• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybliven med husbil

F

F.d. 55416

Guest
Hej allihop.
Vi har blivit med husbil, kommer att hämta ut den om 2 eller 3 veckor.
Efterssom vi aldrig tidigare haft husbil så börjar man fundera , vad behöver man för att överleva den första helgen, Bilen Är en ny Adria Coral 670 SL 3,0 automat.
Vi har tidigare kört MC i hela vårt vuxna liv, De sista åren en Gold Wing som nu är såld.
Vore tacksam för förslag på vad vi behöver, och gärna goda råd.
Det här kommer säkert att bli kul.
Vi ses säkert på vägarna.
MVH
Staffan

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Nybliven med husbil

Inled med 2-3 korta resor (1-2 övernattningar) så ser ni vad ni ev. saknar.
Det ger sig!
Annars finns det en "utrustningslista" här på forumet - väl tilltagen. :)

B

brittsan

Guest

Välkomna till husbilslivet !
Vi har också sålt vår guldvinge och börjat åka husbil. Och vi har inte ångrat oss. Ett litet tips är att lägga in så kallat glidskydd i skåpen . Fruktansvärt irriterande att höra hur grejerna annars trillar omkring i skåpen.
Lycka till med husbilen !:spinny:

F

F.d. 55415

Guest

Frun i nya "bostaden" kollar på sidentäcken, handdukar, snygga plast muggar m.m
Ska nog bli kul. Blir nog till att lära sig köra annars får jag väl säga till gubben som lastbilschaffisen som aldrig lärde sig konsten. Backer Du så dirigerer jäg!:)

F

F.d. 55416

Guest

Tack för snabba svar.
Vi bor ju i Dalarna och skall hämta bilen nere i Blekinge så har vi ju några mil att åka hem med bilen.
Tänkte ta det lite försiktigt genom Skåne och sedan upp genom landet, det kommer att
bli 2 övernatningar, har man åkt Mc i hela Europa i alla möjliga väder så är man inte så bortskämd, men nu hoppas vi att bli det.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Ok - då blir det e´n annan sak.
Jag köpte min 1a ifjol sommar. Åkte tåg ner.
Önskade då att blien skulle vara färdig att köra hem direkt.
Dvs full tank av diesel och gasol och kylen igång med is i frysfacket och öl och kaffemjölk. Övriga nödvändiga drycker mm medförde vi själva.
Det gjorde att vi inte behövde åka till närmsta livsmedelsbutik eller stormarknad å handla. Utan vi åkte direkt hemåt å stannade vid 1a bästa golfbana å spelade och åt och övernattade. Golfbanor är mycket bra ställen att övernatta på med husbil.
Medför halkmattor - finns billigt bla på Clas O.
Lycka till! :)

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej allihop.
Efterssom vi aldrig tidigare haft husbil så börjar man fundera , vad behöver man för att överleva den första helgen, Bilen Är en ny Adria Coral 670 SL 3,0 automat.
Vi har tidigare kört MC i hela vårt vuxna liv, De sista åren en Gold Wing som nu är såld.
MVH
Staffan

Lycka till ! Be säljaren att gå igenom tekniken noga och sakta , det är en del att sätta sig in i!

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024

Väg gärna skapelsen så ni ser vad ni kan lasta!
I framtiden finns det risk att det kommer att bli mer kontroller och överlast kostar slantar!
Sedan är dé bare å åk för att citera känd svensk.

F

F.d. 17147

Guest

När vädret tillåter tar vi guldvingen annars blir det husbilen.Var länge motståndare till HB,dom var till för "pensionärer" men nu sitter man där 44 år gammal:twitcy:

Mitt råd är att inte ta med mer än vad man behöver,och alla som har semestrat på hoj vet att man klarar sej på mindre prylar än vad man tror.Vi har när vi är semesterpackade 400 kg kvar till maxvikten.bra att ha plats och vikt över till diverse inköp under resorna.

F

F.d. 50097

Guest

Grattis till nya husbilen! Vi har också en Adria Coral och stortrivs med den! När vi precis köpt den och stannad för första natten fattade vi abslut ingenting... ;)

Vi hade inte haft husbil förut och det är en hel del att lära. Men efter ett antal weekendturer och väldigt många små misstag så börjar man ju lära sig... ;)

Vad ni behöver för att överleva... Mja, gasol i tuben är ju bra om ni vill laga mat och vatten i tanken. Och såna där vanliga saker som mat och sängkläder... och en instruktionsbok kanske ;)

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

F

F.d. 50080

Guest

Hej allihop.
MVH
Staffan

Staffan Larsson i Malung... Det är väl inte StaLaMa som blivit med husbil??? :):):)

F

F.d. 52945

Guest

Tack för snabba svar.
Vi bor ju i Dalarna och skall hämta bilen nere i Blekinge så har vi ju några mil att åka hem med bilen.
Tänkte ta det lite försiktigt genom Skåne och sedan upp genom landet, det kommer att
bli 2 övernatningar, har man åkt Mc i hela Europa i alla möjliga väder så är man inte så bortskämd, men nu hoppas vi att bli det.

