• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

nybörjare

F

F.d. 24440

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Ospecificerat
Motortyp: 130hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 6971
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Värme
hej.
köpte en 6971 i vintras. ställde den i vinterförvaring. ska nu starta upp för första gången. gasen funkar, el, lampor, kylskåp mm funkar.
Får inte igång pannan. varken (luft) värme eller vatten funkar.
vattenpumpen funkar ej. kranar öppna, vattenbehållaren är full.
men inget händer.

har dragit upp knappen för tömning av pannan, så att den är stängd nu.
pannan går igång. men slocknar då inget vatten kommer.
säkringen är hel.
vad gör jag för fel?
hur kollar man vattenpumpen?

mvh
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.628
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, angående vattnet/pumpen kan det vara så att den som tömde den i höstas (det var väl innan du köpte den) kan på något sätt kopplat bort pumpen så man kan ha kranar fullt öppna utan att pumpen går, för att allt vatten skall rinna ur slangar, rör m.m. vid hösttömmningen.
Det kan vara en sep. brytare till pumpen, en säkring (men den har du ju kollat) eller kanske en sladd direkt på pumpen som är bortkopplad.

Första steget att kolla pumpen är ju att mäta sladdarna vid pumpen om det finns ström där.
Ingen ström så får man leta var elen är bortkopplad.
Finns det ström så får man kolla upp pumpen.

Det finns två sorters pumpar.
Dels en dränkpump som får startström från små strömbrytare inne i varje kran.
Dels tryckpumpar som sitter utanför tanken och har ström hela tiden men startar och stoppar på tryckavkänning i vattensystemet.
Vet du vilken sort du har?

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 2621

Guest
Jag har själv en A6981 och kommer ihåg när jag var i samma situation som du beskriver. Ovanpå vattentanken ligger en liten svart vippströmbrytare med oklara index. Om den inte har rätt läge så händer ingenting när du använder kranarna.
 
Toppen