Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Nja, jag är en fd tältare så i princip hade det gått bra men komforten med ordentliga sängar är ändå rätt najsMan kan t.o.m byta ut husbilen mot ett tält
Jag tycker att bara ha en husbil är en väldig lyx, vår är inte särskilt stor, och ganska gammal, men mycket trevlig. Tv har vi, men den bor i ett skåpDet är ju rätt tydligt att det finns väldigt olika typer av husbilsfolk.
En kategori vill ha ungefär samma bekvämligheter som hemma eller på ett hotell. 7-9 m och bred så det finns gott om svängrum. Gärna induktionshäll, micro och stor frys samt AC för bodelen, porslinstoa, separat dusch mm.
Sen finns det en kategori som ser husbilen som ett bekvämare alternativ till tält, inte minst vad det gäller att slippa slå upp och ta ner tältet samt in och urpackning (särskilt påtagligt om det bara gäller för 1-2 nätter eller när det är oväder) för att inte tala om att finna schysta tältplatser bortanför campingar. Sen är ju som sagt sängarna i husbilar oftast betydligt bekvämare än en tunn luftmadrass edyl. Toa är också som sagt en trevlig detalj ibland...
Sen finns det ju de som inte har insett husbilens många fördelar och envisas med att tälta men de är nog inte så många som hänger på det här forumet
Vad tror du det kostar som eftermontering?Kommer inte ihåg vad den gubben hade för märke på sin plåtis men ”Adria TWIN 600” har aldevärme enligt Google. . Går själv i tankarna att installera dieselvärmare som komplement i min husbil för att spara gasol-kostnad. Ingen kinavärme utan webasto.
För fricamping April-Oktober behöver du ingen Aldevärme, den är också ovanlig i plåtisar. Truma luftvärme fungerar utmärkt. Om man vill ha en bil som väger under 3500Kg tillför Alde också en hel del onödig vikt.Tack för alla bra tips från er alla!
Tar till mig av allt.
Akdevärmare som går på diesel verkar vara ett bra alternativ. Är det då govvärme eller luftvärme? Eller kan båda varianterna finnas?
Sun Living-plåtisen verkar vara vanlig. Är det egentligenen en enklare Adriia? Kan man hitta den med Alde-värmare?
Det börjar klarna mer och mer om min ”kravlista” tack vare er feedback!
Sorry…10, inte 19Vad tror du det kostar som eftermontering?
Jag hade en VW skåpbil som arbetsbil för ca 19 år sen.
Jag lät dom ”sätta in” dieselvärmare.
Det visade sig att det satt förmonterat i den och behövde bara aktiveras! 12.000:-. Lurendrejeri, javisst!
Där verkar Adria ha en lösning där man utökar duschutrymmet. Om det funkar bra vet jag inte men…kanske nån med den varianten som kan kommentera?Det finns många att välja mellan. Vi köpte en Pilote V630J, Vi började kolla på 550 men där var det tvärbädd, sen kollade vi på 599, hittade några med långbädd och var nära att köpa det men efter fundering så tyckte vi att toa/dusch var för små i dessa så det blev 640
Det är truma i våran med utblås på 4ställen 6kw+el och placerad under sitsen vid matbordet, mycket värme om man vill ha det
Alde med golvvärme pratar många gott om här i klubben också.