• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nyimporterad husbil

Status
Stängd för vidare inlägg.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nyimporterad husbil

Kurzzeitkennzeichen im Ausland
Da die Zuteilung eines Kurzzeitkennzeichens ein nationaler Verwaltungsakt ist, ist es nicht gestattet, dieses für Fahrten ins oder aus dem Ausland zu verwenden (verbotene Fernzulassung). Da Kurzzeitkennzeichen und entsprechender Fahrzeugschein keine offiziellen Zulassungsdokumente darstellen, müssen diese im Ausland auch nicht akzeptiert werden. Allerdings existiert innerhalb der EU-Mitgliedstaaten seit 2007 eine Anerkennungspflicht für das deutsche Kurzzeitkennzeichen. Somit ist die Nutzung eines Kurzzeitkennzeichens auch über die deutschen Grenzen hinaus innerhalb der EU-Mitgliedstaaten möglich.

Det verkar faktiskt som att det finns en överenskommelse att acceptera de "gula" skyltarna, men eftersom det inte utfärdas något registreringsbevis, måste de inte accepteras i andra länder. Detta gör det ju öppet för regeltolkningar i länder utanför Tyskland och i värsta fall blir man helt stoppad vid Danska eller Svenska gränsen.
De "röda" skyltarna inklusive försäkringen är ju inte så dyra i förhållande till vad bilen kostar, så det är säkert det bästa, alltid fungerande alternativet.

Senast ändrad:

lejoh

FD HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022

Grattis till er husbil, du har ju den redan hemma men hoppas du ursäktar en till kommentar i "trådurspårningen".

Transportstyrelsen har på sin hemsida information om just import och om vilken skylt som behövs i Sverige som någon redan angett ovan. Det var röd exportskylt i April -10. (har inte kollat sen dess)

Jag tog reda på varför när jag importerade min bil i våras.

Enligt EU direktiv skall den gula vara giltig i hela Europa, men Sverige har/hade inte ännu godkänt detta. Samma gäller även för Holland och troligen Danmark som inte heller tillåter gul skylt från Tyskland. Jag vet inte när Sverige kommer att tillåta gula skyltar men att det då kommer att stå på Transportstyrelsens hemsida är jag helt övertygad om.
Så titta där.

Men noteras kan att min säljare i Tyskland ville absolut sälja den gula skylten till mig för det var enklare och billigare, 150 euro skulle han ha för att skaffa den med försäkring.
Jag krävde röd skylt och fick åka med och hämta ut den direkt på deras motsvarighet till vår transportstyrelse, betalade direkt till dem ca 130 euro inklusive försäkring.
Det var nog så att säljaren ville få lite pengar i fickan för att "hjälpa" mig med den gula som troligen gick på runt 100 euro.

/Leif

Senast ändrad:
F

F.d. 1649

Guest

Hej.
Varför dra hem gamla husbilar från Tyskland?Det finns väl tillräckligt redan i Sverige?
Mvh Jan-E.

F

F.d. 52990

Guest

Tack divan för det IQ befriade inlägget, borde finnas lite ordning och reda här på forumet så inte alla ämnen glider iväg till skitsnack
För min del så känns denhär ganska ny, alla har kanche som en skrev inte lust/kan lägga ut mer pengar på en husbil, med tanke på att jag hade en 89 förut och åker med barnen ca 5veckor om året så känns det hel ok för mej att DRA hem denna från tyskland. Trode att husbilsägare var trevliga men får överväga det, verkar finnas många som verkar vara brorduktig här inne och inte direkt hjälpsamma och trevliga (förlåt ni som är det , er menar jag inte

Senast redigerad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen