• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nytt bodelsbatteri biltema

F

F.d. 18506

Guest
Hej husbilsvänner
När jag köpte min husbil så sa förra ägaren att det är batteriet är nytt. Men det batteri som satt där som bodelsbatteri är en okq8 bil-batteri 62Ah. Den går väl inte använda som ett bodelsbatteri eller?

Nu vill jag ändå utöka batterikapacitet.
Vad tror ni om Biltemas batterier, jag har sett att dom har några olika som räknas som fritidsbatterier.

1. Solcell, vindkraft och fritid.105Ah 999 kr
2. Fritid, Husvagn 120 Ah 999 kr
3. Marin, husbil etc. 100 Ah 949 kr

Vilken ska man välja, vad blir skillnad
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Det räcker väl med det som du får mest AH för pengarna.
Skillnaden mellan marin och husvagnsbatteri är att marinbatteriet är bättre kapslat ...det rullar ju mer på sjön.

När jag skulle handla på samma firma så var batterierna förstora (höga) för att passa under passagerarstolen!
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Biltemas SMF-batteri på 120 Ah passar perfekt under stolen på vår Hobby, de andra är för höga. Dessutom kan vi gå från 80 Ah till 120 Ah.

Tyvärr verkar detta batteri vara slutsålt på i de flesta affärer och kommer inte in igen utan ersätts senare i sommar av ett liknande, hoppas måtten blir de samma.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Biltemas SMF-batteri på 120 Ah passar perfekt under stolen på vår Hobby, de andra är för höga. Dessutom kan vi gå från 80 Ah till 120 Ah.

Tyvärr verkar detta batteri vara slutsålt på i de flesta affärer och kommer inte in igen utan ersätts senare i sommar av ett liknande, hoppas måtten blir de samma.

Har du måtten på det batteriet du satt in i din bil? Har hittat ett SMF 120 Ah i Biltemas Webbkatalog med måtten 505 x 183 x 240 så jag undrar om det är det som du har eller om det är uppföljaren.
EssoJ
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Har du måtten på det batteriet du satt in i din bil? Har hittat ett SMF 120 Ah i Biltemas Webbkatalog med måtten 505 x 183 x 240 så jag undrar om det är det som du har eller om det är uppföljaren.
EssoJ

Batteriet som passar på millimetern i vår Hobby 555:a är 353*175*190 mm.

Jag får vänta och se vad det är för storlek på det som Biltema tänker ersätta detta batteri med.
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Biltemas SMF-batteri för sol vind o fritid skulle passa under stolen i min husbil.
Men vad är SMF-batteri för nått?
Laddas dom som vanliga syrabatterier?
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: nytt bodelsbatteri biltema

Är inte expert på batterier men har för mig att det är bättre med flera mindre batterier än ett stort. Anledningen är att det är lättare att ladda flera mindre batterier än ett stort. Kan vara bra att beakta om man vill få snabb laddning av batteribanken. Med ökad laddningsgrad ökar motståndet...

Har för mig att det är så. Har så på min HB och även på båten, funkar bra.
 
Toppen