunansvarigaoch köpmannaföreningar om att just husbilisterna är en så köpstark kategori jämfört med husvagnsfolket och andra turistkategorier. Vem ska köpa dom argumenten, att vi husbilister vill undvika campingar och deras höga avgifter, hellre vill stå gratis litet här och tömma sin skit på bensinmackar o dyl, MEN som ändå är beredda att spendera pengar som inga andra i affärerna?? Det snacket går nog inte hem!!

Mitt alternativ heter välordnade campingar med ett särskilt, enklare alternativ för husbilar, till väsentligt lägre kostnader än för dom som vill ha campingens fulla service-utbud.

F

F.d. 4754

Guest

Hej Allis.

Bojkott eller protestaktioner tror jag inte heller på. Däremot hoppas jag att kommunen får sig en tankeställare om flera framför behovet om goda ställplatser för husbilar.

Det är vägverkets uppgift och skyldighet att se till att trafik och omhändertagande av sopor, toaletter och latrintömning fungerar längs våra stora vägar. Samma krav bör vi kunna ställa på våra kommuner som har ansvaret inom tättbebyggt område. I Karlshamn finns vad jag vet ingen bra plats för ex.vis latrintömning. Detta bör vi påtala. Naturligtvis ska det göras i god ton.

Okunskapen hos de trafikansvariga i kommunerna är med all säkerhet rätt stor i många olika trafikfrågor. Detta vågar jag skriva, då orden inte kommer från mig utan från en tjänsteman på vägverket under ett samtal angående vägskyltning i Karlshamn. Han ansåg detta vara ett stort problem. Nu var det kanske inte just detta tråden skulle handla om men upplysning om vad husbilsgruppen har för önskemål är en viktig fråga. Hur ska vi göra för att nå våra syften?

/Knausen

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Knausen - du har säkert rätt idin uppfattning att det gäller att, tillsammans med andra husbilsorganisationer arbeta för en grundläggande attitydsförändring hos ansvariga i kommunerna.

Att uppmana till diverse bojkott- och protestaktioner och mailbomba de ansvariga riskerar nog att få direkt motsatta effekter än de önskade.

Ett råd som jag också vill ge till andra, av egen erfarenhet efter samtal med ansvariga i Kungsbacka kommun är, att INTE tala negativt om campingar som alternativ för husbilister och att INTE försöka övertala kommunansvarigaoch köpmannaföreningar om att just husbilisterna är en så köpstark kategori jämfört med husvagnsfolket och andra turistkategorier. Vem ska köpa dom argumenten, att vi husbilister vill undvika campingar och deras höga avgifter, hellre vill stå gratis litet här och tömma sin skit på bensinmackar o dyl, MEN som ändå är beredda att spendera pengar som inga andra i affärerna?? Det snacket går nog inte hem!!

Mitt alternativ heter välordnade campingar med ett särskilt, enklare alternativ för husbilar, till väsentligt lägre kostnader än för dom som vill ha campingens fulla service-utbud.

Allis, jag håller inte med dig om att protestmail är verkningslösa, det fungerade fullt ut i Växjö och eftersom politiker är känsliga för kritik så påverkas de av opinionsyttringar!
Tjänstemännen ska man däremot inte försöka knuffa på, får de mothugg så ställer de sig gärna på tvären - precis som en del andra människor gör - bara för att det är deras revir och uppfattning man inkräktar på.

Företagarna i kommunen är de som verkligen har inflytande, det finns inte en politiker som vågar reta upp företagare så att de riskerar att lämna kommunen.

Beträffande "välordnade campingar" så har du totalt missat poängen Allis, vi jobbar för att få till stånd centrala p-platser inne i samhället, inte några förenklade campingar i utkanten av tätorten!
Och jag kan inte påminna mig om att det här hos HBK har framförts att den ena gruppen av turister är köpstarkare än den andra.
Däremot har det sagts att husbilsfolket vanligtvis är köpstarka och vill du sedan göra jämförelser med andra turistgrupper så får detta stå för dig.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Kjell;

Om jag förstod Allis inlägg rätt var det väl han själv som framfört negativ åsikter om campingplatser.

................
Ett råd som jag också vill ge till andra, av egen erfarenhet efter samtal med ansvariga i Kungsbacka kommun är, att INTE tala negativt om campingar .............

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

OK, tar tillbaka den delen av mitt inlägg och ber Allis om ursäkt.

F

F.d. 418

Guest

Nu har jag haft ett långt och rätt givande telefonsamtal med den i trådens första inlägg namngivne kommunsekreteraren i Karlshamn. Utan att överdriva kan jag meddela att man i Karlshamn är starkt berörda och mycket överraskade av den irriterade reaktionen från oss användare. Mailboxarna hos kommunsekreteraren och turistchefen var idag på morgonen välfyllda med starkt kritiska mail.

Man kommer nu att ha ett möte i kommunen under dagen för att diskutera det uppkomna läget eftersom man inser att effekterna kan bli mycket negativa för kommunen, inte minst vad gäller renommé och intäkter om vi husbilister fortsättningsvis väljer bort Karlshamn som besöksmål.

Som jag ser det har man skrivit en sak och menat en annan eftersom det enligt kommunsekreteraren även fortsättningsvis kommer att vara tillåtet att övernatta i husbil med iakttagande av P-reglerna så länge man inte "slår läger" med stolar, bord och annat som P-platsen inte är avsedd för.

Han kommer att maila mig ett förtydligande från kommunens sida och det kommer jag att lägga ut här. De kommer också att seriöst överväga anordnandet av en ställplats.

Så är det. Hälsn/AndersW

F

F.d. 418

Guest

Så blev det lite "såpa" även av detta. Inför ändringen av Ordningsföreskrifterna i Karlshamn, gick den nya texten ut på remiss till en rad instanser/myndigheter, bl a polisen. Den polis i Karlskrona som skrev polisens yttrande, berättade för mig i telefon alldeles nyss att man från polisens sida var starkt kritisk till formuleringen under "Camping" eftersom den skulle komma att framstå som otydlig och i strid med praxis. Kommunsekreteraren å sin sida hävdade att remissinstanserna var överens. Man kan verkligen undra vems syften de kommunala besluten tjänar. Hälsn/AndersW

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Tack alla som engagerat er i denna så viktiga fråga.
Det finns säkert fler kommuner som behöver ses över
hur de förhåller sig till ställplatser för husbilar och deras
definition på ordet camping.
Bra jobbat.

F

F.d. 4754

Guest

Hej igen.

Anledningen till textens utformning i ordningsstadgan är det "missbruk" som förekommit och detta har dragit med husbilsfolket i fallet...

Som jag ser det behövs ställplatser i Innerhamnen, Östra piren. Idag finns det några markerade platser där vi kanske kan parkera. Tyvärr är de skyltade med P för: Bil med släp, Buss, Lastbil. Dessa markerade platser är ej bra ställplatser för husbilar. I övrigt är det 24 timmars parkering på Östra piren. Ej markerade rutor vilket innebär att det även är tillåtet att parkera längs med kajen. Detta kan kanske ge en viss irritation att parkera så, då onödigt utrymme stjäls...

Det skulle vara positivt om husbilsfolket kunde komma i åtnjutande av den service med toaletter och duschar som finns i gästhamnen.

I Vägga ligger husbilsklubbens ställplats inom gångfartsområdet. Detta innebär i teorin att böter kan utfärdas, då det endast är tillåtet att parkera inom markerat p-område. I praktiken tror jag inte det kommer att hända, men möjligheten finns.

Det finns en latrintömningsstation i Vägga. Denna är avsedd för septitankar för båtar och lämpar sig inte för våra behållare. Det finns också en latrintömningsplats i en servicebyggnad men den skapar i dagsläget nog bara konfrontation med båtägarna.

Gråvattentömning är förbjudet i dagvattenledningarna och det behöver därför anordnas en tömningsstation på ex.vis Östra piren i Innerhamnen.

Jag har idag påtalat ovanstående för trafikingenjören som lovat titta på problematiken och det ska bli intressant att se om och vilka åtgärder som kommer att bli genomförda.

Vi ska nog var medvetna om att kommunens kvarnar mal långsamt och några större förändringar är inte att vänta i år.

/Knausen

Hobbyloj

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
945
Medlemskap
2024

Har också skickat mail med förslag till iordningställande av ställplatser
och en undran om man får parkera en husbil i staden:confused:

F

F.d. 9319

Guest

Jag har ett förslag att man skall ha en Rangordning av Sveriges komuner hur bra dom är att turista i och med tonvikten med husbil.
Det är ett vapen på lång sikt men med tiden så kan det ha EN STOR EFFEKT.

Dom komunena som komer sämst går man till den lokala tidningen och framför sina åsikter så det blir en artickel. Vi är ju en rätt stor klubb av turistande folk.
Jag tror ingen komun vill vara på en lista över alla Sveriges komuner och bli utsedd som Sveriges sämsta turist komun!

F

F.d. 8036

Guest

Följande svar har komit från Karlshamns kommun. Lägg märke till att man nu har sagt att camping innebär att man ställer ut någon form av campingutrustning, grillar eller på annat sätt okuperar mer än bara platsen man parkerat på. Övernattning nämns inte överhuvudtaget så det är tydligen OK så länge man håller sig innanför skalet så att säga.

[FONT=&quot]Förtydliganden av lokala ordningsstadgan avseende camping
i Karlshamns kommun
[/FONT]
[FONT=&quot] Med anledning av de frågor och synpunkter som inkommit angående camping och uppställning av husbilar vill Karlshamns kommun göra ett par förtydliganden.
Det är tillåtet att parkera husbil eller påkopplad husvagn inom parkeringsruta eller på anvisad parkeringsplats så länge man inte använder parkeringsytan till camping.
Det innebär att det är inte är tillåtet att slå upp förtält, ställa ut campingutrustning, grilla eller på annat sätt använda parkeringsytor för andra ändamål än personbilsparkering.[/FONT]

[FONT=&quot] Service för husbilar i Karlshamn[/FONT]
[FONT=&quot]I avvaktan på att vi i Karlshamns kommun kan anvisa till en plats som kan fungera som s.k. ställplats för husbilar, finns följande service:[/FONT]
[FONT=&quot]
Tömning av tankar, påfyllning av färskvatten[/FONT]

[FONT=&quot]För tömning av tankar och påfyllning av vatten hänvisas till kommunens campingplatser, Kollevik och Långasjönäs. Pris 2008: 40 kronor.[/FONT]
[FONT=&quot]
Quick Stop [/FONT]

[FONT=&quot]På campingplatserna Kollevik strax utanför centrala Karlshamn och Långasjönäs, som ligger norr om centralorten, finns möjlighet till Quick Stops. Detta innebär att man övernattar mellan ca 21-09 och då också har tillgång till den service som finns på campingen. [/FONT]
[FONT=&quot]Priser 2008: Kollevik HS 110/140 kr, LS 95/125 kr Långasjönäs HS 80/120 kr LS 70/90 kr.[/FONT]
[FONT=&quot]
Kommunala parkeringar i centrala Karlshamn[/FONT]

[FONT=&quot]På hamnplan, östra kajen, finns ett antal platser markerade för husbilar under perioden 1/7 till 31/8 2008. [/FONT]
[FONT=&quot]Det är också möjligt att över natten stå på parkeringarna vid Saltsjöbaden och Järnvägsstationen (7-dygns parkeringen). [/FONT]
[FONT=&quot]
Kreativum[/FONT]

[FONT=&quot]Husbilar är välkomna att stå över natten på Kreativums bussparkering, bredvid den vanliga parkeringen. [/FONT]
[FONT=&quot]Parkeringen är väl skyltad, till höger innan ladan.[/FONT]
[FONT=&quot]
Tid för parkering är mellan kl. 18.00-09.00, då parkeringen ska vara fri för bussar/dagsbesökare dagtid.[/FONT]

[FONT=&quot]
Max fem platser, under semesterperioden juli-aug 2008. Besöker man Kreativum under dagen kan man hämta en lapp med p-tillstånd i receptionen. Parkeringen är gratis. Ingen service finns.[/FONT]

[FONT=&quot]
Sommaren 2008 pågår utbyggnad av Strömmaområdet varför störande verksamhet kan förekomma. [/FONT]

[FONT=&quot]
Kreativum är öppet alla dagar under sommarperioden juli/augusti, kl. 10.00-17.00. [/FONT]

[FONT=&quot]Man kan besöka café och butik utan att betala entré.[/FONT]

[FONT=&quot] Välkomna att kontakta oss om ni har frågor, funderingar eller fler synpunkter.
[/FONT]
[FONT=&quot] Vi kommer löpande att informera Er om vårt arbete med att göra Karlshamn bättre tillgängligt och mer attraktivt för husbilsägare.[/FONT][FONT=&quot]

Med önskan om en glad midsommar,

Lena Axelsson
Turistchef
Besök: Ronnebygatan 1

Tel 0454-812 11
Mobil 070-266 62 62
lena.axelsson@karlshamn.se

Karlshamns Turistbyrå[/FONT]

Man kan väl inte annat än tyda det här som om man tagit ett steg tillbaka.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest

Jag vill inte beteckna det som att man tagit ett steg tillbaka!
Tycker snarare att man nu har satt sig ned och gått igenom orsaken till reaktionen fån husbilsägare och husbilsklubb och inte bara slentrianmässigt besluta vad som skall stå i de lokala ordningsföreskrifterna utan att först sätta sig in i verkligheten.
En stjärna i taket till Karlshamns kommun!;)
Svend

F

F.d. 8036

Guest

Tagit ett steg tillbaka eller satt sig ned, strunt samma vad man vill kalla det men man har i alla fall har börjat reflektera över vad man egentligen beslutat.
Och det var ju det i alla fall jag ville med mitt brev till kommunen.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24284

Guest

Skipper,
det var inte illa menat :msn_embarrassed:, bara att jag tyckte det var bra och är dig evigt tacksam för ditt engagemang i detta.
Stort tack:msn_cake:
Svend

F

F.d. 4754

Guest

Några reflektioner angående Turischefens svar:

Hamnplanen får nog anses vara bra att stå på för det ligger centralt, men varför ebjuds vi inte att ta del av servicebyggnadens duschar och toaletter som tillhör gästhamnen och ligger i samma område?
Kreativum ligger utanför staden men kan vara värt ett besök.
Stationens parkering ligger också lite avsides.
Saltsjöbadens parkering kan vara ett alternativ men känns inte rätt för mig. Jag skulle inte parkera där.
Vår ställplats i Vägga omnämns ej.

Jag vill inte låta snål men det känns rätt dyrt att ta 40 kronor för att tömma toa och gråvatten samt tanka vatten. Så höga kommunala VA-avgifter har vi inte i kommunen. Man bör också notera att detta bara är möjligt under turistsäsongen.

Vi borde ha en dialog med Karlshamns kommun och alla andra kommuner runt om i Sverige för att få till bra ställplatser.

/Knausen

Toppen