F
F.d. 56488
Guest
Hej kära husbilsfränder!
I förra veckan blev vi lyckliga husbilsägare för första gången. En glänsande (nåja, i detta väder) Rimor Superbrig 695TC pryder nu vår uppfart! Vi har aldrig haft någon husbil eller husvagn tidigare så detta är ganska nytt för oss. Dock har vi haft segelbåt, så viss liten vana vid compact living har vi kanske ändå.
Som den kompletta nybörjare jag är har jag givetvis ohemula mängder med frågor och saker jag inte förstår, men det känns inte helt rättvist att ramla in här och börja bombardera hela forumet med dem alla. Speciellt sedan jag ännu inte betalt medlemsavgift (vilket jag dock avser göra, sådant här ska ju gynnas).
Det mest viktiga för mig däremot är just nu hur jag ska agera inför registreringsbesiktningen. Bilen är importerad från Tyskland och är idag klassad till en totalvikt på 3500kg och har en tjänstevikt på pappret på 3133kg. Det känns som väldigt lite lastvikt, speciellt med tanke på att vi är en familj på fyra och om man ska ha med cyklar, nya dubbla bodelsbatterier etc... Helst skulle jag alltså vilja väga upp bilen så mycket det går. Bilen är baserad på ett Fiat Ducato 35L Light-chassi, version 250 (ej AL-KO vad jag förstår) men enligt uppgift skall det gå att väga upp till 3650kg utan problem och till och med 3850kg med bakre dämpare utbytta till Goldschmitt. (Här låter jag kanske insatt, men återger i princip bara det jag blivit sagd). En plåtskylt i motorutrymmet (från Fiat antar jag, jag bifogar den så ni kan se) säger dock att totalvikten kan vara 3650kg och att de enskilda axlarna ska klara 1850kg resp. 2000kg. Jag har även en CoC från den italienska tillverkaren, men där står bara 3500kg.
Så, till mina frågor:
1. Jag har läst diverse eminenta inlägg om uppvägning, men känner mig ändå lite osäker på tillvägagångssättet. Skulle någon kunna besvära sig om att förklara det lite för mig?
2. Vad jag förstår är den deklarerade lastvikten rent praktisk helt irrelevant eftersom det man mäts på vid kontrollvägningar är övervikt över totalvikten. Den enda nyttan jag har uppfattat med att få en bra (hög) lastvikt skulle därmed vara att ev. böter eller straffpåföljder, som idag mäts i relation till lastvikten, kan bli lägre om man lyckas få en högre lastvikt. Stämmer detta?
3. Med tanke på punkt 2, är det alltså fördelaktigt för mig att jag försöker göra bilen så "lätt" som möjligt inför registreringsbesiktningen, för att få en så bra lastvikt som möjligt?
3 a) Har ni i så fall bra tips på vad man kan ta bort för att uppnå det utan att de "bråkar" med en vid besiktningen?
4. Eftersom jag vill väga upp min bil, kan jag göra det i samband med registreringsbesiktningen? Dvs, bör jag reda ut allt kring detta först och skaffa ny CoC (om det är det man behöver) samt ev. byta dämpning bak innan min första reg.besiktning. Eller måste jag ändå boka ytterligare en besiktning för uppvägningen?
Så, det var det mest akuta. Väl mötta allihop och jag hoppas stöta på er (nå, inte bokstavligt då
ute i husbilslandskapet under sommaren!
I förra veckan blev vi lyckliga husbilsägare för första gången. En glänsande (nåja, i detta väder) Rimor Superbrig 695TC pryder nu vår uppfart! Vi har aldrig haft någon husbil eller husvagn tidigare så detta är ganska nytt för oss. Dock har vi haft segelbåt, så viss liten vana vid compact living har vi kanske ändå.
Som den kompletta nybörjare jag är har jag givetvis ohemula mängder med frågor och saker jag inte förstår, men det känns inte helt rättvist att ramla in här och börja bombardera hela forumet med dem alla. Speciellt sedan jag ännu inte betalt medlemsavgift (vilket jag dock avser göra, sådant här ska ju gynnas).
Det mest viktiga för mig däremot är just nu hur jag ska agera inför registreringsbesiktningen. Bilen är importerad från Tyskland och är idag klassad till en totalvikt på 3500kg och har en tjänstevikt på pappret på 3133kg. Det känns som väldigt lite lastvikt, speciellt med tanke på att vi är en familj på fyra och om man ska ha med cyklar, nya dubbla bodelsbatterier etc... Helst skulle jag alltså vilja väga upp bilen så mycket det går. Bilen är baserad på ett Fiat Ducato 35L Light-chassi, version 250 (ej AL-KO vad jag förstår) men enligt uppgift skall det gå att väga upp till 3650kg utan problem och till och med 3850kg med bakre dämpare utbytta till Goldschmitt. (Här låter jag kanske insatt, men återger i princip bara det jag blivit sagd). En plåtskylt i motorutrymmet (från Fiat antar jag, jag bifogar den så ni kan se) säger dock att totalvikten kan vara 3650kg och att de enskilda axlarna ska klara 1850kg resp. 2000kg. Jag har även en CoC från den italienska tillverkaren, men där står bara 3500kg.
Så, till mina frågor:
1. Jag har läst diverse eminenta inlägg om uppvägning, men känner mig ändå lite osäker på tillvägagångssättet. Skulle någon kunna besvära sig om att förklara det lite för mig?
2. Vad jag förstår är den deklarerade lastvikten rent praktisk helt irrelevant eftersom det man mäts på vid kontrollvägningar är övervikt över totalvikten. Den enda nyttan jag har uppfattat med att få en bra (hög) lastvikt skulle därmed vara att ev. böter eller straffpåföljder, som idag mäts i relation till lastvikten, kan bli lägre om man lyckas få en högre lastvikt. Stämmer detta?
3. Med tanke på punkt 2, är det alltså fördelaktigt för mig att jag försöker göra bilen så "lätt" som möjligt inför registreringsbesiktningen, för att få en så bra lastvikt som möjligt?
3 a) Har ni i så fall bra tips på vad man kan ta bort för att uppnå det utan att de "bråkar" med en vid besiktningen?
4. Eftersom jag vill väga upp min bil, kan jag göra det i samband med registreringsbesiktningen? Dvs, bör jag reda ut allt kring detta först och skaffa ny CoC (om det är det man behöver) samt ev. byta dämpning bak innan min första reg.besiktning. Eller måste jag ändå boka ytterligare en besiktning för uppvägningen?
Så, det var det mest akuta. Väl mötta allihop och jag hoppas stöta på er (nå, inte bokstavligt då