• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Nybliven husbil ägare

MatsMari

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2025
Vad ska man tänka på första turen med husbil. På våren. Han inte kört nu i höst. Har hatt husvagn innan. Behöver man köra upp på nivå klossar för kylskåp mm., ska man backa in på plats med framhjulsdrift ? Köpte bilen i höst och ställt in den för vinter.vill gärna ha tips.. Man tro att man kan allt , men tyvärr har man fel ibland. Vänta på våren?
M.v.h.mats

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Nybliven husbil ägare

När det gäller för kylskåp så är det samma som för husvagn, men den brukar funka om det är så plant att du kan sova i husbilen.

24999326.jpg

Jag använder ett sådant vattenpass, som jag lägger på bordet, då ser jag om husbilen står något så när rätt.
Oftast så lutar husbilar framåt, det vill säga att de är lägre fram än bak. Därför försöker jag att ställa mig i motlut om marken lutar. Det viktigaste tycker jag är att huvudet ligger lite högre än benen. Nivå klossar bör man ha med, men jag använder dem mindre än vad jag trodde jag skulle göra. använde dem mer med husvagnen.
Du behöver inte backa in med husbilen om marken är bra, du kan tänka på samma sätt som med husvagn. skall du ut på vått gräs i uppförsbacke så kan det vara bra att tänka efter en gång extra.

Kan tillägga att vi fricampar för det mesta och kan då välja var vi vill stå än om man tar in på en camping där man bara har en liten tomt att stå på.

Lycka till, hoppas ni får många trevliga resor med er nyinköpta husbil.

F

F.d. 55989

Guest

Hydrauliska stödben är bra om man kör ut på mjukt gräs, då går det hissa upp bilen och lägga plankor under för att kunna komma iväg.
Vet av erfarenhet :D

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026

När det gäller för kylskåp så är det samma som för husvagn, men den brukar funka om det är så plant att du kan sova i husbilen.

24999326.jpg

Jag använder ett sådant vattenpass, som jag lägger på bordet, då ser jag om husbilen står något så när rätt.

Jag har ett sådant pass fastsatt på dörren (halvintegrerad) intill ratten. Då ser jag direkt hur bilen står och kan göra justeringar om underlaget är ojämnt.

Toppen