• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nytt inne golv .. vad kan man använda ?

F

F.d. 1406

Guest
Satt o funderade på min husbil o golvet.. eftersom jag har två stora grand danoiser o 2 puli, och det e heltäckningsmatta o sen vanliga gångmattor på golvet, så blir de ju himla hårigt o skitigt..
Skulle man kunna riva ut det o lägga typ vanliga "klick" golv som man har inne ??:spinny:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

Under förutsättning att undergolvet är slätt och plant så borde det gå alldeles utmärkt. Visserligen är laminatgolv kalla att gå på men slitstarka (om det inte är ett riktigt lågbudgetalternativ).
 
F

F.d. 1406

Guest
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

jo de e sant.. dom e himla kalla.. Men e ju bra att veta att det funkar o göra så iallafall.. Så då kan jag fundera vidare i mina planer på o få en passande husbil innuti
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

Jag skulle inte rekomendera klickgolv för rörelser mm. i bilen och ojämnheter på undergolvet. Ta sådana som du limmar i stället, då får du en mer stabil skiva. Jag har det och det fungerar utmärkt. Ja det är kalla om dom är bara, men uppe på dom har jag några mattor. Lätt och lyfta ut och skaka av eller tvätta. Sedan golvet kan man lätt göra rent när mattorna är ute. Kanske fungerar det om du limmar klickgolvet men bättre att ta sådant som är gjort för att limmas. Ta gärna typ perstopsskiva och bärmatrial som tål vatten ( brukar vara lite grönaktigt). Om du tar riktig träyta så lacka golvet efter och i synerhet skarvarna så du får ett tätt lakskikt som hindrar spild vätska att koma ner mellan skarvarna ( som man gör i ett kök med sådant golv). Sedan när du trötnar på färgen på mattorna skaffar du en nya, men golvet är fortfarande kvar under. Dom kan du faktiskt lägga uppe på ett befintlig heltäkninmgsmatta om du vill ha mer isoplering och inte ha jobbet att slita ut den.

Hoppas det blir bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6530

Guest
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

Hej Bruden, glöm föregående inlägg. Golvläggarn Nilsman
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

laminatgolven kan ju upplevas kalla, men skulle man inte kunna rulla ut en elmatta under golvet, som kopplas på när man har tillgång till el.
:)
 
F

F.d. 9319

Guest
Sv: nytt inne golv .. vad kan man använda ?

Ja men det käns bara kalla när man sätter foten direkt på.
Vi har sådana där tjoka mator öpepå med gumering under så dom onte kasar. Vad kan dom vara 3-5 mm tjoka för att gissa något. Vi har alergiker i familjen så heltekningsmatta är uteslutet. Verkligen lätt att göra rent och fungerar perfekt. Det fins en teori att sådana golv inte fungerar för den stora rörelsen mellan fuktigt och tort och melan varmt och kallt. Det gäller på stora ytor dår jag i t ex ett tidigare hus hade stora rörelser mellan vinter och sommar inomhus i ett vardagsrum. I en husbil saknar dessa rörelser betydelse för det är så korta avstånd. Jag ser det överhuvud taget inte i husbilen fast den t ex står utomhus mitt i vintern. Jag kunde inet ha ett mer lättsköt och mysigt golv.
Om jag skulle köpa en ny husbil med helteckningsmatta så var det en av dom första åtgärdena jag skulle göra att byta ut golvet mot ett limmat laminatgolv. Man går ju utifrån direkt in i bilen och drar in en hel del grässtrån, sand mm. Varje dag kan man suga upp en halv näve grums och sedan är det perfekt rent, vart hade det tagit vägen i annat fall? Jo ner i helteckningsmattan! Jo jag har gummimata på marken utanför bilen och borstar av skorna, men det är otroligt vad som komer in endå.
 
Toppen