Välkommen i "gänget" för husbilsglidare, du kommer inte ångra ditt val av kommande
fritidsintresse kan jag nästan lova.
Kan det vara Nilssons bil i Pukavik som du gjort affär med?

//Pilot:)

F

F.d. 52945

Guest

Välkommen i "gänget" för husbilsglidare, du kommer inte ångra ditt val av kommande
fritidsintresse kan jag nästan lova.
Kan det vara Nilssons bil i Pukavik som du gjort affär med?

//Pilot:)

Oj.....glömde att säga till er att när ni ändå skall ner till Skåne så ta vägen förbi Åhus-gasol och "tanka" upp med gasol, går även att köpa tuber om ni inte har själva, de är landets billigaste vad gäller gasol (kolla på internet och jämför)!

//Pilot

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Ännu har ingen berört hur en husbil är att köra. Lättkörd skulle jag vilja säga. Går stabilt på vägen. Ovant i början i snäva rondeller då det krävs mer rattande och går tyngre att styra än i en personbil. Ovant i början med sex-växlad låda. I början gick jag ned på tvåan i rondeller och gatuhörn. Det kräver att man möter exakt med gasen. Så nu är det trean som gäller för det mesta.
Utmärkta bakspeglar. Du sitter högt och har bra överblick, och inte minst, övriga trafikanter visar en viss respekt för Dig. En backkamera skulle vara bra.

F

F.d. 55416

Guest

Hej
Jodå det är väl så att det är den där Stalama som gått från MC till husbil, det är väl både bekvämlighet kombinerat med ålder, samtidiggt har man gåyy och tittat på husbilar en längre tid, så det var väl bara en tidsfråga. det här kommer att bli riktigt roligt får vi hoppas. vi får hoppas vi träffas på vägen någon gång.
Har vi träffats någon gång på någon MC träff kanske?
NVH
Staffan

F

F.d. 55416

Guest

Har väl inte fattat riktigt hur det här forumet fungerar ännu , men det blir väl bättre efter hand, sedan har man en förmåga slinta på tangentern så det blir inte som man tänkt sig.
Jo det blir att åka ner till Pukavik och hämta bilen, hoppas det går bra.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej Staffan, jag har också harvat runt i Europa åtskilliga gånger med MC och man klarade sig ju alldeles utmärkt med ca. 30/40kg ?? packning på två. Men var lugn, det går rätt lätt att skämma bort sig och bli i behov av det mesta som finns i hemmet :D.
På frågan vad man behöver så blir listan för det mesta rätt lång. Men om man först tänker på saker som inte går att ersätta under resan och som man måste ha. Kan vara mindre grejer som glasögon, medicin........mobiltel. (kanske datorn :D) m.m. och som inte behöver vara de stora grejerna. För övrigt när man vet att man har det oersättliga så avslutar man med ett par femhundringar i plånboken och kontokortet så man i nödfall kan köpa det man har glömt... deodorant, badring, solglasögon m.m.
Efter några resor och glömda grejer så har man till slut allt och både femhundringarna och kontokortet är orört när man efter några veckor kommer hem igen.........eller?

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 55416

Guest

Det är riktigt trevligt att se att det här forumet fungerar.
många som lägger sina synpunkter.
En sak som kommer upp är ju gasol, Jag vet överhuvud taget inte om det finns någon flaska med den nya husbilen, Vad skall man ha ALU Komposit eller stål?

F

F.d. 4927

Guest

Det är riktigt trevligt att se att det här forumet fungerar.
många som lägger sina synpunkter.
En sak som kommer upp är ju gasol, Jag vet överhuvud taget inte om det finns någon flaska med den nya husbilen, Vad skall man ha ALU Komposit eller stål?
Gasflaska ska ingå, och säger du till Rickard som du köpt husbilen av, får du vilken flaska du vill.
Fördelen med komposit, som jag ser det, är att du kan se genom flaskan hur mycket gasol du har. Den är dock sämre om du ska vintercampa - sägs det - då du inte kan "krama" ur all gasol i flaskan om det är riktigt kallt.

Lasse

F

F.d. 55416

Guest

Man får ju antagligen också tänka på vikten på flaskan, där väl komposit lättast?

Toppen